محمد قربانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح حدف دفترچه های درمانی یكی از بزرگترین اقدامات سازمان تامین اجتماعی است كه ابتدا در چهار مركز درمانی تهران به صورت آزمایشی اجرایی شد.
وی اضافه كرد: سپس اجرای این طرح در 6 استان و پس از آن در استان های دیگر طرح حذف دفترچه الكترونیك آغاز شد كه در این زمینه استان همدان پیشتاز است.
مسئول پلی كلینیك شهید شهبازی بیمارستان تامین اجتماعی همدان بیان كرد: طبق گزارش گیری صورت گرفته توسط سازمان تامین اجتماعی از سیستم های درمان و آمار ثبت الكترونیكی درخواست بیماران، همدان رتبه برتر كشوری را در تشكیل پرونده الكترونیك كسب كرد.
قربانی اضافه كرد: در طرح حذف دفترچه و تشكیل پرونده الكترونیك تمامی سوابق بیمار به صورت الكترونیكی ثبت شده است و قابلیت دسترسی در هر زمان و در هر نقطه از كشور به این اطلاعات از سوی پزشكان تامین اجتماعی وجود دارد.
وی افزود: با ثبت شدن پرونده بیماران در سیستم تامین اجتماعی به جای نسخه كاغذی نسخه الكترونیك برای بیمار صادر می شود.
وی گفت: هم اینك دفترچه درمانی تنها برای احراز هویت بیمار مطالبه می شود كه در مراحل بعدی درصدد حذف كامل دفترچه و صدور كارت درمان برای بیمه شدگان تامین اجتماعی هستیم.
مسئول پلی كلینیك شهید شهبازی بیمارستان تامین اجتماعی همدان مزیت تشكیل پرونده الكترونیك و حذف دفترچه را صرفه جویی در چاپ دفترچه از نظر ریالی و در دسترس بودن پرونده بیمار به علت ثبت شدن تمامی مراحل درمان ذكر كرد.
قربانی توضیح داد: پیش از اجرای این طرح اگر بیمار به سه پزشك تامین اجتماعی در سه روز متوالی برای درمان یك بیماری مراجعه می كرد هر سه پزشك، نسخه واحدی می پیچیدند و بیمار از داروخانه ده ها قرص، شربت و انواع دارو را دریافت می كرد.
وی افزود: با راه اندازی نسخه الكترونیك، دارویی كه پیشتر برای بیمار تجویز شده بود در سیستم مشخص بوده و مدت زمان این دارو نیز مشخص است و تا پایان نیافتن این زمان، سیستم از صدور الكترونیكی نسخه برای همان دارو امتناع می كند.
وی اظهار كرد: با اجرای این طرح پرونده بیمار با مراجعه به مراكز تامین اجتماعی در هر نقطه از كشور، بدون همراه داشتن اوراق حجیم پزشكی تنها با ارایه كد ملی، برای پزشك معالج قابل مشاهده می شود كه در این صورت پزشك با دیدن سابقه درمان و نسخه های بیمار به راحتی می تواند دارو برای وی تجویز كند.
وی گفت: میزان ثبت دفترچه های بیماران در مركز سرپایی تامین اجتماعی همدان و بخش درمانگاهی این بیمارستان به صورت 100 درصد در حال انجام است.
** نیازمند پزشك رادیولوژیست هستیم
مسئول پلی كلینیك شهید شهبازی بیمارستان تامین اجتماعی همدان در ادامه به ذكر كمبودها و چالش های این مركز پرداخت و گفت: برخی از تخصص ها از جمله در رشته رادیولوژی در كشور و استان كم بوده كه این مهمترین چالش حوزه درمان است.
قربانی با ذكر یك مثال توضیح داد: هم اینك با وجود اینكه دستگاه سونوگرافی تامین شده است اما متخصص برای استفاده از این دستگاه به منظور درمان بیماران وجود ندارد.
وی افزود: با وجود مجهز بودن این مركز به دستگاه سونوگرافی ولی این دستگاه به علت نبود پزشك متخصص در رشته رادیولوژی بلااستفاده مانده است كه رفع این مشكل نخستین مطالبه این مجموعه است.
مسئول پلی كلینیك شهید شهبازی بیمارستان تامین اجتماعی همدان گفت: از مسوولان دانشگاه علوم پزشكی انتظار می رود برای رفع مشكل نیروی انسانی متخصص رادیولوژیست با لحاظ كردن مقررات قانونی از كارشناسان طرحی رشته رادیولوژی در اختیار این مركز قرار دهند.
قربانی بیان كرد: بیمارانی كه برای سونوگرافی به این مركز مراجعه می كنند به علت نبود پزشك متخصص، به بیمارستان تامین اجتماعی در شهرك مدنی كه دارای یك رادیولوژیست است یا دیگر بیمارستان ها معرفی می شوند.
وی افزود: با وجود اینكه این بیمارستان ها با دفتر اسناد تامین اجتماعی قرارداد منعقد كرده و بیمار تنها بخشی از هزینه درمان سونوگرافی را پرداخت می كند ولی این موضوع برای مجموعه درمان تامین اجتماعی كه هدف اش جلب رضایت مردمی است رضایت بخش نیست.
مسئول پلی كلینیك شهید شهبازی بیمارستان تامین اجتماعی همدان اظهاركرد: در زمینه پزشك به جز رادیولوژیست، كمبود وجود ندارد ولی در نیروهای پشتیبانی با كمبودهایی مواجهه بوده كه این مشكل موجب فشار كاری بر سایر بخش ها شده است.
** ذخیره دارو برای مدت سه ماه
قربانی بیان كرد: یك لیست دارویی توسط سازمان تهیه شده و باید داروها متناسب با تخصص های پزشكی فعال در این مجموعه در داروخانه وجود داشته باشد.
وی افزود: طبق بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان تامین اجتماعی هم اینك برای مدت سه ماه دارو مورد نیاز ذخیره شده و در انبار وجود دارد.
مسئول پلی كلینیك شهید شهبازی بیمارستان تامین اجتماعی همدان گفت: این مجموعه از نظر بودجه، خرید دارو و تجهیزات پزشكی هیچگونه كمبودی ندارد.
قربانی افزود: تنها برخی داروها مربوط به زیبایی، پوست و مو و تقویتی كه سازمان تامین اجتماعی تعهدی برای تامین آنها ندارد در داروخانه عرضه نشده و باید متقاضیان به صورت آزاد آن را تهیه كنند.
وی گفت: بیشتر مراجعه كنندگان به درمانگاه شهید شهبازی برای درمان بیماری های مزمن در این مركز حضور می یابند و قالب مراجعه كنندگان افراد مسن و از طبقه ضعیف جامعه هستند.
** خدمات بی نظیر دندانپزشكی در مركز درمانی شهید شهبازی
مسئول پلی كلینیك شهید شهبازی بیمارستان تامین اجتماعی همدان گفت: این مركز درحوزه دندانپزشكی خدماتی شامل جرم گیری، كشیدن دندان، ترمیم دندان تا سطح یك، ساخت دندان مصنوعی و آموزش بهداشت دهان و دندان به صورت رایگان ارایه می دهد.
قربانی با ذكر اینكه بخش دندانپزشكی این مركز در سال 95 راه اندازی شد یادآوری كرد: تنها مركز درمانی سه استان همدان، سمنان و تهران اقدام به ساخت دندان مصنوعی برای متقاضیان می كنند.
** رشد 15 درصدی ارایه خدمات درمانی در سالجاری
وی یادآوری كرد: پلی كلینیك شهید شهبازی آذرماه سال 93 با حضور وزیر رفاه و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بهره برداری شد.
وی افزود: این پلی كلینیك از ادغام و گسترش درمانگاه شماره 2 تامین اجتماعی همدان با پیگیری مدیریت درمان راه اندازی شد و پیگیری های صورت گرفته درمانگاه عمومی به خصوصی تبدیل شد.
مسئول پلی كلینیك شهید شهبازی بیمارستان تامین اجتماعی همدان بخش های فعال در این پلی كلینیك را شامل پزشك عمومی، پزشك متخصص، مامایی، آزمایشگاه ، رادیولوژی، داروخانه، دندانپزشكی و دندان سازی ذكر كرد.
قربانی افزود: همچنین در بخش تخصصی خدماتی در حوزه زنان زایمان، كودكان، جراح عمومی، چشم، گوش، حلق و بینی، پوست، قلب و عروق، گوارش، و مغز و اعصاب به بیماران ارائه می شود.
وی افزود: میزان ویزیت بیمار توسط پزشكان عمومی این مركز در 10 ماهه سالجاری حدود 97 هزار نفر، ویزیت پزشكان متخصص 30 هزار نفر، مراجعان به آزمایشگاه 15 هزار، مراجعان به مامایی بیش از هفت هزار نفر و مراجعه به داروخانه نزدیك به یكصد هزار نفر بوده است.
مسئول پلی كلینیك شهید شهبازی بیمارستان تامین اجتماعی همدان مزایای این مركز درمانی را قرار گرفتن در مركز شهر و قابلیت دسترسی آسان برای عموم شهروندان و مراجعه كنندگان، وجود تخصص های مختلف و كامل بودن اقدامات تشخیصی برای بیماران ذكرد.
قربانی توضیح داد: چنانچه مراجعه كننده ای بیمار قلبی داشته باشد علاوه بر ویزیت و انجام آزمایش، فرایند عكس برداری از قفسه سینه و نوار قلب در ان مركز صورت می گیرد و در صورت نیاز به بستری به بیمارستان تامین اجتماعی اعزام می شود.
وی بیان كرد: با این توصیف تمامی خدمات سرپایی به جز بستری در این مركز ارایه شده و تنها در صورت نیاز به بستری شدن، بیمار به بیمارستان تامین اجتماعی واقع در شهرك شهید مدنی اعزام می شود.
وی بیان كرد: خدمات تامین اجتماعی دارای سطح بندی مشخص شامل درمانگاه عمومی، تخصصی، پلی كلینیك ها، بیمارستان های عمومی و تخصصی است و مركز درمانی شهید شهبازی همدان در سطح درمانگاه های تخصصی فعالیت كرده و تمامی آنچه كه سازمان برای درمانگاه تخصصی پیش بینی كرده با ظرفیت كامل كار خود را انجام می دهند.
7526/1181
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشاردهنده:الهام تدین
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
همدان - ایرنا - مسئول پلی كلینیك شهید شهبازی بیمارستان تامین اجتماعی همدان گفت: تامین اجتماعی این استان رتبه نخست را در اجرای طرح حذف دفترچه های درمانی دارد.