به گزارش خبرنگار ایرنا محمد فلاحی شامگاه دوشنبه در جلسه شورای ترافیك بانه وجود گشت بازرسی فعال برای كنترل ترافیك را ضروری دانست و گفت: شهر بانه تنها شهری است كه گشت بازرسی فعال ترافیكی ندارد باید در خیابان های اصلی گشت كنترل به صورت شبانه روزی فعالیت كند و به جای پلیس و شهرداری كار كند.
وی خاطر نشان كرد: باید گشت ترافیكی به معنای واقعی فعال شود و سرویس های عمومی شهر از حضور گشت ها در سطح شهر حساب ببرند و گشت ها حالت عادی پیدا نكند.
به گفته وی برخورد با تخلفات تاكسی ها بر عهده كمیته انضباطی شامل شهرداری، شورا و نماینده پلیس راهور است و هیچكدام از نهادها نمی توانند خود سرانه تاكسی ها را جریمه كنند و باید جریمه قانونی عمل كنند.
فلاحی تصریح كرد: 206 دستگاه خودرو از آژانس های سطح خارج شده اند تا زمانی كه پلاك این خودروها تغییر نكنند نباید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شوند.
وی بر ساماندهی مناسب محدوده تجاری بانه تاكید كرد و گفت: در مقابل عوارضی كه شهروندان می پردازند مسئول هستیم باید قانونمندی و قانون مداری در بحث ترافیك رعایت شود.
وی به ضرورت نصب دوربین های مدار بسته سیار در مكان های مهم شهر و اعمال قانون برای رانندگان متخلف در راستای كنترل و روان سازی ترافیك اشاره كرد و گفت: با نصب دوربین های مدار بسته نیازی به حضور فیزیكی پلیس نداریم وجود گشت های نامحسوس در سطح شهر هم می تواند به كاهش با ترافیكی كمك كند.
وی ادامه داد: جریمه ها می تواند علاوه بر روان سازی بار ترافیكی در بحث فرهنگ سازی هم كمك كند.
فرماندار بانه وجود یك بازارچه عمومی كه بتوان مایحتاج روزانه را در ان تامین كرد ضروری دانست و افزود: برای كاهش بار ترافیكی در سطح شهر و دسترسی آسان شهروندان به زودی بازاری مناسب ایجاد می شود.
**اجرای طرح های ترافیكی در بانه نیازمند مشاوره در قالب اتاق فكر است
شهردار بانه گفت: باید در اجرای طرح های ترافیكی از افكار و نظرات مشاوران و كارشناسان در قالب یك اتاق فكر بهره گیری شود تا بتوانیم دیدگاه ایمن سازی را به سمت روان سازی سوق دهیم.
بابك رستم پور افزود: شهرداری یك دستگاه اجرایی است و برای یك دستگاه اجرایی اتاق فكر و مشاوره لازم است و برای روانسازی و ایمنی ترافیك سطح شهر نیاز به همفكری و مشاور كارشناسان داریم.
رستم پور با بیان اینكه دیدگاه طرح های ترافیكی شهرستان جنبه ایمن سازی دارد افزود: اگر شهرداری بخواهد مصوبات را به صورت صحیح و اصولی اجرا كند باید از مشاوران كمك بگیرد كه در این بخش ما ضعیف عمل كردیم.
وی اظهار كرد: اصلاح هندسی هفت تقاطع غیر همسطح در سال جاری به منظور ایمن سازی ترافیك انجام شده است و سال آینده نیز با همفكری رئیس شورای ترافیك شهرستان و پلیس راهور، اصلاح هندسی سایر نقاط حادثه خیز سطح شهر نیز صورت می گیرد.
او آموزش و فرهنگ سازی را در زمینه ترافیك شهری یك ضرورت دانست و افزود: شورای ترافیك باید با برنامه، كار آموزش و فرهنگ سازی را با همكاری و همفكری سایر ارگان ها انجام دهد.
شهردار بانه گفت: برای بحث خرید دوربین های مدار بسته پلیس راهور یك جمع بندی در این زمینه ارائه دهد تا سازمان حمل و نقل كارهای خرید و نصب انها را انجام دهد.
رستم پور به مشكلات آژانس های تلفنی اشاره كرد و گفت: مشكل از جایی شروع شده كه مالك تابلوها اشخاص هستند و این موضوع به یك بحث شخصی تبدیل شده كه سلب مالكیت تبعات اجتماعی در بر خواهد داشت.
وی تصریح كرد: با توجه به اینكه این بحث شخصی شده و شهرداری هم یك دستگاه آسیب پذیر است تاكنون نتوانستیم در این زمینه اقدام كنیم لذا درخواست می كنم ساز و كاری فراهم شود تا این موضوع به شكل سازمانی پیگیری شود.
**حل مشكلات ترافیكی بانه نیازمند همكاری سایر نهادها است
رئیس پلیس راهور بانه نیز در این نشست گفت: برای حل مشكل ترافیكی بانه در گذشته با همكاری سازمان های دیگر، كارهای زیادی انجام شده و با برنامه از بافت سنتی به سمت بافت جدید طرح ها را اجرا می كنیم.
سرهنگ اسدالله دالوند به اجرایی نشدن مصوبات شورای ترافیكی اشاره كرد و ادامه داد: باید شورای ترافیك كاربردی شود و مصوباتی كه در جلسات شورای ترافیكی مصوب می شود اجرا شود.
او گفت: مشكلات شهر بانه نسبت به شهرستان های دیگر خاص است و اكثر مراكز خدماتی در بافت قدیمی شهر تجمیع شده اند و این مهم بار ترافیكی این منطقه را بیشتر كرده است.
وی شناسایی 6 نقطه حادثه خیز را یكی برنامه های اجرا شده در راستای حل معضل ترافیكی بانه دانست و افزود: گره ترافیكی در این نقاط حاكم بود و امیدواریم بحث شناسایی نقاط حادثه خیر همچنان ادامه داشته باشد.
رئیس پلیس راهور بانه خیابان صلاح الدین و خیابان سید جمال اسد آبادی را از نقاط مهم حادثه خیز عنوان كرد و گفت: پهنه تجاری بانه نیاز به طرح مطالعاتی دارد و برای اصلاح نقاط حادثه خیز باید از نظرات مشاوران ترافیكی بهره گرفته شود.
وی به برنامه های پلیس راهور برای تعطیلات نوروزی و پیك اول سفرهای نوروزی اشاره كرد و گفت: برای تعطیلات نوروزی با همكاری سازمان های ذی ربط ، روكش و آسفالت معابر، نصب تابلوهای عمودی و افقی و خط كشی خیابان ها انجام می شود.
وی خاطر نشان كرد: بلوار ترخان آباد و مخلص، خیابان مولوی و خیابان احمد آباد نیاز به ایمن سازی دارند.
به گفته وی بلوار شهرداری و بلوار سقز جزو نقاط حادثه خیر شهر بانه هستند و عابران پیاده زیادی در این مسیرها جان خود را از دست داده اند برای مثال در سال جاری 3 مورد تصادف منجر به فوت در این مسیرها اتفاق افتاده است.
وی تقاطع گلشهر، بلوار مهارت و بلوار 15 خرداد را هم جز نقاط حادثه خیز بانه عنوان كرد كه روزانه شاهد تصادفات زیادی در این مسیرها هستیم.
شهر مرزی بانه در 242 كیلومتری غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/1904
خبرنگار: زینب طلائی/ انتشار دهنده: مسعود احمدی
**آگاهی از آخرین اخبار استان كردستان در كانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
سنندج- ایرنا- فرماندار بانه گفت: مشكل ترافیكی شهر بانه ضعف مدیریتی است و حل این معضل و كاهش بار ترافیكی سطح شهر، نیازمند همكاری و همفكری سازمان های دولتی، متخصصین و كارشناسان ترافیكی و انجمن های مردمی است.