پكن - ایرنا - به دنبال ایجاد موج تازه ای از تنش ها میان چین و فیلیپین در ارتباط با دریای جنوبی، وزیر بازرگانی چین در آخرین لحظات سفر خود را به فیلیپین لغو كرد.

به گزارش ایرنا، ‌اگرچه روابط چین و فیلیپین پس از سفر سال گذشته «رودریگو دوترته» رئیس جمهوری فیلیپین به پكن بهبود چشمگیری داشته است، اما دو كشور كماكان در مسایل ارضی اختلاف نظر دارند.
بخصوص آنكه اظهارات اخیر مقام ارشد وزارت خارجه فیلیپین درباره انبارهای تسلیحاتی و وجود تجهیزات چین در دریای جنوبی پكن را ناخرسند كرده است.
این سفر در شرایطی لغو می شود كه قرار بود وزارت بازرگانی چین دستكم ۴۰ توافقنامه، قرارداد و سند طرح های مختلف به ارزش میلیارد ها دلار با طرف فیلیپینی امضا كند.
«پرفكتو یاسای» وزیر امور خارجه فیلیپین از چین بتازگی در خصوص برنامه های تسلیحاتی و حضور این كشور در مناطق مورد منازعه با مانیل در دریای جنوبی انتقاد كرد و روزنامه ساوت چاینا از هنگ كنگ می نویسد كه احتمالا همین مساله باعث خشم پكن شده است.
«گائو هو چونگ» وزیر بازرگانی چین كه قرار بود در راس یك هیات بزرگ اقتصادی دیروز (پنجشنبه) وارد مانیل شود اما در لحظات آخر به طرف فیلیپینی گفته شد كه این سفر انجام نمی شود و دلیلی هم برای این موضوع ذكر نشده است.
«رامون لوپز» وزیر تجارت فیلیپین گفت كه ما در لحظات پایانی در جریان لغو سفر قرار گرفتیم و اطلاعاتی هم در این باره در اختیار ما قرار نگرفت.
وی گفت كه نمی دانیم موضوع چیست اما پیش بینی ما این است كه شاید این سفر در اوایل ماه آینده میلادی انجام شود. این در حالیست كه بر اساس گزارش ها، در باره تاریخ دقیق سفر در آینده نیز گفت و گویی میان طرفین صورت نگرفته است.
وزیر خارجه فیلیپین كه كشورش ریاست «آ.سه.آن» را بر عهده دارد در نشست وزیران خارجه این اتحادیه در روز سه شنبه گفت كه ساخت و ساز جزایر مصنوعی و نصب سامانه های تسلیحاتی چین در دریای جنوبی باعث نگرانی است.
روزنامه هنگ كنگی روز جمعه اعلام كرد كه كشورهای آسیایی اصولا به دلیل حساس بودن مسایلی چون سرمایه گذاری، گردشگری و تجارت حاضر به انتقادهایی از این دست از چین نیستند و سكوت می كنند.
مالزی همراه با ویتنام، فیلیپین و برونئی بر سر مالكیت بخش‌هایی از دریای جنوبی چین با پكن اختلاف نظر دارد.
این در حالیست كه دیوان بین المللی لاهه 22 تیر ماه سالجاری نیز رای خود را در باره شكایت سال 2013 دولت وقت فیلیپین علیه چین، به نفع مانیل صادر كرد.
این دادگاه اعلام كرد، مستندات تاریخی كه ثابت كند چین حق استفاده انحصاری از منابع طبیعی دریای جنوبی و یا ساخت جزایر در آن را دارد، وجود ندارد و ادعاهای این كشور قابل قبول نیست.
«دریای جنوبی چین»، بخشی از اقیانوس آرام، در فاصله‌ای از تنگه تایوان، شرق ویتنام، شمال‌ غربی فیلیپین تا مرزهای آبی اندونزی و سنگاپور است.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی