اردبیل- ایرنا - مدیركل امور روستایی استانداری اردبیل گفت: چهار طرح اشتغالزا در كارگروه ملی دهیاری‌ ها با اختصاص 17 میلیارد ریال تسهیلات بانكی به تصویب رسید.

اكبر طوبی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این چهار طرح در زمینه ‌های ایجاد و تكمیل مجتمع آبدرمانی، ایجاد كارگاه تولید كیف سنتی، صنایع دستی و همچنین طرح فرآوری و بسته‌ بندی گیاهان دارویی و عسل است كه از سوی كارگروه ملی دهیاری ها به تصویب رسید و در صورت اجرا شاهد اشتغال در مناطق روستایی خواهیم بود.
وی با اشاره به اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی گفت: دولت تدبیر و امید اشتغالزایی در مناطق روستایی را مدنظر قرار داده و در راستای اقتصاد مقاومتی كشت نهاده های كشاورزی مقرون به صرفه هم در استان اردبیل در دست اجراست كه نمونه آن كشت زعفران در 80 روستای گرمی و سطح 350 هكتار با اشتغالزایی 304 می باشد.
طوبی تشریح كرد: این طرح به عنوان آزمونه در منطقه گرمی اجرا شده و در دیگر مناطق روستایی استان هم به منظور تغییر الگوی كشت ، اشتغالزایی و درآمد زایی بیشتر قابل اجراست.
وی از معرفی 406 طرح تولیدی در روستاها از سوی فرمانداری ها خبر داد و گفت: از این تعداد 48 طرح به بانك ها معرفی شده و بقیه طرح ها هم در صورت مصوبه به بانك ها برای دریافت تسهیلات معرفی خواهند شد.
مدیركل امور روستایی استانداری اردبیل با اشاره به تهیه طرح هادی در روستاها افزود: طرح هادی 460 روستا در این استان تهیه شده و همه یك هزار و 24 روستای بالای 20 خانوار مورد مطالعه طرح هادی قرار گرفته است.
طوبی ، كمبود آب در روستاها را معضل جدی دانست و گفت: در برخی از روستاهای استان شاهد كمبود و یا نبود آب در روستاها هستیم كه خوشبختانه در دولت تدبیر و امید گام جدی برای احداث مجتمع های آبرسانی برداشته شده و شاخص بهره مندی روستاییان از آب آشامیدنی بهداشتی از 69 درصد در سال 93 به 73 درصد در سال 95 رسیده است.
بر اساس آمارهای موجود از مجموع یك میلیون و 248 هزار و 610 نفر جمعیت استان اردبیل 448 هزار و 554 نفر در یك هزار و 555 روستا سكونت دارند كه از این تعداد یك هزار و 24 روستا بالای 20 خانوار هستند.
تاكنون 873 دهیاری در روستاهای بالای 20 خانوار استان راه اندازی شده كه 407 هزار و 495 نفر جمعیت روستایی آن را پوشش می دهد.
خبرنگار: یعقوب شاددل ** انتشار دهنده: عارف شیرزاد
7110/ 1257