كابل - ایرنا - معاون وزارت تجارت و صنایع افغانستان اعلام كرد كه مرزهای افغانستان و پاكستان بعد از دو هفته مسدود شدن بار دیگر اواخر ساعات روز یكشنبه به روی مسافران گشوده می شود و تا اخر این هفته بازرگانان نیز می توانند از گذرگاه های مرزی دو كشور عبور كنند.

به گزارش ایرنا، «قربان حقجو» روز یكشنبه در نشست مطبوعاتی در كابل به خبرنگاران گفت كه با وجود گشوده شدن مرزهای دو كشور، افغانستان در سازمان تجارت جهانی از پاكستان به دلیل استفاده سیاسی از مرزهای خود شكایت خواهد كرد.
افغانستان امسال جواز عضویت در سازمان تجارت جهانی را به دست آورده است.
معاون وزیر تجارت و صنایع افغانستان افزود: پاكستان عضو و یكی از پایه گذاران سازمان تجارت جهانی است و مطابق مقررات این سازمان تجاری، هیچ كشوری حتی در زمان جنگ نمی تواند مرزهای خود را به روی ترانزیت كالاها از آن كشور مسدود كند.
معاون وزارت تجارت افغانستان گفت كه هیأتی مامور برای بررسی و برآورد خسارات ناشی از مسدود شدن دو هفته ای مرزهای پاكستان به روی بازرگانان افغان و طرح شكایت در سازمان تجارت جهانی شده است.
به گفته وی، پاكستان از مرزهای خود استفاده سیاسی می كند و كابل در نامه رسمی از اسلام آباد خواسته است كه از مرزهای خود استفاده سیاسی نكند.
حقجو، این اقدام پاكستان را مغایر با موافقت نامه های سازمان بازرگانی جهانی دانست و تصریح كرد كه بازرگانان افغان در این مدت ضررهای هنگفتی را متحمل شده اند.
وی در عین حال گفت كه بازرگانان پاكستان نیز به دلیل توقف ترانزیت كالا از پاكستان به تاجیكستان، از مسیر افغانستان، بیشتر از بازرگانان افغان متحمل خسارت شدند.
معاون وزارت تجارت و صنایع افغانستان افزود كه چنانچه مشكل استفاده سیاسی پاكستان از مرزهای خود از طریق طرح شكایت در سازمان تجارت جهانی نتیجه ندهد، كابل این موضوع را در محاكم بین المللی دنبال خواهد كرد.
مرزهای پاكستان حدود دو هفته قبل، به دنبال وقوع یك حمله انتحاری در ایالت سند پاكستان كه بیش از 300 كشته و یا زخمی برجا گذاشت، به روی مسافران و بازرگانان افغان مسدود شد.
پاكستان مدعی شده است كه این حمله از طرف «جماعت الاحرار»، شاخه ای از گروه طالبان پاكستان، طراحی و اجرا شده كه رهبران آن در خاك افغانستان بسر می برند، اما دولت افغانستان این ادعاها را رد كرده است.
اسلام آباد پس از حمله انتحاری در ایالت سند، یك فهرست 76 نفری را به دولت افغانستان تحویل داد و از این كشور خواست كه آنان را تسلیم پاكستان كند و یا آنان را سركوب نماید.
افغانستان نیز در مقابل این اقدام، فهرستی از رهبران و فرماندهان طالبان را كه به گفته دولت افغانستان در پاكستان پناه گرفته اند، به اسلام آباد تحویل داد و گفت كه ما منتظر اقدام دولت پاكستان در این زمینه هستیم.
حقجو همچنین در باره موافقت نامه سازمان تجارت جهانی گفت كه این موافقت نامه به صورت مرحله ای از سال ۲۰۱۸ در افغانستان عملی خواهد شد و تا آن زمان باید اصلاحات لازم در نظام تجاری و گمركی خود به عمل آورد.
به گفته وی، آمادگی افغانستان برای اجرای این موافقت نامه، نیازمند زمان است و دست كم تا سال ۲۰۲۰ به طول خواهد انجامید.
بانك جهانی در تازه ترین گزارش خود اعلام كرده است كه افغانستان از نظر تسهیلات تجارتی در رده ۱۷۵ كشورهای جهان قرار دارد و برای صادرات و واردات ۹۳ ساعت زمان در این كشور صرف می شود. این زمان در شماری دیگر از كشورهای توسعه نیافته ۴۸ ساعت و در كشورهای پیشرفته، ۳ ساعت است.
«قدیر بهمن» رئیس نمایندگی اتاق تجارت بین المللی افغانستان نیز در این نشست گفت كه با اجرای موافقت نامه عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی، صادرات كوچك و متوسط كشور تا ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.
این موافقتنامه با رای دو سوم اعضای سازمان تجات جهانی سال گذشته میلادی به تصویب این سازمان رسید و هدف از آن، سرعت بخشیدن به تجارت فرامرزی است.
بر اساس این موافقت نامه، برای صادرات و واردات كشورهای عضو سازمان، وقت، هزینه و مراحل اداری گمركی كمتری در نظر گرفته می شود.
وی افزود: با اجرای موافقت نامه عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی، سالانه ۷۳۰ میلیارد دلار سود تجاری برای كشورهای عضو این سازمان (اكثراٌ در كشورهای توسعه نیافته) و ۲۰ هزار شغل، از جمله افغانستان، ایجاد خواهد شد.
اتاق تجارت بین المللی افغانستان از دولت این كشور خواسته است كه اقدامات عملی را برای برخورداری از مزایای این موافقت نامه انجام دهد و نقش بخش خصوصی در افغانستان را برای رشد و پویائی اقتصاد كشور افزایش دهد.
آساق*291*1610