اردبیل- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت:40 كارگاه مرمت بناهای تاریخی در این استان فعال است كه كار مرمت و بازسازی بناهای تاریخی را انجام می دهند.

محمد عالیقدر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این كارگاه ها به تناسب اعتباراتی كه اختصاص می یابد اقدام به مرمت آثار می كنند و از جمله این آثار بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ،مجموعه بازار تاریخی اردبیل ، مسجد جمعه ، بقعه شیخ جبرئیل كلخوران ، بقعه شیخ حیدر مشگین شهر، مسجد جامع نمین و مدرسه امام بیله سوار است كه هر سال بصورت مداوم مرمت و بازسازی می شوند.
وی افزود: در بحث مرمت بیشتر احیا و یا بازسازی آثار مدنظر ماست به این صورت اثر تاریخی كه مرمت می شود با حفظ موجودیت برایش كاربری تعیین می شود.
عالیقدر اخلاق در مرمت و بازسازی را یادآور شد و گفت: مهمترین بحث و حساسیت در آثار تاریخی اخلاق در مرمت است و هدف اصلی حفاظت و نگهداری كاربر اصلی اثر است به این صورت اثری كه در زمان قبلی ساخته شده به همان حالت مرمت می شود.
عالیقدر گفت: در مورد بافت های تاریخی در استان هم 2 بافت مصوب بنام بافت تاریخی اردبیل به مساحت 93 هكتار و بافت تاریخی شهر خلخال با مساحت 21 هكتار وجود دارد كه برای آنها طرح تفصیلی ویژه بافت كهن از سنوات گذشته تهیه شده و براساس ضوابط این طرح ها توسط بخش خصوصی و بخش دولتی بازسازی می شوند.
معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل بدنه سازی مجموعه بازار تاریخی اردبیل را از طرح های مهم ذكر كرد و گفت: بدنه سازی این مجموعه حد فاصل خیابان های امام خمینی و آیت الله كاشانی از سنوات قبل اجرا می شود و اعتبارات آن تامین شده و مابقی هم در صورت تامین اعتبارات اجرا خواهد شد.
عالیقدر در خصوص ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی هم اظهار كرد: 20 اثر تاریخی در ایران ثبت جهانی شده و اردبیل جزو استان هایی است كه این اثرش سال 89 ثبت جهانی شده و پرونده كوه سبلان هم تحت عنوان میراث طبیعی برای ثبت جهانی در حال آماده سازی است و به محض تكمیل شدن بعنوان نامزد جهانی معرفی می شود.
وی با اشاره به میزان آثار ثبت شده در سطح ملی افزود:850 اثر تاریخی استان اردبیل در سطح ملی ثبت شده و در موضوع های مختلف هم اعم از بناها و تپه ها و محوطه های باستانی حدود یكهزار و 500 اثر شناسایی شده كه مراحل اولیه كارشناسی انجام و چنانكه واجد ارزش تاریخی و فرهنگی باشد معرفی می شود.
بقعه شیخ صفی ، مجموعه بازار تاریخی اردبیل ، مسجد جامع نمین ، مدرسه امام بیله سوار ، بقعه شیخ جبرئیل كلخوران، حمام پیرزرگر و حمام یعقوبیه اردبیل ،حمام نصر خلخال ،موزه مغان ،پل های تاریخی ، كاروانسرای قانلی بلاغ و خانه چنذاب از جمله آثار تاریخی استان است كه عملیات مرمت و بازسازی آنها در دست اجرا است.
خبرنگار:یعقوب شاددل** انتشاردهنده: عارف شیرزاد
7110/ 1257