تهران-ایرنا - كارشناسان امنیتی كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس روز دوشنبه با حضور در كنفرانس بین المللی امنیت سایبری در عربستان، بر همكاری كشورهای عضو برای مبارزه با حملات سایبری تاكید كردند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه از ریاض گزارش داد كه شركت كنندگان این كنفرانس بین المللی 2 روزه، بعد از حمله ماه ژانویه (دی ماه) ویروس 'شامون-2' به رایانه های وزارت كار عربستان سعودی، تاكید كردند كشورهای عضو این شورا برای جلوگیری از افزایش این قبیل حملات بر هماهنگی ها میان خود بیافزایند.
براساس این گزارش، صالح المطیری مدیر كل مركز ملی امنیت سایبری عربستان امروز در این كنفرانس، همه كشورهای عضو شورای همكاری را در معرض جدی خطرات فزآینده سایبری دانست و افزود: سازمان های مالی و دولتی كشورهای منطقه به یك اندازه در معرض این تهدیدات خطر دارند.
المطیری با بیان اینكه سازمان متبوعش از سال گذشته موفق شده به 124 مورد از نفوذهای هكری پاسخ دهد،افزود: همكاری امنیتی كشورهای عضو این شورا می تواند تضمینی برای حفاظت از همه بخش های مهم دولتی و غیردولتی كشورهای عضو باشد.
سرهنگ دوم «بسام المعراج» یك مقام امنیت سایبری وزارت كشور بحرین نیز در این كنفرانس به افزایش حملات سایبری به كشورهای بحرین و كویت طی سال گذشته اشاره كرد و گفت: بارها اتفاق افتاده كه هكرهایی سعی كرده اند به سیستم های رایانه ای وزارت كشور بحرین نفوذ كنند.
«قسای الشاطی» مدیركل آژانس ملی فناوری اطلاعات كویت نیز در این كنفرانس از بروز چند حمله سایبری به موسسات مالی كشورش خبر داد.
اگرچه ویروس شامون برای نخستین بار در سال 2012 علیه بخش انرژی عربستان سعودی بكار گرفته شد، اما المطیری تاكید كرد كه هیچ راهی برای جلوگیری از چنین حملاتی وجود ندارد.
فرانس پرس همچنین با اعلام اینكه زیرساخت های سازمانی كشورهای نفت خیز منطقه خلیج فارس برای مبارزه با حملات سایبری نوپا هستند و افزود: به همین دلیل كارشناسان امنیتی این كشورها تلاش می كنند همه همت خود را صرف مقابله با چنین حملاتی كنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اگرچه از تاسیس مركز امنیت سایبری عربستان دو سال می گذرد، اما این مركز بطور رسمی در همین ماه (میلادی) راه اندازی شد.
«خالد الهاشمی» معاون دبیركل امنیت سایبری امارات عربی متحده نیز در این كنفرانس كه تا فردا ادامه می یابد،گفت: راهبرد امنیت سایبری قطر در سال 2014 راه اندازی شد.
بندر المیشاری دستیار وزیر كشور عربستان در امور فناوری نیز گفت: كشورهای عضو شورای همكاری خلیج باید امنیت سایبری را در مركز توجهات خود قرار داده و لذا ضروری است متخصصین بیشتری را برای این مهم بگمارند.
به گزارش ایرنا، پنجم بهمن ماه امسال بود كه نسخه بدافزار شامون 2 باهدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی عربستان، این كشور را فلج كرده بود.
رژیم سعودی در همان ایام ضمن تأیید قطعی سرورها در شبكه نفتی و كارخانه‌های شیمیایی به توسعه این بدافزار كه به روز شده نسخه 2012 است هشدار داده بود.
براساس گزارشات، شركت شیمیایی Sadara و شركت آمریكایی Dow Chemica تحت حمله شامون 2 دچار مشكل عدیده در تولیدشده‌ بودند.
Shamoon 2 همان بدافزاری است كه در سال 2012 تأسیسات نفتی آرامكو در عربستان را فلج كرده بود.
شامون با بازتعریف 'مستربوت ركورد سیستم‌عامل ویندوز / MBR و پاك كردن فایل‌های كامپیوتر'، كل سیستم را در معرض تخریب و نابودی قرار می‌دهد و پرچم نیم سوخته امریكا در بدافزار 2012 تبدیل به تصویر كودك 3 ساله سوریایی به نام Alan Kurdi در شامون 2 شده است.
تنها كاری كه شركت های سعودی و آمریكایی در این كشور كرده‌اند، خاموش كردن سرور و سیستم‌های حیاتی خود بوده است.
خاورم 1378**1010
مترجم: علی نصیری**انتشار دهنده:حسن معظمی