اراك - ايرنا - تذهيب يكي از هنرهاي نگارگري است كه با خوشنويسي پيوندي عميق دارد اما، به مانند هنر خوشنويسي در بين مردم شناخته شده نيست و نيازمند معرفي است.

يكي از نگارگران آشتياني روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا عنوان كرد: هنر نگارگري از هنرهاي مغفول مانده است كه كمتر كسي شناخت كافي نسبت به آن دارد و اين امر باعث شده است كه زيبايي ها و ظرافت هاي اين هنر اصيل كمتر در لايه هاي كاربردي زندگي اقشار مختلف مردم نمود عيني يابد.
مهديه صانعي افزود: هنر تذهيب از زمره هنرهاي نگارگري محسوب مي شود كه در آن از نقوش گياهان و گل ها استفاده مي شود و با پرداخت آن نمايي جذاب به هنر نگارگر بخشيده مي شود.
وي گفت: تذهيب با ابزارهايي چون آبرنگ قلم مو و بر روي مقواهاي ضخيم كه ماكت عنوان مي شود انجام مي گيرد و تذهيب كاران حاذق بر روي سفال نيز نيز نگارگري مي كنند كه اين نيز جلوه اي بسيار زيبا دارد اما، اين هنر در ابعاد محتوايي و زيباشناختي در بين مردم زياد شناخته نشده است.
صانعي بيان كرد: جذابيت تذهيب بر كسي پوشيده نيست و لايه هاي هنري و زيبا شناختي آن در سايه صبر و دقت حاصل مي شود.
وي اظهار كرد: استعداد دروني يكي از موارد موفقيت نگارگران در كار است و با آموزش و ممارست مي توان آثاري خلق كرد كه در زيبايي مانندي نداشته باشد و با اين آثار بار ديگر جايگاه اصلي هنر تذهيب را احيا كرد و معرفي جامعي از اين هنر در سطح جامعه در بين علاقه مندان انجام داد كه آن با هنر نقاشي اشتباه گرفته نشود.
اين نگارگر آشتياني با بيان اينكه اتمام يك اثر تذهيب بسته به نوع جزئيات در زماني بين 2 هفته تا يك ماه به طول مي انجامد و به همين واسطه صبوري يكي از شاخصه هاي هنرمندان نگارگر است.
وي با اشاره به برگزاري دوره هاي آموزشي اين هنر در شهرستان گفت: با وجود آنكه كلاس ها داير است اما متقاضي در حد انتظار نيست و اين رشته هنري نيازمند حمايت هاي خاص براي شناخته شدن و جذب هنرجو است.
صانعي اضافه كرد: با وجود آنكه تذهيب يكي از هنرهاي قديمي و با اصالت شهرستان آشتيان است اما نمايشگاهي ويژه از آثار هنرمندان اين شهرستان وجود ندارد در صورتي كه بايد هنر مذهبان به منظور احياي اين جايگاه به نمايش گذاشته شود.
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي استان مركزي افزود: هنر تذهيب يكي از هنرهاي قديمي است كه با خوشنويسي تركيب مي شود.
سيد محسن رحمتي عنوان كرد: ميراث فرهنگي به صورت ويژه تاكنون حمايتي از تذهيب كاران نداشته است اما وظيفه دارد كه تمام رشته هاي هنري شناخته شده را مورد حمايت قرار دهد، همچنين در رشته هاي رو به فراموشي نيز موارد احياي اين هنرها مورد توجه قرار مي گيرد.
وي گفت: به منظور احياي رشته هاي در حال فراموشي مباحث آموزشي و ترويجي دنبال مي شود البته رشته تذهيب همچنان جز رشته هاي و هنرهاي دستي زنده در استان مركزي به شمار مي رود كه حمايت هاي مورد نظر از مذهبان صورت مي گيرد.
رحمتي با اشاره به اينكه در حال حاضر حدود 35 تا 40 هنرمند تذهيب كار در استان مركزي مشغول به كار در اين رشته هستند، افزود: تاكنون نمايشگاهي ويژه و اختصاصي براي اين هنر برگزار نشده است و به دليل اينكه تذهيب با خوشنويسي همراه است همواره به صورت تركيبي مجوز برگزاري نمايشگاه براي اين هنر صادر مي شود.
وي اظهار كرد: در حال حاضر نگارخانه استاد واشقاني در اراك ميزبان هنر تذهيب كاران و خوشنويسان اراكي است و در كنار اين نوع حمايت در صورت نياز حمايتي ويژه براي راه اندازي كارگاه و يا فضاي آموزشي مورد نيز انجام مي گيرد و به صندوق كارآفريني اميد جهت دريافت وام قرض الحسنه معرفي مي شوند.
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي استان مركزي اضافه كرد: حتي اگر هنرمندان نياز به كارگاهي براي فعاليت داشته باشد و اين فضا توسط ميراث فرهنگي امكان مهيا شدن داشته باشد نيز حمايت خواهيم داشت.
به گزارش ايرنا، در فرهنگ پارسي براي هنر تذهيب معني دقيقي نمي توان يافت، واژه تذهيب واژه عربي به معناي طلاكاري شده است و استفاده از رنگ طلايي در اين هنر جلوه و درخششي چشم نواز را نشان مي دهد.
اين هنر بيشتر به منظور زيباتر كردن كتب مورد استفاده قرار مي گرفته به طوري كه در دوره ساساني به صورت گچ بري‌هاي ديوار و پيش از آن به صورت نقوش روي سفالينه وجود داشته‌است.
وي بيان كرد: پس از آن كتاب آرايي ها به واسطه هنر نذهيب صورت گرفت و پس از ورود اسلام به ايران نيز اين هنر به منظور آرايش قرآن ها، كتب تاريخي و علمي مورد استفاده قرار گرفت.
اين هنر در دوره هاي مختلف در اوج قرار گرفت به طوري كه در دوره صفوي تركيب نقاشي، تذهيب و خوشنويسي كتاب آرايي هاي نابي را رقم زد كه امروز در بسياري از موزه به عنوان اثري شاخص در معرض نمايش قرار گرفته است.
امروزه شايد كمتر كسي نگارگري و هنر تذهيب را به خوبي بشناسد و بتواند در خصوص سابقه اين هنر خاص زبان به سخن آورد اما با همه اين دشواري ها هستند هنرمندان و مذهباني كه دست از تلاش و ثبت آثاري سرشار از هنر برنداشته اند و تمام تلاش خود را براي احيا و توسعه اين هنر به كار گرفته اند.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندياري***انتشاردهنده:مژگان حيدري