مشهد- ایرنا- وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: واگذاری كودكان بی سرپرست و بدسرپرست به خانواده های جایگزین در دولت تدبیر و امید 35 درصد افزایش یافت.

علی ربیعی عصر چهارشنبه در مراسم پایانی نشست سراسری هم اندیشی اجرای قانون حمایت از كودكان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست در مشهد افزود: هم اكنون كمتر از سه دهم درصد از جمعیت كشور فاقد والدین هستند و شمار كودكان بی سرپرست و بدسرپرست كشور نیز زیاد نیست.
وی اظهار كرد: سازمان بهزیستی تاكنون سرپرستی 14 هزار كودك بی سرپرست و بدسرپرست را به خانواده های جایگزین سپرده است.
وی با اشاره به طرح واگذاری كودكان بی سرپرست و بدسرپرست به خانواده های جایگزین به صورت 'امین موقت' گفت: امروز این طرح به صورت گسترده در كشور افزایش یافته و دختران و زنان مجرد و ایرانیان مقیم خارج از كشور برای عهده دار شدن مسئولیت كودكان بی سرپرست و بدسرپرست داوطلب شده اند.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: مطالعات نشان می دهد فقر، معلولیت همراه با فقر، اعتیاد و ازدواج های نامتعارف علل اصلی وجود كودكان بی سرپرست و بدسرپرست در كشور بوده است اما در این میان كودكانی نیز والدین خود را بر اثر سوانح از دست داده اند.
وی اظهار كرد: تحولات جمعیتی در كشور، آینده سالمندی را رقم زده و پیش بینی می شود شمار زنان سالمند مجرد در كشور كه میل به داشتن فرزند خوانده دارند، افزایش یابد.
وی گفت: از سوی دیگر تغییرات فرهنگی در زمینه باروری و تغییرات نگرشی در جامعه نشان می دهد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی باید در آینده مسئولیت های بیشتری را در مورد كودكان بر عهده بگیرد.
ربیعی با اشاره به سیاست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی مبنی بر تلاش برای واگذاری كودكان بی سرپرست و بدسرپرست به خانواده های جایگزین افزود: اگر این كودكان در درون خانواده رشد كنند، روند اجتماعی شدن آنها راحت تر طی می شود.
وی خاطر نشان كرد: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی از سال 1392 سه راهبرد را در مورد كودكان بی سرپرست و بدسرپرست در پیش گرفت كه شامل جایگزین كردن خانواده های سببی (وابستگان درجه یك كودك)، خانواده های نسبی (نزدیكان كودك كه بتوانند به صورت مددكار در قبال كمك مالی بهزیستی از كودك نگهداری كنند) و خانواده های انتخابی (خانواده های داوطلب نگهداری از كودك) می باشد.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: راهبرد اصلی این وزارتخانه سپردن كودكان به خانواده هاست و هماهنگی های بین بخشی در دولت تدبیر و امید نیز به تحقق این راهبرد كمك بسیار كرده است.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم