ساری - ایرنا - نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اداری استان با حضور معاون رئیس جمهوری ، از پسماند و فاضلاب و ضعف در زیرساخت های راهسازی به عنوان مهم ترین مشكلات استان یاد كرده و خواستار توجه ویژه دولت تدبیر و امید برای حل این مشكلات شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، نماینده مردم نكا ، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در این نشست كه با حضور ' محمدباقر نوبخت ' برگزار شد ، گفت كه مازندران از لحاظ شاخص برخورداری از تصفیه خانه فاضلاب در كشور 31 درصد عقب تر است.
علی محمد شاعری عصر روز پنجشنبه در نشست شورای اداری مازندران در ساری افزود : در شرایط فعلی شاخص برخورداری شهرهای كشور از تصفیه خانه فاضلاب حدود 40 درصد ولی در شهرهای مازندران 9 درصد است.
وی بی توجهی به استان در حوزه تصفیه خانه فاضلاب را ازدلایلی اصلی این عقب ماندگی اعلام كرد و اظهار داشت : فاضلاب های شهری و صنعتی كه این روزها در این استان تولید و به رودخانه ها و دریا می ریزند، فاجعه بزرگی را در استان در آینده ایجاد می كند كه به قیمت نابودی كشاورزی این خطه شمال كشور تمام می شود.
رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس به تولید روزانه سه هزار تن زباله در مازندران اشاره كرد و از نبود فراوری پسماند در این استان گلایه كرد.
وی پایین بودن شاخص توسعه ای در مازندران نسبت به میانگین كشوری را با وجود ظرفیت های بالا ، از مهم ترین معضل این خطه شمال كشور دانست.
شاعری گفت : جایگاه مازندران در شاخص توسعه ای میان 31 استان كشور 15 است .
** توجه بیشتر به كشاورزان و باغداران
رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس با اشاره به خسارت سرما آذر ماه جاری به باغات استان گفت كه براثر این حادثه حدود 10 هزار میلیارد ریال به باغداران خسارت وارد شده است.
شاعری افزود : اگرچه دولت حدود 300 میلیارد ریال به این استان كمك مالی پرداحت كرده، ولی متناسب با میزان خسارت ها نبوده و باغداری ما برای احیاء نیاز به كمك بیشتری دارد.
وی بالا بودن نرخ رشد بیكاری را از دیگر مشكلات استان برشمرد و تعداد بیكاران این خطه شمال را حدود120 هزار نفر اعلام كرد .
نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی هم ترافیك به خصوص در غرب مازندران را مهمترین مشكل این استان دانست و راهكار كاهش ترافیك را ایجاد زیرساخت ریلی دانست.
علی اسماعیلی خواهان سرعت بخشیدن به طرح های راهسازی در این استان شد.
رئیس مجمع نمایندگان مازندران هم در این نشست ضعف زیرساختی در حوزه برق و آب را مهم ترین مشكل دانست و گفت كه در سال های اخیر به دلیل نداشتن زیرساخت خسارت های زیادی به استان وارد می شود.
محمد دامادی اضافه كرد : در سال های گذشته به توسعه زیرساخت در حوزه برق و آب استان توجه زیادی نشده و اعتباری كه برای توسعه این بخش داده می شود، نمی تواند مشكل استان را در كوتاه مدت رفع كند.
* قدردانی از پرداخت غرامت 500 میلیارد ریالی به باغداران
رئیس مجمع نمایندگان مازندران با قدردانی از اختصاص غرامت 500 میلیارد ریالی از سوی دولت به باغداران خسارت دیده ناشی از برودت هوا خواهان تخصیص كامل این اعتبار شد.
دامادی افزود : تاكنون 300 میلیارد ریال از این اعتبار در اختیار استان قرار داده شد و انتظار می رود كه اعتبار این بخش به طور كامل تخصیص داده شود.
وی پسماند را از مهم ترین مشكلات مازندران دانست و گفت كه شیرابه ناشی از زباله در این خطه شمال كشور نابودی كشاورزی ما را نشانه گرفته و نیازمند تخصیص اعتبار مناسب برای ایجاد فراوری پسماند است .
دامادی توجه به زیرساخت های راهسازی را ازدیگر مطالبات مردم این خطه شمال كشور اعلام كرده است.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654