ارومیه- ایرنا- معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: امسال طرح توسعه برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در روستاهای 17 شهرستان این استان به اجرا در آمده و 16 هزار و 106 معلول در روستاهای این استان شناسایی شده است.

ایرج عبدالله‌پور روز شنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به 2 كارگاه تولیدی فعال و صدور مجوز برای هفت كارگاه دیگر در زمینه اشتغال معلولان استان افزود: 39 هزار و 435 نفر معلول در استان وجود دارد كه برای توانمندسازی و اشتغال آنان گام های موثری برداشته شده است.
معاون توانبخشی بهزیستی با اشاره به فعالیت 58 مركز نگهداری از بیماران و سالمندان در استان بیان كرد: از مجموع 58 مركز نگهداری بهزیستی 25 مركز به صورت شبانه‌روزی و 33 مركز به صورت روزانه در حال ارائه خدمات به افراد معلول تحت پوشش بهزیستی هستند.
عبدالله‌پور با اشاره به اینكه مراكز شبانه روزی جهت نگهداری سالمندان، معلولان ذهنی، جسمی، حركتی و بیماران روانی مزمن به كار گرفته می شود،
ادامه داد: مراكز روزانه نیز از ساعت هشت تا 14 در حال خدمات رسانی به بیماران دارای مشكلات جزئی جسمی، حركتی، بیماران ذهنی و بیماران اوتیسم است.
معاون توانبخشی بهزیستی بیان كرد: از ابتدای سال جاری طرح مراقبت در منزل را برای اولین بار در كشور از این استان به عنوان شهر پایلوت شروع كرده ایم و طریقه عمل بدین گونه است كه فردی از داخل خانواده آموزش توانبخشی و توانپزشكی را می‌بیند تا بتواند كمك‌های لازم را به فرد معمول ارائه دهد.
به گزارش ایرنا حوزه امور توانبخشی بهزیستی با هدف پیشگیری از معلولیت ثانویه، ارائه خدمات پزشكی با هدف جبران ضایعات جسمی و ذهنی، پیگیری ایجاد تسهیلات و خدمات شهری، خودكفائی و قادرسازی معلولان تلاش می‌كند.
8135/ 3072 ** خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی