'مصطفی احمدی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: براین باورم كه هر ایرانی باید از كالای كیفی تولید داخل كشور خود استفاده كند.
وی اظهار داشت: به دلیل كمبود تولیدات داخلی در برخی از اقلام آجیل و خشكبار چاره ای جز تامین نیاز كشور از مسیر واردات نداریم كه این موضوع طبیعی است و ارتباط چندانی به دولت یا اتحادیه ها ندارد.
احمدی افزایش كیفی محصولات داخلی، كاهش هزینه های تولید داخل، ارایه محصولات با قیمت های متعادل و رقابت پذیری كردن محصولات داخلی نسبت به خارجی را از راهكارهای حمایت از تولیدات داخلی عنوان كرد.
رئیس اتحادیه آجیل و خشكبار با بیان اینكه حجم تولیدات داخلی باید به اندازه مصرف و یا حتی بیش از آن باشد، تصریح كرد: تولید داخلی برخی از اقلام همچون گردو، بادام درختی، بادام زمینی نسبت به تقاضای داخلی كمتر است كه همین امر می تواند باعث افزایش قیمت ها شود، اما برای تعادل قیمت ها در بازار بخشی از نیاز كشور تامین و وارد می شود.
به گفته وی، در ایام پرمصرف سال مثل ایام نوروز و ماه مبارك رمضان اگر بخشی از گردو مورد نیاز كشور از طریق واردات تامین نشود، قیمت هركیلو گردوی ایرانی به بیش از یك میلیون تا یك میلیون و 100 هزار ریال می رسد.
احمدی درباره وضعیت بازار بادام درختی افزود: اكنون تولید بادام درختی داخلی كفاف نیاز كشور را نمی دهد اما به دلیل كیفی بودن این محصول با نرخی بین 100 تا 150هزار ریال بالاتر از نوع خارجی عرضه می شود،این درحالیست كه بادام خارجی به شكل فله ای و در سایز و اندازه های مناسب وارد می شود.
به گفته وی، تولید بادام زمینی (آستانه ) در گذشته بخش عمده بازار داخلی را تامین می كرد درحالی كه اكنون به دلایل مختلف از جمله تغییر كاربری اراضی كشاورزی در این منطقه تولید این محصول به شكل قابل توجهی كاهش یافته است.
وی با تاكید بر بالابودن كیفیت اقلام آجیل و خشكبار ایرانی نسبت به خارجی آن، افزود: بادام زمینی آستانه هركیلو با قیمت 260 هزار ریال (26 هزارتومان) عرضه می شود درحالی كه جنس خارجی آن كیلویی 100 هزار ریال است و این تفاوت قیمت 100 درصدی منجر به افزایش مصرف محصولات خارجی می شود كه به نفع تولیدكنندگان داخلی نیست.
احمدی اضافه كرد: در واقع افزایش قیمت محصولات خوراكی منجر به كاهش مصرف می شود كه ضربه ای به تولید داخل به شمار می رود.
رئیس اتحادیه آجیل و خشكبار معتقد است برای حمایت از تولید داخلی باید هزینه های تمام شده تولید كاهش یابد تا محصولات با قیمت های متعادل عرضه شوند.
این مقام مسئول افزود: در برخی اقلام آجیل و خشكبار كشور همانند بادام هندی ما تولید داخلی نداریم بنابراین به دلیل وجود تقاضای بالا چاره ای جز واردات رسمی این محصول نیست تا بازار آن تامین شود در غیر اینصورت باید در انتظار ورود این محصول به شكل قاچاق و با قیمت های نامتعارف باشیم.
به گفته احمدی برخی اقلام همچون تخمه آفتابگردان به میزان كافی در كشور تولید می شود. امسال متاسفانه تخمه آفتابگردان خوی روی دست كشاورزان ماند زیرا هزینه های تولید داخلی این محصول بالاتر از نمونه خارجی آن است . به طور مثال تخمه فله ای ایران به نرخ بین 100 هزار تا 130هزار ریال است، اما تخمه فله ای خارجی كیلویی 40 هزار ریال وارد می شود كه در صورت فرآوری به نرخ 60 تا 80 هزار ریال می رسد، بنابراین مشخص است خریدار جنس را با قیمت مناسب خریداری می كند.
وی اضافه كرد: اكنون آنچه كه روی دست كشاورزران خوی مانده باعث شده تولید كنندگان برای سال آینده انگیزه ای برای تولید این محصول نداشته باشند.
رئیس اتحادیه آجیل و خشكبار به مردم توصیه كرد برای حمایت از تولید داخلی بهتر است حتی در صورت بالا بودن قیمت، انتخابشان مصرف محصول كیفی ایرانی باشد.
احمدی تاكید كرد، در واقع با افزایش تولید، كاهش هزینه های تمام شده و ارایه محصولات با قیمت مناسب می توانیم محصولات ایرانی را به نسبت محصولات خارجی رقابت پذیر كنیم.
به گزارش ایرنا، به تازگی رئیس اتحادیه آجیل و خشكبار تهران اعلام كرد: آجیل و خشكبار شب عید و ایام نوروز تامین است و قیمت برخی اقلام آن نسبت به سال گذشته حدود 10درصد كاهش دارد. با افزایش تولید در برخی اقلام آجیل و خشكبار همچون انواع تخمه، كشمش و انجیر با كاهش نسبی قیمت مواجه شده ایم.
همچنین امسال 210 هزارتن پسته در كشور تولید شده كه نسبت به پارسال افزایش دارد اما به دلیل صادراتی بودن این محصول نرخ آن ثابت مانده و كاهش قیمت نداشته است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*9186**1561** گزارشگر: هما همت خواه** انتشار:مژگان توانا
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
تهران - ایرنا - رئیس اتحادیه آجیل و خشكبار تهران می گوید، اكنون بین 80 تا 90 درصد آجیل و خشكبار مصرفی كشور از تولیدات داخلی است، حتی بخشی از این تولیدات به كشورهای متقاضی صادر می شود.