دزفول - ايرنا - مدير پايگاه جندي شاپور و ايوان كرخه گفت: در سفر اخير رئيس پژوهشكده حفاظت و مرمت ميراث فرهنگي كشور به دزفول ، طرح حفاظت پس از كاوش و ايجاد سايت موزه در بخشي از محوطه جندي شاپور دزفول ظرفيت سنجي شد.

كامران احمدي رئيس پژوهشكده حفاظت و مرمت سازمان ميراث فرهنگي كشور و هيات همراه در سفر به دزفول از محوطه جندي( گندي) شاپور ديدن كرد.
يعقوب زلقي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: با توجه به فعاليت هاي باستان شناسي اخير در محوطه جندي شاپور به همت باستان شناسان ايراني براي نخستين بار ، جندي شاپور در كانون توجه جهاني قرار گرفته است.
وي برگزاري نخستين كنگره بين المللي جندي شاپور را اقدامي ارزشمند در راستاي معرفي هر چه بيشتر ظرفيت هاي علمي و باستاني نهفته در اين سرزمين برشمرد و گفت:سفر رئيس پژوهشكده حفاظت و مرمت سازمان ميراث فرهنگي به جندي شاپور در راستاي ظرفيت سنجي براي تبديل اين محوطه باستاني منحصر بفرد به عنوان پايلوت كشوري درزمينه اقدامات حفاظتي صورت پذيرفت.
مدير پايگاه جندي شاپور و ايوان كرخه به ظرفيت هاي علمي ، تاريخي و باستاني شهر جندي شاپور به عنوان محل نخستين دانشگاه و مركز علمي بشر در 1800 سال پيش اشاره كرد و افزود:در اين بازديد طرح حفاظت مرمت بعد از كاوش و ايجاد 'سايت موزه' به عنوان يك طرح پايلوت ملي در قالب يك برنامه دراز مدت مورد ارزيابي قرار گرفت.
وي افزود: در بازديد و بررسي به عمل آمده از گمانه ها وترانشه هاي ايجادشده حفاري اخير در جندي شاپور 2 ترانشه با ويژگي خاص معماري شاخص بوده و قابليت حفاظت و مرمت و نيز تبديل به 'سايت موزه' را دارند كه بعد از اقدامات لازم طرح ايجاد سايت موزه جهت حفاظت اصولي اين آثار و فراهم كردن امكان بازديد گردشگران در اين محوطه اجرا مي شود.
زلقي در گفت و گو با ايرنا انجام اقدامات حفاظتي بعد از پايان فصل كاوش در جندي شاپور را از ديگر موارد ضروري و مهم در اين راستا برشمرد و اظهار كرد:كاوش در محوطه باستاني جندي شاپور كه با اعزامي يك تيم باستانشناس به سرپرستي دكتر يوسف مرادي از 18 دي آغاز و تا 25 اسفند ماه ادامه دارد و پس از آن مهمترين موضوع حفاظت و مرمت آثار و بناهاي بدست آمده براي جلوگيري از آسيب ناشي از بارندگي و ساير موارد مي باشد كه در اين زمينه نيازسنجي لازم در بازديد رئيس پژوهشكده حفاظت و مرمت ميراث فرهنگي كشور مورد ارزيابي قرارگرفت.
نخستين كنگره بين المللي جندي شاپور سوم و چهارم اسفندماه در دزفول برگزار شد.
شهر باستاني جندي شاپور با 800 هكتار وسعت در 12 كيلومتري شهر دزفول در مجاورت روستاي اسلام آباد واقع است.
نخستين دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساساني حدود 1800 سال پيش در اين شهر كه اكنون بقايايي از آن بر جا مانده است تاسيس شد.
دانشگاه جندي شاپور واقع در محوطه باستاني شهر جندي شاپور دزفول كه اكنون تنها بقايايي از آن برجا مانده، نخستين مركز علمي جهان در زمان ساسانيان بود كه رشته هاي پزشكي، فلسفه و نجوم در آن تدريس مي شد.
به گزارش ايرنا دانشگاه گندي شاپور در عصر خود معتبرترين مركز علمي جهان بود كه رشته هايي چون پزشكي و نجوم در آن تدريس مي شد.
آثار برجا مانده اين شهر در 24 شهريور سال 1310 به شماره 46 در رديف آثار ملي به ثبت رسيد.
دوره ساساني يكي از مهم‌ترين و درخشان ترين دوره‌هاي ايران باستان است، تنوع، زيبايي، گستردگي، بهره‌گيري از مواد گوناگون در ساخت ميراث برجاي مانده از آن دوران نمايانگر ويژگي‌هاي اين دوره است.
6068
خبرنگار و انتشار دهنده: محمدعلي فريدپناه