وجود انواع كالاها در بازار مصرف با برندهاي مختلف از كشورهاي متفاوت امري طبيعي است اما اينكه چگونه بايد اين برندهاي خارجي را از بازار حذف و يا حضورشان را كمرنگ تر كنيم، نياز به بازنگري دركيفيت توليدات و همچنين قيمت گذاري آنها دارد.
توليدكنندگان بايد فروش را سرآغازي براي ايجاد اعتماد بين خود و مصرف كننده قلمداد كرده و پس از فروش كالا سعي در جلب رضايت و اعتماد مشتري كنند و در اين صورت است كه خريداران بجاي خريد كالاهي خارجي، به سمت خريد كالاي ايراني با كيفيت و قيمت مناسب متمايل مي شوند.
بديهي است موفقيت در اين فرآيند، به طور قطع رقيبان خارجي را در جلب خريداران مشكل پسند ايراني با دشواري مواجه مي كند، اما متاسفانه توليدكنندگان داخلي پس از فروش هيچ تعهدي را قبول نمي كنند و همين امر موجب مي شود كه ميدان براي ورود كالاهاي غيرايراني بازتر و گرايش مردم به سمت كالاي خراجي بيشتر شود.
وجود سلايق مختلف در خريد، واقعيت بازار است و افراد نسبت به سلايقي كه دارند اقدام به خريد كالايي مي كنند اما بيشتر آنها در موقع خريد به كيفيت كالا و همچنين قيمت تمام شده آن حساس اند و سعي مي كنند كالايي را خريداري كنند كه اين 2 ويژگي را توامان داشته باشد.
قطع يقين، توليد كننده ايراني با بهره گيري از نيروي كار ماهر و تقريبا ارزان، مي تواند اين 2 ويژگي را در محصولات خود پياده كند و در كنار رونق توليد و به دست آوردن بازار مصرف داخلي، زمينه اشتغال بسياري را نيز فراهم سازد.
اصل 'خريد و فروش، حيات بخش اقتصاد' در تمامي جوامع سنديت دارد يعني اقتصاد با خريد و فروش رونق و جان مي گيرد، اما زماني كه محوريت و اولويت در خريد و فروش بر روي كالاهاي خارجي باشد، واردات بيشتر شده و كارخانجات داخلي بيشتري تعطيل مي شود و در نتيجه معضل بزرگي به نام بيكاري در جامعه گسترش مي يابد.
از اين رو بايد با اعتماد سازي و بالا بردن كيفيت و قيمت گذاري مناسب كالاهاي توليد داخل در گام اول و فرهنگ سازي و سوق دادن مردم به خريد و حمايت از كالاي ايراني در گام دوم، اقتصاد كشور را پويا و پايا كرد و اجازه جولان كالاهاي خارجي را نداد.
بايد اين باور در ذهن مردم ملكه شود كه با خريد كالاي ايراني چرخ هاي كارخانه اي به حركت در مي آيد و براي عده اي اشتغالزايي مي شود و تدام اين حركت و ايجاد شور و نشاط اقتصادي در كشور تنها با حمايت از كالاي ايراني و خريد آن محقق مي شود.
ايراني بايد بداند كه خريد كالاي خارجي مساوي با مرگ سرمايه ملي، ركود اقتصادي، بيكاري، گسترش آسيب هاي اجتماعي و در نهايت كمرنگ شدن غرور ملي است پس هركدام از ما بايد با خريد كالاي ايراني، در راه اعتلاي اقتصاد كشور گام برداشته و سرمايه و غرور ملي را حفظ كنيم.
البته در اين ميان استفاده از تجربه كشورهاي موفق در اين زمينه و بهره برداري از الگوهاي تجربه شده در آنجا از قبيل ارايه وام هاي كم بهره و يا كارت هاي اعتباري با سود كم و مدت زمان بازپرداخت طولاني، داير كردن نمايشگاه فصلي و دايمي توليدات داخلي، ترغيب فروشندگان به فروش كالاي ايراني، گرفتن ماليات كمتر از خريداران و فروشندگان كالاهاي وطني مي تواند در تقويت گرايش مردم به سمت خريد كالاهاي ايراني و متعاقب آن رونق اقتصادي كشور مفيد واقع شود.
به اميد روزي كه كالاي ايراني در اولويت خريدهايمان قرار گيرد و هر ايراني از خريد توليد وطني خشنود و راضي باشد.
مسئول دفتر ايرنا در مراغه
3077/1042
**انتشار دهنده: فاطمه نوري جهانگرد
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
حمايت از توليد داخلي و سوق دادن مردم به خريد و مصرف كالاهاي توليد داخل موضوعي است كه همگان بر اهميت آن واقف هستند و حمايت از توليد داخلي و گرايش به سمت كالاهاي وطني زماني اتفاق مي افتد كه توليدكننده كيفيت و قيمت را نيز همزمان در كانون توجه خود قرار دهد.