كوالالامپور- ایرنا - وزیر دفاع مالزی روز چهارشنبه یك هفته پس از سفر 'ملك سلمان' پادشاه عربستان به كشورش در مقاله ای اعلام كرد با 'محمد سلمان آل سعود' وزیر دفاع سعودی در سه مورد برای توسعه همكاری های نظامی به توافق رسیده اند.

به گزارش ایرنا، 'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی در این مقاله كه در تارنمای روزنامه 'نیو استریت تایمز' منتشر شد، به تامین اهداف نظامی این كشور در سفر پادشاه عربستان و هیات چندصد نفره نفره همراه پرداخت و توسعه این همكاری ها را در سه بخش مورد تاكید قرار داد.
وی با ابراز خرسندی از اینكه همكاری نظامی بین مالزی و عربستان هرگز تاكنون به این میزان از استحكام برخوردار نبوده است، نوشت كه در گفت وگو با 'محمد سلمان آل سعود' وزیر دفاع سعودی در خصوص سه مورد به توافق رسیده است.
'نخست اینكه مالزی و عربستان توافق دارند اصلاح برداشت های بسیار نادرست از اسلام ضرورت دارد و نیاز است اسلام در یك روش كلی و فراتر از ابعاد محض سیاسی كه باعث تفرقه بین مسلمانان شده است، توسعه داده شود.'
'هشام الدین حسین' نوشت: این تعهد دوجانبه با تاكید بر مقابله با تروریسم در اعتقاد ما به بردباری، میانه روی و ماهیت صلح آمیز اسلام وجود دارد.
'دوم، نیروی های مسلح مالزی و عربستان تلاش خود را برای افزایش همكاری ها و توسعه ظرفیت ها انجام می دهند. نیروی هوایی و واحد هوایی ارتش از جمله بخش هایی هستند كه وزیر دفاع مالزی تمركز دو طرف بر آنها را مورد تاكید قرار داده است. '
'سوم، نیروی دریایی عربستان سعودی قابلیت استراتژیك زیردریایی آماده مبارزه را ندارد. مالزی بسیار خوش اقبال است كه در بخش عملیاتی كردن زیردریایی ها تجربه 10 ساله دارد. در این زمینه، نیروی دریایی مالزی اشتراك تجربیات و تخصص خود از طریق آموزش نیروهای عربستان به منظور افزایش قابلیت های استراتژیك و تبادل دانش بین دو طرف را پیشنهاد داده است.'
'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی در این مقاله همچنین به تشریح سفر 'ملك سلمان' به این كشور پرداخت و نوشت: این سفر نشانه تمایل عربستان سعودی به منطقه جنوب شرق آسیا است.
وزیر دفاع مالزی با اشاره به سفر چند هفته پیش خود به عربستان سعودی نوشت: 'ملك سلمان' همواره از خود برای دیدار با رهبران و البته مردم ما اشتیاق نشان داده است.
'هشام الدین حسین' كه سكان هدایت وزارت دفاع مالزی را در دست داشته و پسرخاله نخست وزیر است در ادامه با پرداختن به جزئیات سفر 'ملك سلمان' از جمله پله برقی 14 تنی، هیات یك هزار و 200 نفری، همراهی شاهزادگان، لیموزین های ضد گلوله و 460 تن اسباب و اثاثیه هیات، ادعا كرد: با اطمینان می توانم بگویم كه همه اینها نشان دهنده اهمیت جایی است كه پادشاه از آن دیدن كرده است.
وی در ادامه به اعطای نشان ها و دكترای افتخاری از سوی دو دانشگاه مالزی به 'ملك سلمان' پرداخت و آن را نشانه روابط نزدیك عربستان و مالزی عنوان كرد و برای ادامه این روابط دعا كرد.
تارنمای دیپلمات' نیز اعلام كرد عربستان با فروش تجهیزات نظامی مازاد از جمله جت های جنگی و بالگرد به نیروی هوایی مالزی و واحد هوایی ارتش موافقت كرده است.
این تارنما نوشت: از آنجا كه عربستان در حال نوسازی برخی هواپیماهای نیروی هوایی است، این امر ممكن است باعث تمایل ریاض برای فروش هواپیمای قدیمی تر شده است.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی