به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، صنعت شكلات و شیرینی در كشور ما، به پهنای شهرها كشیده شده و با طعم و مزه های متفاوت، معرف خطه های مختلف ایران است. شكلات و شیرینی كه قیمت و كیفیت مناسب آن با نمونه های خارجی آن برابری می كند اما نتوانسته در بازار رقابت گوی سبقت را برباید، چرا كه شكلاتهای خارجی مشتریان پروپاقرص خود را در میان ایرانیان به دست آورده اند.
فعالان صنعت شكلات، چرایی این مساله را در بسته بندی پر زرق و برق و تبلیغاتی می دانند كه ذائقه ایرانی را به سمت محصولات خارجی كشانده است. در حالی كه بخش عمده ای از این اقلام از كشورهایی وارد می شود كه از نظر كیفیت بسیار پایین تر از محصولات داخلی است.
**ماراتن قیمت شكلات های خارجی در بازار
«چراغ مغازه ها در آستانه نوروز، تا پاسی از شب روشن است و مردم را به خرید وسایل مورد نیاز سال نو سوق می دهند. در این میان، شیرینی و شكلات فروشی ها هم عقب نمانده و پیچیده شده در كاغذهای رنگارنگ، جذب مشتری می كنند. به سراغ یكی از این مغازه ها می رویم تا از قیمت ها جویا شویم كه در همان نگاه اول، قیمت شكلات هایی با برچسب های گمنام اما وارداتی و ارزان توجه ها را به خود جلب می كند.»
شكلات هایی بدون تاریخ و شماره تولید كه با قیمت های ارزان، خود را در سبد كالای مشتریان جا می كنند و شكلات های داخلی با بهترین كیفیت و تاریخ و شماره تولید تنها به دلیل بسته بندی های ساده مورد بی مهری قرار می گیرند.
آمار گمرك نشان میدهد كه بخش عمدهای از شیرینی و شكلاتهای وارد شده به ایران از كشور تركیه است؛ به عبارت دیگر از مجموع 970 تن شیرینی و شكلات وارد شده، بیش از 400 تن آن از تركیه به ایران وارد شده است. ایران همچنین مقصد شیرینی و شكلاتهای سوئیس، هلند، لهستان، اوكراین، امارات، آلمان، چین، فرانسه، بلژیك و ایتالیا نیز است. محصولاتی كه چمدانی و قاچاقی بودن از صفات آن است و از راههای غیررسمی و بدون عوارض و تعرفه پرداخت وارد كشور میشوند و سود فروش بالایی نصیب واردكننده می كنند.
**كاهش تولید داخلی در سایه افزایش واردات محصولات خارجی
صنعت شیرینی و شكلات ایران با توجه به دارا بودن كیفیت و تنوع نسبت به سایر كشورها، توانسته جایگاه خوبی در بین تولیدات صنایع غذایی به دست آورد به گونه ای كه نزدیك به یك سوم از كل صادرات صنایع غذایی، در اختیار این بخش از صنعت است. استان آذربایجان شرقی رتبه نخست و به ترتیب تهران و اصفهان رتبه های دوم و سوم تولید شكلات دركشور را در اختیار دارند.
در این مورد، «مجتبی خسروتاج» رییس كل سازمان توسعه تجارت ایران در گزارش اخیر خود، با اشاره به صادرات 850 میلیون دلاری صنایع غذایی در پنج ماهه نخست سال جاری گفت كه در این مدت تنها 2درصد رشد صادرات محقق شده و باید این رقم تا پایان سال جبران شود.
واردات بی رویه محصولات خارجی، علاوه بر این كه بازار این محصولات خوشمزه را در اختیار گرفته، عرصه را بر تولیدكنندگان داخلی تنگ كرده و عامل كاهش تولید در این صنعت شده است.
**حمایت های ملی در تحریم محصولات خارجی، راهكار مقابله با قاچاق
سوق دادن افراد به خرید محصولات شیرین و خوشمزه داخلی به منظور حمایت ملی، موضوعی است كه «علی بهره مند» رئیس اتحادیه قنادان در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، درباره راهكار حمایتی از شیرینی و شكلات داخلی گفت: به مغازه های شیرینی و شكلات فروشی تاكید كردیم تا فروش كالاهای ایرانی و داخلی را در اولویت قرار دهند و در صورت تمایل به فروش كالای خارجی، از مجوز فروش برخوردار باشند تا به این وسیله عرصه كالای قاچاق كاهش پیدا كند.
بهره مند افزود: تلاش كردیم تا شیرینی های سنتی و شكلات های داخلی را با عرضه در غرفه های نمایشگاه های نوروزی مختلف كه در سطح كشور برگزار شده اند، معرفی كنیم تا ذائقه ایرانی به كام هموطنان خوش آید. واحدهای صنفی شیرینی و شكلات هم گذشته از این كه شیرینی های مخصوص خود را می فروشند، این سوغات ها را از شهرستان ها وارد می كنند و به فروش می رسانند.
وی درباره چرایی كشش مردم به سمت محصولات خارجی گفت: باید تولید كنندگان ما بیشتر دقت كنند و كیفیت محصولات را بالا ببرند تا تمایل مردم برای خرید شكلات های داخلی افزایش یابد. باید تلاش كنند تا با عرضه محصولات به روز و باكیفیت بالا، به جنگ واردات محصولات خارجی بروند. در این راه، حمایت و تسهیلات دولتی و بازاریابی صحیح برای حضور فعال در صنعت شیرینی و شكلات را هم نباید فراموش كرد.
نقش رسانه و میزان تاثیر آن بر معرفی تولیدات داخلی به عنوان یكی دیگر از راهكارهای حمایت ملی است كه بهره مند درباره آن اظهار كرد: رسانه ها بیشترین تاثیر در معرفی محصولات و سوغات های شیرین كشورمان دارند كه می توانند با ساخت برنامه هایی برای شناخت بیشتر شهرستان ها، به معرفی شیرینی و شكلات های مخصوص آن جا هم بپردازند. همچنین در فیلم ها و سریال ها از شكلات ها و محصولات داخلی استفاده كنند تا همگان به سمت خرید كالای داخلی سوق پیدا كنند.
پژوهشم**9294** 1601**خبرنگار: فاطمه دهقان نیری** انتشاردهنده : شهناز حسنی
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
تهران- ایرنا- با نزدیك شدن به سال نو، خانواده های ایرانی در تكاپوی پذیرایی از میهمانان نوروزی، به شیرین كردن كام هم می اندیشند. در این میان شكلات ها و شیرینی های برون مرزی با زرق و برق فراوان و در نبود حمایت از شیرینی های وطنی، در سبد خرید جا خوش كرده و كام تولید كنندگان داخلی را تلخ كرده اند.