مهاباد- ایرنا- هیاتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته جاری از مناطق مرزی سردشت، پیرانشهر و وضع معیشت كولبران و منطقه سلماس و وضع زندگی مرزنشینان بازدید كردند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مردم تهران، مهاباد، سردشت و پیرانشهر، سلماس، نقده و اشنویه عضو این هیات بررسی كننده هستند، با پی گیری های خبرگزاری ایرنا در خصوص اهداف، نتایج و تصمیمات این بازدید مصاحبه با نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی انجام شد.
مصطفی كواكبیان، جلال محمودزاده، رسول خضری و شهروز برزگر نمایندگان اعزامی هستند.
یكی ازاعضای هیئت اعزامی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مهاباد در مجلس به مناطق مرزی آذربایجان غربی روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: این هیئت با هدف پیگیری و تهیه گزارش اجمالی از وضع معیشت مرزنشینان و همچنین مشكلات كولبران و ارائه آن به كمیسیون امنیت ملی به سه شهرستان مرزی سردشت، پیرانشهر و سلماس سفر كرد.
'جلال محمود زاده' اظهار كرد: كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به دستور رئیس مجلس، تعدادی از نمایندگان این كمیسیون و همچنین نمایندگان منطقه را مامور بررسی وضع معیشتی كولبران و مناطق مرزنشین در آذربایجان غربی كرد.
وی همچنین افزود: طرحی برای كولبری توسط نمایندگان آماده شده و در مركز پژوهش های مجلس در حال بررسی است تا بر اساس این طرح بتوانیم گوشه ای از مشكلات مناطق مرزنشین به خصوص كولبران حل شود و اگر در این بین نیاز به پیگیری، كمك و مساعدت مجلس وجود داشته باشد بتوانیم با طرح و قانون وضع معیشتی آنان بهبود بدهیم و هم بتوانیم امنیت مناطق مرزی را افزایش دهیم.
این عضو هیئت اعزامی مجلس در خصوص بازدید از مرز تمرچین پیرانشهر به عنوان اولین مقصد به همراه مسئولین محلی این شهرستان، گفت: در این مرز كالاها به صورت كولبری جابجا می شود سنگینی هر كوله تا 250 كیلوگرم هم می رسد طوری كه در قدرت یك انسان نیست و در آینده امكان ایجاد مشكلات جسمانی را برای فرد كولبر ایجاد می كند.
محمودزاده در رابطه با راهكار رفع مشكلات كولبری در معبر رسمی تمرچین پیرانشهر اظهار كرد: ساماندهی معابر رسمی كولبری، تاسیس شركت تعاونی با توانایی صادرات و واردات كالاها، حذف دلال بین صاحب بار و كولبر، بیمه حوادث و تامین اجتماعی آنها، آسفالت و موتوریزه كردن معبر مرزی تمرچین پیرانشهر از جمله راهكارهاست.
وی همچنین در خصوص سفر به سردشت گفت:در سفر به سردشت از خانواده كولبر 17 ساله ای كه در روزهای اخیر از شدت سرما فوت كرده بود دیداری به عمل آمد سپس بازدیدهایی به اتفاق نیروهای مرزی و فرمانداری، از مرز صورت گرفت.
به گفته وی، كولبری در سردشت به نسبت، وسعت كمتری دارد و جابجایی كالا بیشتر با دواب صورت می گیرد.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: با اهالی روستاهایی كه در مسیر حمل كالاهای مرزی قرار داشتند بحث هایی شد و انتظار و دغدغه اصلی آنها این بود كه نیروهای نظامی و انتظامی در مرز رسمی به سمت آنها تیراندازی نكنند و كسانی هم كه قصد عبور مرزی و تخطی را داشتند تلاش در دستگیری و برخورد قانونی با آنها شود.
وی افزود:فرماندهان هنگ مرزبانی كشورهم هیات اعزامی را دراین سفر همراهی می كردند.
محمودزاده بیان كرد: در شهرستان های سردشت و پیرانشهر خدماتی برای تردد كولبران از معابر رسمی از سوی فرمانداری ها فراهم شده است اما امكانات كافی نیست.
وی در رابطه با شفاف تر شدن درآمدهای مرزی اظهار كرد: درآمد مرزی كه در اثر كولبری یا گمركی حاصل شده و به حساب استانداری و مرزبانی واریز می شود باید شفاف تر شود (به چه حسابی واریز و نحوه هزینه كرد) و یكی از برنامه های گروه اعزامی هم پیگیری این موضوع بود.
وی همچنین در خصوص نارضایتی بازاریان 2 شهرستان سردشت و پیرانشهر از خروج تجمیعی كالاهای مرزی گفت:یكی از دغدغه های بازاریان این 2 شهرستان جلوگیری از خروج كالاهای مرزی به صورت تجمیعی از شهرستان بود كه باید كالاها در بین مغازه داران شهرستان توزیع شود و مرزنشینان از آن بهره مند شوند.
محمودزاده در مورد اختصاص اعتبارات ویژه با تصویب مجلس به مناطق مرزی گفت: از پیشنهادات نمایندگان مجلس برای مناطق مرزی ارائه اعتبارات ویژه برای راه اندازی طرح های اساسی برای اشتغال جوانان بوده كه در برنامه ششم توسعه گنجانده و اعتباراتی هم برای آن در نظر گرفته شده است.
وی افزود: امید است این اعتبارات با تلاش دولت های آینده و طرح های ویژه ای كه در مناطق مرزی با تسهیلاتی كه ازمحل صندوق توسعه ملی و صندوق توسعه تعاون پیش بینی شده است، فراهم شود.
این نماینده مجلس یاد آور شد: حتی كسانی كه در مناطق مرزی سرمایه گذاری می كنند از مالیات معاف هستند و از اعتبارات كم بهره برخوردار می شوند.

**تنظیم گزارش هیئت اعزامی مجلس در 4 محور**
وی با اشاره به تنظیم گزارش هیئت اعزامی از مجلس در چهار محور گفت: در استانداری آذربایجان غربی هم جلسه ای تشكیل شد و در حال تنظیم گزارش سفر هستیم كه در آن چارچوب های وضعیت مرزی، مشكلات كولبران، معیشت مردم مرزنشین، مشكلات نیروهای نظامی و انتظامی و از سوی دیگر نیز پیشنهاداتی به كمیسیون امنیت ملی برای رفع مشكلات داده می شود.
محمودزاده بیان كرد: كمیسیون امنیت ملی در سطح كلان كشوری با حضور نیروهای امنیتی و استانداری و وزیر كشور جلسه ای تشكیل می دهد و بر روی این گزارش كار می كند و برای اینكه مشكلاتی كه پیش از این در مرز وجود داشت به حداقل برسد و همچنین مردم مرزنشین هم از نعمت مراودات مرزی برخوردار شوند.
در نهایت نتیجه گزارشات گروه اعزامی در جلسه ویژه كمیسیون امنیت ملی مطرح شده و نتایج حاصله هم در طرحی كه نمایندگان مجلس ارائه داده اند برای رفع مشكلات كولبران در طرح اثر داده می شود تا بتوانیم درد و رنج مردم سردشت، پیرانشهر و سلماس را كمتر كنیم و بهره مندی از مناطق مرزی سبب امنیت بیشتر، دلخوشی و اشتغال برای مردم این مناطق شود.
به گزارش ایرنا، ساعت 8:40 دقیقه شب نهم بهمن سقوط بهمن در روستای 'بیوران علیا' سردشت موجب گرفتار و مدفون شدن 16 نفر شد كه چهار نفر از آنها فوت كردند و بقیه توسط نیروهای امدادی منطقه نجات یافتند.
روستای 590 نفری 'بیوران علیا' با 135 خانوار در حدود 10 كیلومتری شهرستان سردشت قرار دارد.
در هفته گذشته نیز یكی از كولبران 17 ساله سردشتی در اثر شدت سرما جان باخت.
شهرستان سردشت با 120 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای كشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirna_newsmahabad@دریافت كنید.
3093/7562
انتشار دهنده: پیمان پاكزاد