تهران- ایرنا- غلامرضا انصاری قایم مقام حزب اتحاد ملت ایران پایان دادن به تراكم فروشی، مخالفت با پرش شهرداران از شهرداری به ریاست جمهوری و انسان محور كردن شهرها را از جمله برنامه های حزب خود برای انتخابات شوراهای شهر و روستا ذكر می كند.

وی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا از برنامه های حزب خود برای انتخابات شورای شهر و روستاهای سال 96 سخن گفت. به انتقاد از تراكم فروشی های پایتخت پرداخت، از گران اداره شدن تهران گلایه كرد و از فهرست واحد اصلاح طلبان برای شوراهای شهر سراسر كشور سخن به میان آورد.
عضو شورای شهر تهران و قایم مقام حزب اتحاد ملت ایران همچنین به حادثه پلاسكو اشاره كرد و آن را نشان دهنده لزوم تغییر در مدیریت شهری تهران دانست.
ایرنا آمادگی دارد در راستای ایفای رسالت اطلاع رسانی خود، تنویر افكار عمومی و ارتقای شور و نشاط انتخاباتی در جامعه ، برنامه های همه احزاب و گروه های سیاسی قانونی كشور را منتشر كند.

متن كامل مصاحبه تفصیلی ایرنا با انصاری در پی می آید:
ایرنا: به عنوان قایم مقام حزب اتحاد ملت چه برنامه ای برای انتخابات شورا دارید؟
انصاری: شوراها در روزهای اول انقلاب و در فضای آرمانی آن موقع شكل گرفت كه در حوزه تقنین دچار ضعف جدی بودیم. حدود 2 دهه تا اجرای نخستین انتخابات آن گذشت. نگاه ما این بود كه بگذاریم این شورا تشكیل شود تا به مرور نقایص آن شناخته و با اصلاح قوانین برطرف شود.
شورای اول شهرها و روستاها مجموعه ای از كارآمدترین عناصر سیاسی و تقنینی را در خود جای داد. این شورا بیش از 80 درصد ضوابط آیین نامه ها و قوانین مربوط به شوراها را تدوین كرد. اما جریان راست كه پیروزی خود را در كاهش مشاركت مردم می دید، بیشترین هجمه را بر علیه آن تدارك دید و سیاه نمایی فوق العاده ای را درباره آن انجام داد.
در شورای اول شهر تهران افرادكارآمد ، توانمند ومتخصصی مانند آقایان سعید حجاریان، محمد غرضی، لطف الله فروزنده و ....حضور داشتند و از هر دو طیف سیاسی كشور بودند. اما چالش های منطقی و گفتمانی بین اعضا به نحوی وارونه در فضای رسانه ای كشور بازگو شد. وزارت كشور وقت نیز قابلیت چندانی در مدیریت این مساله از خود نشان نداد كه انحلال شورای شهر تهران را در پی داشت.
قبلا از آن غلامحسین كرباسچی با استفاده از نظر كارشناسان شهری واجتماعی ابتكار عمل تحولی مثبت در كار شهرداری تهران ایجاد كرد. وی حركت های بسیار علمی و سازمان یافته ای را در قالب شهرانسان محور و توسعه زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی از جمله ساخت فرهنگسراها و مراكز فرهنگی هنری در بطن تهران به وجود آورده و شهرداری را از یك نهاد صرفا خدماتی به نهادی خدماتی- فرهنگی- اجتماعی تبدیل كرد. این اقدامات انتظارات مردم را از مدیریت شهرداری بالا برد اما برخورد قهری كه با وی در آن زمان انجام و باعث شد تهران یكی از بهترین دوره های مدیریت شهری تاریخ خود را از دست بدهد. بعد از آن هم به علت تلاطم سیاسی حاكم بر فضای شهرداری آن وقت كه سرمایه گذاران اقتصادی پایتخت را برای ادامه و بسط فعالیت های خود دچار تردید كرده بود، شهرداران موفق به جذب سرمایه لازم برای حفظ و ارتقای مدیریت شهری نشدند و انتظارات مردم را برآورده نكردند.

ایرنا: و شورای شهر اول منحل شد؟
انصاری: بله. ین چالش ها در نهایت منجر به انحلال شورای اول شد و این جریان اصولگرای موسوم به آبادگران بود كه بهره برداری لازم را از شرایط فوق كه مشاركت نداشتن جدی شهروندان را به دنبال داشت و در انتخاباتی كه فقط 12 درصد واجدان شرایط در آن شركت كردند، شورا را یكدست از آن خود كرد و سپس شهرداری را از میان خود برگزید.
اصولگرایان كه با شعار« تبدیل ایران به ژاپن اسلامی» در شوراها روی كار آمدند، مدتی بعد مجلس و قوه مجریه را نیز در دست گرفتند. آنها قرار بود كاری كارستان برای تهران و كشوربا یكدستی حاكم بركل قوا و مدیریت شهری به انجام رسانند، اما پس از دو دوره تسلط كامل بر شورای شهرو دولت نهم و دهم ثابت كردند كه ادعایشان صرفا یك شعار بوده است.
تركیب شورا در انتخابات چهارم شوراها در سال 92 اصلاح شد و نمایندگان دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا وارد شورا شدند، اما این شورای هم به علت اكثریت نسبی اصولگرا نتوانست حتی یك حركت تقیینی موثر برای حل مشكلات ساختاری شورا انجام دهد.
شورا برای دستیابی به توان مدیریت شهری نیاز به دیوان محاسبات شهری، استقلال ذیحسابی، مركز مطالعات و پژوهش داشت ولی هیچ كدام از اینها در طی این17 سالی كه از روی كارآمدن شوراها گذشت، صورت نگرفت.
با این تفاصیل حزب اتحاد ملت ایران به فكر برطرف كردن این نواقص افتاد و در سه حوزه به فعالیت پرداخت.
حوزه اول بحث مدیریت یكپارچه شهری بود. تدوین لایحه مدیریت شهر و اقداماتی كه در مجلس ششم و دولت اصلاحات برای تحقق آن رخ داده بود به علاوه تحقیقاتی كه پژوهشگران دانشگاهی درباره این موضوع انجام داده بودند، یكجا جمع آوری شد. تدوین لایحه مدیریت یكپارچه شهری در سال اول شورای چهارم تهران كه مدیریت شورا در اختیار اصلاح طلبان و احمد مسجد جامعی رییس آن بود با سرعت خوبی انجام شد.
با این اقدامات دو لایحه درآمدهای پایدار شهری و نظام مدیریت یكپارچه شهری تقدیم دولت و تدوین آن در كمیسیون كلان شهرها تصویب شد.
به اعتقاد ما اتكای شهرداری ها به درآمدهای ناپایدار شهری باعث تراكم فروشی، ساخت و سازهای بی رویه و غیراصولی، هوا فروشی و غیره شده بود كه بیشترین آسیب را به كلان شهرها وارد می كرد.
بر طبق لایحه مدیریت یكپارچه شهری قرار شد بسیاری از امور شهری در شهرهای بالای 200 هزار نفر به شورای شهر و شهردار سپرده شد و منابع دولت صرفا صرف امور زیربنایی كشور شود و شهرها با درآمدها و عوارض پایداری كه قانون آن را پیش بینی كرده است ، اداره شوند. در این مدل شورای شهر نقش پارلمان محلی و شهردار نقش دولت محلی را ایفا خواهد كرد. با اجرای این لایحه كوچك سازی دولت كه در اصل 44 قانون اساسی پیش بینی شده خود به خود محقق می شود.
یعنی بخش قابل توجهی از بار دولت در حوزه آموزش، بهداشت و درمان و ساخت زیربناهای اقتصادی توسط شوراها و شهرداری ها انجام می شود و دولت صرفا سیاست گذاری های كلان توسعه و تفكیك و توزیع منابع را با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی كشور انجام خواهد داد. مجلس نیز وقت خود را صرف امور كلان كشوری خواهد كرد و نمایندگان پارلمان، مسایل ملی را مورد توجه قرار خواهند داد و موضوعات محلی بر عهده شورای شهر خواهد بود كه این اقدام كارآیی مجلس را دو چندان خواهد كرد.
بخش قابل توجهی از پروژه های ناتمام ما كه توجیه اقتصادی لازم را هم ندارند صرفا به خاطر مداخله نمایندگان مجلس در امور محلی صورت گرفته كه به علت نداشتن نگاه جامع به مسایل كشور، توسعه ای نامتوازن را رقم زده است.
البته آقای روحانی قول داد این لایحه را تا پایان امسال در دولت تصویب و برای تصویب نهایی راهی مجلس كند كه متاسفانه هنوز به تصویب نرسیده است.

** در تمام شهرها فهرست انتخاباتی داریم
ایرنا: اتحاد ملت ایران، شاخص هایی را هم برای انتخاب و معرفی نامزدهای خود آماده كرده است؟
انصاری: بله. این شاخص ها را تعیین و در اختیار شورای عالی اصلاح طلبان قرارداد و در شورا بااعمال نظرات اعضا مورد تصویب قرار داد و بزودی در اختیار شوراهای استانی اصلاحات قرار خواهد گرفت و این یكی از اولویت های كاری مان به ویژه در 2 سال اخیر بوده است.
كار گسترده ای كه توسط حزب و دیگر اصلاح طلبان كشور انجام شد، شاخص نامزدها ما در كلان شهرها، شهرستان ها، شهرها و روستاها را مشخص كرد. ما راهبردهای انتخاباتی خود و برنامه اداره شهر و انتخاب شهردار را آماده كرده ایم.
این شاخص ها خوشبختانه در شورای عالی اصلاح طلبان نیز تصویب شده است. ما 100 امتیاز را برای نامزد ایده ال در نظر گرفته ایم. شاخص های ما هم سوابق تخصصی، علمی، اجرایی و تجربی، پاكدستی و مواردی از این قبیل است كه بر طبق آن نامزد معرفی می كنیم.
راهبردهایمان هم مشخص است تخصصی شدن و بهره وری بالای مدیریت شهری، پایین آوردن هزینه های زندگی مردم و كیفیت بخشی به زندگی شهروندان اعم از ساكنان شهر و روستا است.
اما ضرایب مثبتی را نیز برای داوطلبان نامزدی در نظر گرفته ایم. مثلا جوانان و زنان به طور ذاتی از ضریب شانس بیشتری برای قرار گرفتن در فهرست های ما بهره مند خواهند بود. قرار بر این است كه تركیب فهرست های خود را طوری بچینیم كه هم جوانان و زنان و هم افراد مجرب و كاركشته اعم از زن و مرد تشكیل دهند. فهرست های ما انشاءالله از وزن بالایی برخوردار خواهند بود.

ایرنا: در تمام شهرها فهرست دارید؟
انصاری: بله. در تمام استان ها شورای استانی اصلاح طلبان ایجاد شده و از مركز مداخله ای صورت نخواهد گرفت. شاخصه ها هم همانطور كه گفتم روشن شده است. شوراهای استانی بر اساس آن نامزد معرفی می كنند و اگر اختلافی هم باشد مساله در شورای عالی استان ها با تعامل رفع خواهد شد. انشاء الله به فهرست هایی واحد در سراسر كشور دست پیدا خواهیم كرد.

ایرنا: برخی تشكل ها اعلام كرده اند كه در مرحله تبلیغات در فهرست مورد حمایت خود در ارتباط با شورای شهر تهران نام شهردار مورد نظر را نیز اعلام خواهند كرد. شما چطور ؟ آیا چنین كاری خواهید كرد ؟ و اصلا معیارهایتان برای انتخاب شهردار به ویژه در كلان شهرها چیست ؟
انصاری: هنوز این بحث در شورای عالی اصلاح طلبان انجام نشده است ولی برنامه های ما مشخص خواهد كرد كه چه افرادی می توانند شهردار مورد نظر ما باشند. یعنی شهرداری كه می آید حتما در چارچوبی كه برایش از پیش تعیین كرده ایم حركت می كند چرا كه ما قول هایی به مردم خواهیم داد و آن را باید توسط شورا و شهردار عملی كنیم.
كار انتخاب شاخص های ما تازه تمام شده و احتمالا از ابتدای هفته آینده وارد مصادیق آن خواهیم شد. در هفته های ابتدایی سال 96 تصمیم خواهیم گرفت كه فهرست مورد نظرمان را برای شهردار معرفی كنیم یا خیر؟

ایرنا: این مواردی را كه می فرمایید از جانب شورای عالی اصلاح طلبان بود یا حزب اتحاد ملت ایران؟
انصاری: چون نماینده حزب اتحاد ملت ایران در شورای عالی اصلاح طلبان هستم نظر حزب در شورا نیز همین خواهد بود.

** مخالف پرش از بهشت به پاستور هستیم
ایرنا: اصلاح طلبان چه برنامه ای برای زلزله احتمالی تهران دارند؟
انصاری: 3 گسل فعال در تهران وجود دارد. بیش از 30 سال از زمان پیش بینی فعال شدن دوباره این گسل ها گذشته است و هر چه این زمان به تاخیر بیفتد شدت آن بیشتر خواهد بود.
نگاه ما درباره كلیه مسایل شهری معطوف به تحقق مدیریت جامع شهري و اصلاح وضع موجود خواهد بود. اصولگرایان در شهرداری تهران طی 12 سال گذشته ناكارآمدي را در اوج خود به تصویر كشیده اند.
عملا از زمان احمدی نژاد مدیریت شهری تهران سیاسی- انتخاباتی بوده است و نگاه دلواپسان پرش از بهشت به پاستور بوده است. از این رو اغلب برنامه های شهرداری شعاری و تبلیغاتی بود. زیرساخت ها و اقدامات اصولی مورد كم توجهی قرار گرفت، در سطوح مختلف شهرداری مدیرانی به كار گرفته شدند كه دیدی انتخاباتی به فعالیت های خود در شهرداری داشته باشند. همین شهرداری را بشدت ناكارآمد كرد.
تجلی آشكار این سوءمدیریت در حادثه ساختمان پلاسكو خود را به رخ كشید كه شاهد اوج ضعف و رخوت در مجموعه مدیریت شهری و آتش نشانی بودیم و حادثه ای كه می شد با برنامه ریزي اصولي و تجهیز كامل آتش نشاني جلوی آن را گرفت.
سال گذشته وقتی آتش سوزي خیابان جمهوري اتفاق افتاد.دو خانم جانشان را در حادثه ای با وسعت بسیار كمتر از دست دادند شورا به این مساله ورود پیدا كرد و تذكرات لازم را توام با تأكید بر تجهیز امكانات و بودجه كافی به شهرداری تهران داد. با این وجود تجهیزات آتش نشانی بازسازی و به روز نشد و چنین فاجعه ای را دوباره در همان خیابان رقم زد.
اگر شما ساختمانی را بسازید تا زمانی كه كارشناسان سازمان آتش نشانی، ایمنی آن را تایید نكنند گرفتن پایان كار غیرممكن است. با همین رویكرد چرا ساختمان های قدیمی تر مورد بازدیدهای ادواری قرار نگرفتند تا از حادثه پیشگیری شود؟
از سویی در مهار آتش سوزی پلاسكو نیز سوء مدیریت كاملا مشهود بود. بیان چند نكته فنی جهت روشن شدن مطلب می تواند مفید باشد. یكی اینكه اگر به جای استفاده از آب از كف و فوم برای مهار آتش استفاده می شد به طور قطع به یقین آتش در همان مرحله اول خاموش می شد و امكان استفاده یك ساعته كف و فوم را آتش نشاني داشت و امكان مهارآتش بهتر از آب امكان پذیربود و آتش سوزي تسری پیدا نمی كرد. علاوه بر این ساختمان سنگین نشده و از هم نمی پاشید. از سویی وقتی از پنجره ها به داخل ساختمان آب می پاشیدیم این آبها بسرعت بخار شده و گرمای داخل ساختمان به چند ده برابر افزایش پیدا می كرد و عملا شانسی برای نجات حادثه دیدگان باقی نمی گذاشت. شاهد بودیم كه آتش نشان شهید عباسی كه به داخل ساختمان رفته بود با اینكه به خاطر جنس مقاوم لباسش از هر گونه سوختگی سطحی در امان مانده بود به دلیل درجه حرارت بالایی كه بر اثر تبخیر همین آبها ایجاد شده بود اندامهایش از داخل دچار سوختگی شدید شده بود و به همین علت بعد از انتقال به بیمارستان درگذشت.
علاوه بر این استانداردی در دنیا وجود دارد و آن اینكه اگر یك سازه فلزی بیش از یك ساعت در آتش باشد بایست كلیه عناصر انسانی اعم از آتش نشانان و امدادگران از ساختمان خارج شوند تا آسیب بیشتری نبینند.
مجموع افرادی كه داخل ساختمان مانده بود 7 نفر بودند ولی ما به خاطر آنها 16 نفر از آتش نشانمان را به كشتن دادیم؟
از سویی چرا كنار ساختمان تشك های نجات پهن نشد تا آتش نشانانی كه كنار پنجره بودند خود را به روی آن پرتاب كرده و نجات پیدا كنند؟ فیلم حادثه را ببیند تا متوجه شوید كه چند آتش نشان در كنار پنجره ها بودند و شهید شدند.
در كنار این موارد مگر وقتی كه پله های ساختمان در حال سوختن دفرمه می شود و ستون های ساختمان شروع به سر و صدا می كنند ، چرا به آتش نشانان دستور خروج داده نمی شود؟ مگر نه اینكه اینها علایم فروپاشیدن ساختمان است؟
از 13 ایستگاه آتش نشانی برای كمك آمده بودند. اما چرا آتش نشانان بی سیم نداشتند تا اقدامات خود را با فرمانده شان هماهنگ كنند ؟ و فرمانده هماهنگ كننده حادثه وجود نداشته و یا ضعیف عمل كرده است.
اكثر آتش نشانان زیر 2 سال تجربه كاری داشتند و پرسنل 13 ایستگاه آتش نشان توسط 13 فرمانده جداگانه راهنمایی می شدند. چرا یك فرماندهی واحد برای مدیریت آتش نشانان وجود نداشت؟
ما همه این موارد را در جلسه شورای شهر از شهردار پرسیدیم و وی پاسخ قانع كننده ای نداشت.
درباره پلاسكو باید خیلی چیزها گفته شود تا مردم اوج فاجعه در مدیریت شهری را دریابند.
پلاسكو هشدار بسیار بزرگی بود. وقتی در این ساختمان كه در كنار دو خیابان اصلی هستند، این فاجعه خلق شود اگر برج های 25 طبقه شهر كه در كوچه های 6 تا 10 متری ساخته شده اند دچار آتش سوزی مشابه شوند چه مصیبتی پیش می آید؟
آتش نشانی تنها سه نردبان بلند برای مهار آتش شهر دارد آن هم در تهرانی كه 400 برج دارد.
وقتی در این حادثه كوچك اینطور صدمه ببنیم اگر زلزله تهران رخ دهد ، چكار می خواهیم بكنیم و چه كسی به داد مردم خواهد رسید؟
از سویی بسیاری از ایستگاه های آتش نشانی ما قدرت تحمل زلزله بالای 8 ریشتر و ضریب امنیتی لازم را ندارند و خود تخریب می شوند.
ما در شورای شهر از تجهیزات ضعیف آتش نشانی انتقاد كردیم اما شهردار و مدیر عامل آتش نشانی كه منصوب ایشان است امكانات آتش نشانی را در حد كشورهای پیشرفته اروپایی ذكر كردند. آخر وقتی نیروی آتش نشان شما یك بیسیم ندارد، چطور چنین ادعایی را بر زبان می آورید؟
یا اینكه به نیروهای قراردادی آتش نشان ماسك نداده و به رسمی ها داده بودند. این دیگر چه تبعیضی است كه درباره جان آدم ها صورت می گیرد؟
ما می گوییم حتی اگر همه نیروها هم ماسك داشتند ، باز كافی نبود. چرا كه بعد از حادثه 11 سپتامپر كه آتش نشانان بسیاری پس از آن دچار بیماری های تنفسی صعب العلاج شدند همه دنیا فهمید كه باید علاوه بر ماسك، نیروی آتش نشان ماسك اكسیژن نیز داشته باشد تا دچار بیماری های بعدی نشود.
اصلاح طلبان در صددند در شورای شهر آینده مدیریت واحد و یكپارچه و كارآمدی را برای مهار بحران ایجاد كنند.

**شهر باید انسان محور باشد نه پول محور
ایرنا: در مورد محیط زیست تشكل شما چه برنامه ای دارد.
انصاری: در طول 12 سال گذشته بیش از 70 هكتار از باغات قدیمی و درختان كهنسال تهران از بین برده شد و برج های آهنی سر به فلك كشیده جای آن را گرفته اند. با این وجود شهردار تهران باز مدعی است كه فضای سبز را گسترش داده است!
درخت های 100-150 ساله را از جا می كنند و در جایی دیگر یك نهال یكساله یا مقداری چمن می كارند و اسم آن را فضای سبز می گذارند.
احیای این فجایع زیست محیطی شهر تهران حداقل 30 سال زمان می خواهد آن هم با تغییر مدیریت فعلی.
به خیابان ولی عصر نگاه كنید. خیابان مشجری را كه در كل خاورمیانه بی نظیر بود با ساخت و ساز در حاشیه آن و عدم نگهداری اصولی چنارها به چه روزی انداختیم؟
قطعا اصلاح طلبان برای جلوگیری از این روند مخرب و بهسازی محیط زیست هم در تهران و هم در سراسر كشور برنامه های از پیش تعیین شده و كارشناسی دارند.
اما ما برای شفاف سازی در منابع مالی شهرداری ها هم برنامه داریم و درآمدهای شهرداری را شفاف و پایدار خواهیم كرد.
نگاه ما به شهر به عنوان یك موجود زنده است. شهر ما انسان محور خواهد بود. ریوس و محور برنامه ی ما در ایام تبلیغات به استحضار مردم خواهد رسید.
اما برای اجرای این برنامه ها حتما باید حداقل موفق به كسب اكثریت نسبی در شوراها شویم. در شورا حتی یك رای هم تاثیرگذار است. اصولگرایان در شورای چهارم تهران با اختلاف تنها یك رای مدیریت شهر را در اختیار گرفتند.

ایرنا: مرادتان از شهر انسان محور چیست؟ الان وضعیت تهران را چطور ارزیابی می كنید؟
انصاری: پول محور. اقدامات نمایشی محور. بی برنامه محور.

** تهران بسیارگران اداره می شود
ایرنا: چطور؟
انصاری: پل صدر و تونل نیایش بدون برنامه ساخته شد. ساخت نمایشگاه شهر آفتاب نه تنها برنامه بلكه مصوبه شورای شهر را هم نداشت. یكهزار و پانصد میلیارد تومان در ساخت شهر آفتاب هزینه شد اما هیچ حسابرسی در مورد نوع خرج شدن این پول انجام نشد. آیا این پروژه اصلا اقتصادی بود و آیا با یك دهم همین پول نمی شد آن را ساخت؟
تهران بسیار گران اداره می شود.

ایرنا: منظورتان چیست؟
انصاری: پروژه های شهرداری و در خوشبینانه ترین حالت و در شرایطی كه هیچ فساد و زد و بند مالی صورت نگیرد قیمت تمام شده 2 تا 3 برابر قیمت اصلی است. ساخت همین شهر آفتاب متری 100 میلیون تومان آب خورده است. اگر به جای آهن در آن از طلا و نقره استفاده می شد هزینه اش كمتر از این می شد. نهایت باید متری 3 تا 5 میلیون تومان برای ساخت آن هزینه می شد.

ایرنا: برای اصلاح سیستم حمل و نقل تهران چه برنامه ای در نظر گرفته اید؟
انصاری: با پولی كه برای ساخت بزرگراه های صدر و نیایش هزینه شد، می شد خط 2 و 3متروی تهران را به بهره برداری كامل رساند. ساخت آزاد راه و بزرگراه یعنی فراهم كردم بستر تخریب محیط اجتماعی و آلودگی محیط زیست شهرها. یعنی تشویق مردم به تردد بیشتر با خودروهای شخصی.
بزرگراه صدر بر پایه نیاز شهر ساخته نشد بلكه هدف دیده شدن كار شهردار بود. همه دنیا به این نتیجه رسیده اند كه باید پل های طبقاتی را از بین برد و به جای آن فضای سبز ساخت چرا كه هم تردد به حداقل می رسد و هم هوا پاك می شود اما معلوم نیست فلسفه ساخت پل دوطبقه صدر چه بود؟
راه نجات تهران ارتقای سیستم حمل و نقل عمومی است.
آقای شهردار در مصاحبه اخیرش گفت كه در طول 4 سال اخیر یكصد كیلومتر خط مترو در پایتخت ساخته ام ولی دولت تنها پول یك كیلومتر آن را داده است.
یعنی به راحتی در این باره دروغ گفته می شود. هیچ كس و هیچ رسانه ای هم نمی آید این ادعا را از نظر كارشناسی مورد بررسی قرار دهد. تعداد ایستگاه ها و خطوط ساخته شده در این 4 سال كاملا مشخص است، بروید بررسی كنید ببنید كه طول آن چند كیلومتر می شود؟
متاسفانه رسانه های ما كه باید ركن چهارم دموكراسی باشند در بسیاری از مواقع بی جهت سكوت می كنند كه یكی از این موارد همین است.
مطبوعات و سایت ها می توانند در مقابل دهن كجی های مدیران اجرایی، واقعیات را برای مردم بیان كنند و اجازه طرح این حرف های خلاف واقعیت را به مسوولان ندهند اما متاسفانه معمولا چنین كاری نمی كنند.
اصلاح طلبان برای كاهش و رفع مشكلات حمل و نقل در شهرها برنامه دارند. ایجاد و توسعه ال آر تی یا همان قطارهای سبك شهری، خودروهای برقی و هیبریدی و مترو حتما از اقدامات شورای شهری خواهد بود كه اصلاح طلبان در آن اكثریت را داشته باشند.

ایرنا: در مورد ظاهر شهر چه؟ چه برنامه ای را برای مبلمان شهر دارید؟
انصاری: معماری تهران خشك و مهندسی است. لطافت، ظرافت و زیبایی معماری را كه بتواند به ببینده آرامش بدهد، ندارد. قطعا اصلاح نما و ظاهر شهر به طور جدی در دستور كارمان قرار خواهد گرفت. طوری كه وقتی كسی وارد شهر می شود معماری و به اصطلاح مبلمان شهر نشاط و آرامش را به وی القا كند.
اگر موفق به كسب اكثریت در شوراها شویم مدیریت پاكدست، انسان و مردم محور را در شهرها نهادینه می كنیم.


ایرنا: بگذارید تبصره ای به این ادعای شما وارد كنم. گفته می شود همین الان شهرداری تهران چیزی حدود 50 هزار میلیارد تومان به پیمانكاران خود بدهی دارد. پول لازم برای اجرای این پروژه ها را كه احتیاج به اقدامات بنیادی دارد از كجا تهیه می كنید؟
انصاری: به واقعیت بزرگی اشاره كردید. شهرداری تهران بدهی های بسیار سنگینی به پیمانكاران و علاوه بر آن به بانك ها و مردم دارد. پول بسیاری از تراكمات فروخته شده توسط شهرداری خرج شده اما هنوز این تراكم ها ساخته نشده است كه در صورت ساخت خود بار سنگین دیگری بر روی شانه های خسته شهر خواهد بود.
فاجعه مدیریتي شهرداری تهران را در برگرفته است كه زمین سوخته ای را تحویل شورای شهر و شهردار آینده خواهد داد. شاید شرایط شهر تهران به مراتب بدتر از شرایط كشور در زمانی بود كه آقای روحانی دولت را در دست گرفت و شروع به آواربرداری از قوه مجریه كرد.
اما همانطور كه دولت یازدهم توانست بر بسیاری از شرایط فایق شود ما نیز معتقدیم با تمام این مصایب، باز می توان با مدیریتی یكپارچه، تخصصی و برنامه محور كه باید در شورای شهر و شهرداری آینده تهران حاكم باشد، بخشی قابل توجهی از این چالش ها را مدیریت كرد.

** به جای تراكم، زباله های شهر را می فروشیم
ایرنا: اما پاسخ سوالم را نگرفتم. مگر شهرداری تهران چقدر درآمد دارد كه بتواند این هزینه ها را پرداخت كند؟ آیا اصلا چنین كاری ممكن است؟ آیا به تراكم فروشی و هوافروشی نخواهید افتاد؟
انصاری: صددر صد چنین كاری ممكن است و هرگز هم سراغ تراكم فروشی و هوافروشی و تخریب باغات نخواهیم رفت. اینها كه شما اشاره كردید درآمدهای ناپایدار شهرداری است كه ما روی آنها اصلا حساب نمی كنیم. تلاش اصلی ما كسب درآمدهای پایدار برای شهرهاست.

ایرنا: مثلا؟ آیا برنامه تان فعلا محرمانه است؟
انصاری: خیر. دنیا عوارض متعددی را برای شهرداری ها طراحی كرده است. یكی عوارض تردد خودرو است. با سیستم الكترونیكی كنترل تردد خودروها كه در تهران برقرار شود میران حركت تمام خودروها در سطح شهر قابل اندازه گیری است. طرح ترافیك وزوج و فرد هم دیگر كارآیی خود را از دست داده است. می توان متناسب با مدل خودرو و میزان تردد آن از صاحبان آنها عوارض گرفت.
كاری كه در بسیاری از كشورهای اروپایی انجام می شود. منتهی مشروط بر اینكه ابتدا سیستم حمل و نقل عمومی مان را مانند آنها وسیع، در دسترس و كارآمد كنیم.
سالها پیش ژنو یكی از آلوده ترین شهرهای اروپایی بود اما امروز پاك ترین شهر اروپا شناخته می شود.
شما صرفا با طی 500 متر می توانید به اتوبوس، مترو، ماینرهای برقی و قطارهای سبك شهری یا ال آر تی دسترسی پیدا كنید آن هم با پرداخت كرایه ای بسیار كمتر از وسیله شخصی. شما بینید همین چند خط مترو چقدر هزینه رفت و آمد در تهران را كاهش داده است. همه چیز تهران در روی زمین ساخته شده در حالی كه بخش زیادی از شهرهای امروز دنیا در زیرزمین است. می توان پمپ بنزین و بسیاری از مراكز دیگر را به زیر زمین شهرها برد و با این كار از حجم آلودگی های هوا و صوتی به نحو قابل توجهی كاست. برای همین هم می گویند تهران تبدیل به یك پاركینك بزرگ ماشین شده است.
منبع درآمد دیگر زباله های شهر است. زباله در دنیای امروز به عنوان طلای كثیف شناخته می شود. ما هنوز زباله هایمان را به طور سنتی جمع آوری و آن را دفن می كنیم. دریاچه های شیرابه فاضلاب كه در كهریزك تهران شكل گرفته ناشی از آن است. شهرهای شمالی و جنگل ها و رودخانه های كشور را با دفن زباله ها از بین برده ایم. زباله یك منبع بزرگ درآمد برای شهرداری ها در دنیاست نه معضل.
در شهرهای پیشرفته دنیا كه با مدیریت اصولی اداره می شود زباله های جامد ابتدا به انرژی تبدیل می شود انرژی به دست آمده به بنزین و گازوییل با استانداردهای یورو5 بدل می شود و سپس از آن مقادیر بسیار زیادی برق تولید می شود.
منبع دیگر درآمدی پایدار شهرداری ها اجاره داری است. وقتی ساخت و ساز انجام می شود بخشی از مطالبات شهرداری به صورت ملك از سازندگان دریافت می شود. این املاك را می توان اجاره داد و درآمد خوبی از آن كسب كرد. ما با طراحي اطلس درآمدهاي پایدارمي توانیم منابع درآمدي اداره شهرراتامین كنیم.
متاسفانه در دوران شهردار فعلی تهران چوب حراج به بخش قابل توجهی از املاك و سرمایه های شهرداری زده اند. زمین های شهرداری، املاك و باغ های شهر را به جای بدهی به پیمانكاران فروخته اند و چیزی برای شهر باقی نگذاشته اند. حتی شهر آفتاب را هم فروختند. فروشگاه های شهروندی را كه كرباسچی به وجود آورده بود قالیباف فروخت. بانك شهر هم مجبور است به خاطر فشارهایی كه بانك مركزی برای جلوگیری از بنگاه داری بانك ها انجام می دهد آن را به دیگران بفروشد و این منابع درآمدی از دست شهرداری خارج می شود.
در صورتی كه اگر بخواهیم شهر را با درآمدهای پایدار اداره كنیم یكی از منابع اصلی همین مستغلات است.
البته یكی از ریشه های اصلی وجود این آسیب ها و مفاسد، نبود مدیریت یكپارچه شهری است. یكی از كارهای ماندگاری و اساسی كه آقای روحانی می تواند از دولت یازدهم به جای بگذارد تحقق همین مدیریت یكپارچه شهری است.
البته با وجود اینكه سه باره شهردار شدن قالیباف منع قانونی داشت قانون را جوری تفسیر كردند كه وی دوباره بتواند شهردار شود. نتیجه آنكه حجم و میزان خرابكاری هایی كه در این 4 سال اخیر در شهرداری تهران شد از مجموع خرابكاری های 8 سال قبل وی بیشتر بوده است.

ایرنا: برنامه تان برای جلوگیری از ادامه تراكم فروشی چیست؟
انصاری: به طور قطع از آن ممانعت به عمل خواهیم آورد. در شهرهایی مانند پاریس و لندن و رم، بافت های جدید شهری در كنار همان شهر قدیم و سنتی كه بازسازی شده به وجود آمده است.
با تراكم فروشی در تهران و به ویژه در منطقه 22 ریه تهران را از نفس كشیدن بازداشتیم. برج های 20 تا 30 طبقه ساخته شده در آن منطقه كه در طرح تفصلیی تهران ساخت ساختمان بیش از 2 طبقه در آن مجاز نبود تا باد غالب تهران كه از غرب به شرق شهر می وزد جریان داشته باشد فاجعه ای زیست محیطی خلق كرد. بخش بزرگی از آلودگی امروز هوای تهران ناشی از همین ساخت و سازهای مزبور است . اگر قصد برج سازی داشتیم می توانستیم این كار را در بافت های فرسوده غیرتاریخي تهران انجام دهیم تا حداقل از آسیب زلزله در امان بمانیم. 40 درصد تهران را بافت های فرسوده تشكیل می دهد. 600هكتار بافت فرسوده در شهر داریم.

ایرنا: وضع بافت های فرسوده تهران چطور است؟
انصاری: درباره این بافت ها هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده كه هیچ وضع آنها بدتر هم شده است.
این بافت ها یا تخریب شده و از مسكونی به تجاری تغییر كاربری داده اند كه خود باعث شلوغی و ترافیك است.
بسیاری از مهاجران به سمت این بافت ها هجوم آورده و در آنجا سكنی گزیده اند. آنها چون شغلی هم پیدا نمی كنند عمدتا به مشاغل كاذب رو می آوردند كه وضع بحرانی این مناطق را بغرنج تر از قبل كرده است.

** به جای مسكن مهر بافت های فرسوده باید بازسازی می شد
ایرنا: یكی از مسایلی كه شوراهای شهر در آینده با آن روبرو خواهند بود ،ساختمان های مسكن مهر است. برای آنها چه برنامه ای دارید؟
انصاری: یكی از ظلم هایی كه در دولت قبل انجام شد ساخت شهرهایی مانند پرند و پردیس بود. شهرهایی كه فاقد امكانات زیربنایی چون آب، فاضلاب، گاز، بیمارستان و غیره بود. اگر هزینه ای را كه صرف مسكن مهر كردیم براي بازسازي و ساخت بافت فرسوده شهرها می كردیم و این مناطق را به طور رایگان به صاحبان وافراد متقاضي آن تحویل می دادیم ، قطعا هزینه مالی كمتری به دولت و كشور تحمیل می شد. علاوه بر این شاهد این همه خسارت در شهرك های اطراف تهران و دیگر شهرهای ایران نبودیم.

ایرنا: چه خساراتی؟
انصاری: در نظام اجتماعی ما این خانواده است كه هویت اصلی را دارد. به تبع آن كوچه و محل هم هویت پیدا كرده است. بخشی از افتخارات ما این بود كه هویت محلي از افتخارات ساكنان بود.بچه نازی آباد یا تجریش یا غیره جزء هویت محلی بود كه از هم گسیختگی جامعه جلوگیری می كرد و خود باعث هویت بخشی به نظام اجتماعی ما می شد و انسجام اجتماعی ایجاد می كرد.
متاسفانه این روند با آپارتمان نشینی دچار اختلال شد. ما خانه های بزرگ خود را با آپارتمان عوض كردیم ولی فرهنگ آپارتمان نشینی را یاد نگرفتیم.
در بسیاری از كشورهای دنیا آپارتمان صرفا محل خواب و استراحت است. چون این محیط كوچك روح انسان را ارضاء نمی كند فضای بیرون از خانه پر از مراكز تفریحی، خورد و خوراك و دید و بازدید است.
اما ما چنین فضایی در شهرهایمان به وجود نیاوردیم. آپارتمان های كوچك محیطی شده كه قرار است در آن هم آشپزی كنیم، هم تفریح كنیم، هم دید و بازدید داشته باشیم و همه چیز دیگر. طبعا این فضای كوچك از نظر مساحت فیزیكی امكان حفظ هویت هر كدام از این كارها را به ما نمی دهد و نوعی تداخل هنجارشكنانه اتفاق می افتد كه مرزهای رفتاری و اخلاقی بین اعضای خانواده را در هم می شكند.
این مساله با حدت و شدت بسیار زیادی در مجتمع های مسكونی مربوط به مسكن مهر رخ داده است.
علاوه بر این همانطور كه گفتم هر كدام از این محلات دارای هویتی بوده اند كه مسكن مهر با گردآوردن افراد از فرهنگ ها و گویش های مختلف آن را كمرنگ و دچار چالش كرده است.

** ایرنا: برای شورایاری محله ها چه برنامه ای دارید؟
انصاری: نگاه ما در تحقق شوراي شهر سلسله مراتب پایین به بالاست. در صورت كسب اكثریت كرسي هاي شورا هویت جدیدي از شورایاری ها را به نمایش خواهیم گذاشت. انتخاب شهرداران نواحي توسط شورایاران را قانوني و اداره مناطق را به صورت مستقیم توسط مردم محله عملیاتي خواهیم كرد و شورایاری ها را از حالت نمایشي و فرمایشي فعلي را كه توسط اصولگرایان تبدیل شده به شوراي محلي مردم سالار تبدیل خواهیم كرد.
میزگردها**3081**1436* خبرنگار: ناصرغضنفری **انتشار : داود پورصحت**