تهران- ایرنا- نهادینه شدن فرهنگ خرید و استفاده از كالای ایرانی به موازات رویارویی با اجناس خارجی می تواند تولید ملی، نیروی كار ایرانی و سرمایه های مردمی را افزایش داده و اینچنین توسعه پایدار، مشاركت حداكثری و آگاهانه در حوزه تصمیم سازی های راهبردی و اقتصادی را فراهم آورد.

سال نو با تمام سنت ها و عادت ها پا به زندگی روزمره افراد می گذارد و خریدها بر پایه روال هر سال انجام می شود. خرید واژه ای است كه اقتصاد را به تحرك وا می دارد و خانواده با عنوان خاستگاه اصلی مصرف كننده نقش مهمی در پویایی اقتصاد ایفا می كند؛ به طوری كه برای قرارگیری درست حلقه ‌های زنجیر تولید كنار یكدیگر تغییر الگوی مصرف و جایگزینی كالای داخلی به جای مشابه خارجی در سبد خرید خانوار می ‌تواند گامی مهم در اجرای وظایف حلقه مصرف ‌كننده و تكمیل زنجیر تولید باشد.

فرهنگ‌ سازی در خانواده می ‌تواند به فرهنگ ‌سازی در جامعه برای استفاده از كالای تولید داخل بینجامد و اینچنین چرخه اقتصاد به حركت درآید.

اشتغالزایی یكی از مهم‌ ترین مزیت‌ های حمایت از تولید داخلی به شمار می‌رود. از طرفی دیگر همواره كاهش نرخ بیكاری در اولویت اقدام های دولت‌ ها قرار گرفته و برای رسیدن به این دستاورد، سیاست حمایت از تولید تدوین و اجرا می‌شود.

دولت یازدهم در طول خدمت خود اقدام های حمایتی از جمله رفع موانع تولید، صدور كارت‌های اعتباری برای خرید كالاهای داخلی، اصلاح قوانین در حوزه كسب و كار و... را تدوین و اجرایی كرده است.

روزهای آخر سال كه به طور سنتی به مناسبت آغاز سال نو تقاضا در بازارهای مختلف به ویژه پوشاك و تهیه لوازم منزل افزایش می‌یابد، می ‌تواند فرصتی باشد تا با یك حركت جمعی خریدار برندها و نشان‌های تجاری ایرانی باشیم تا با وجود حمایت از تولیدات داخلی بدون اتكا به سیاست‌ های حمایتی دولت به افزایش اشتغالزایی در كشورمان كمك كنیم.

بدون شك اگر خرید كالای ایرانی به شعار همه ‌گیر میان شهروندان تبدیل شود؛ می‌توان گامی محكم و اساسی در راستای حمایت از تولید داخلی و اقتصاد كشور برداشت كه البته ارتقای كیفیت كالای ایرانی در رقابت با همتای خارجی و عرضه با قیمت متناسب بسیار مهم است.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به بهانه فرارسیدن عید نوروز و با توجه به تاكید مقام معظم رهبری مبنی بر تشویق به خرید و استفاده از محصول داخلی و حمایت از تولید ملی در گزارشی میدانی با مراجعه به مراكز عمده فروش برخی اجناس پای صحبت مردم و اصناف مختلف نشست تا نظرات آنها را درباره خرید كالای ایرانی جویا شود.

در بخش نخست این گزارش آمده است:
** چرم ایرانی پرطرفدار در بازارهای جهانی
كیف و كفش از جمله پوشاك و وسایلی است كه هر فردی به آن نیاز دارد و میزان دوام و عمر این محصول، مرغوب بودن آن را مشخص می كند.

«رضایی» فروشنده یكی از برندهای چرم ایرانی با اشاره به سطح تقاضای مردم از چرم ایرانی، اظهار داشت:‌ بازار فروش كیف و كفش چرم كشور در چند سال اخیر با توجه به واردات این محصول از دیگر كشورها در ركود به سر می برد. چرم ایرانی در بازارهای جهانی از طرفداران خاصی برخوردار است اما در داخل كشور مردم ترجیح می دهند محصول بی كیفیت اما با قیمت پایین تهیه كنند. با حمایت از تولید كنندگان داخلی چرخ بخش تولید و اقتصاد كشور به حركت درخواهد آمد و افزایش ضریب علاقه مندی مردم به مصرف اجناس تولید داخلی در بستر فرهنگ سازی نمود عملی پیدا می كند.

«سعید حیاتی» رییس اتحادیه چرم طبیعی، مصنوعی و لوازم كفش افزایش اشتغالزایی را در گروه حمایت از تولیدات ساخت داخل دانست و بیان داشت: موفقیت با كالاهایی است كه بتواند كیفیت بهتری را به مشتریان ارایه دهد و این عمل گزینه ای جز افزایش كیفیت برای جلب تقاضای بازار ندارد. ایران در ساخت كفش چرم صاحب برند است و باید پذیرفت چرم تولیدی كشور در واحدهایی انجام می شود كه ماشین آلات قدیمی و ناكارآمدی دارند كه در این زمینه می توان با حضور سرمایه گذارن خارجی و واردات تكنولوژی روز به گونه ای عمل كرد كه تولید بومی چرم قدرت به دست گرفتن بازارهای منطقه ای و جهانی را داشته باشد و به همین منظور بهبود تولید چرم در كشور و برگشتن به جایگاه سابق با حمایت دولت در ارایه بسته های تشویقی مسیر می شود.

** تولید لوازم خانگی نیازمند حمایت ملی
تمام كشورهای دنیا تاكید بسیاری بر خرید كالای داخلی دارند زیرا پیشرفت هر كشور مستلزم توجه به تولیدات داخلی است. تولیدكنندگان لوازم خانگی همواره باید به دنبال بهره گیری از فناوری های جدید دنیا و گسترش خدمات پس از فروش مطلوب باشند.

در همین زمینه «محمد طحان پور» رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی گفته بود: «با افزایش مبارزه با قاچاق كالا تولیدات داخلی نیز افزایش یافت. دولت با ارایه تسهیلات و مردم با خرید كالای ایرانی از این صنعت حمایت می ‌كنند. پسابرجام تاثیرات چشمگیری بر صنعت لوازم خانگی دارد كه كاهش قیمت تمام شده محصولات و تولیدات داخلی یكی از این آثار است.»

خانم جوانی همراه با خانواده خود برای تهیه جهیزیه در حال قیمت گرفتن از لوازم خانگی بود، وی در پاسخ به اینكه چرا لوازم ایرانی را انتخاب كرده، گفت: مهم ترین وظیفه اصلی تولید كنندگان جلب رضایت مشتری و كیفیت بالای كالاها است. با توجه به اینكه همگان از قدرت خرید برای اجناس خارجی برخوردار نیستند، پس بهتر است كه كالاهای داخلی را تهیه كنند زیرا هم از نظر ظاهری و زیبایی شبیه به اجناس خارجی هستند و هم از استاندارهای لازم و كیفیت كافی برخوردارند. اگر خریداران بخواهند همیشه از كالاهای خارجی استفاده كنند تولیدات داخلی ضرر می بینند و همین امر به تعطیلی كارخانه ها و در پی آن بیكاری منجر می شود.

«دهقانی» فروشنده یكی از برندهای لوازم خانگی ایرانی است، وی در پاسخ به اینكه آیا وضعیت كالای داخلی مناسب است، گفت: با توجه به بحث تحریم ها و وضعیت نامطلوبی كه در بازار حاكم بود كالاهای داخل كشور همچنان روند تولیدی خود را داشتند. تولید كنندگان كالاها باید به ضمانت نامه اجناس توجه ویژه ای داشته باشند زیرا شهروندان ترجیح می دهند تا كالای با كیفیت و با ضمانت نامه مناسب تهیه كنند. تولید كنندگان می توانند با الگوگیری از كالاهای خارجی مبنی بر داشتن عوامل تشویقی مثل برگزاری جشنواره ها، تخفیف های ویژه و هدیه ها در جذب مشتری گام بردارند و با بكارگیری این عوامل رونق خرید كالاهای ایرانی نیز افزایش می یابد. خدمات پس از فروش نیز از دیگر عامل های تاثیرگذار بر فروش كالاها است زیرا در این صورت خریدار با رغبت و آسودگی خاطر جنس خود را تهیه می كند و به تبلیغ آن برای دیگران نیز می پردازد. مردم به كیفیت اجناس پی برده اند و از كالای ایرانی استفاده می كنند و تولیدكنندگان نیز به رقابت خوبی رسیده اند و كالاهای زیبا و با كیفیت تولید می كنند. اگر تولیدات داخلی نیاز بازار را تامین كند و از كیفیت لازم برخوردار باشند مردم همواره میان جنس داخلی و خارجی، تولید ملی را انتخاب می كنند.

** تبلیغ كالای ایرانی در رسانه ملی و سطح شهر
«حیدریان» كارمند بازنشسته در پاسخ به اینكه آیا برندهای داخلی اجناس را می شناسد یا نه؟ می گوید: متاسفانه در سطح شهر و یا حتی رسانه ملی تبلیغاتی كه پخش می شود مربوط به كالاهای خارجی است. با توجه به حجم بالای این تبلیغ ها شاید همه اسم و یا اینكه آن كالا مربوط به كدام كشور است، بهتر از نام یك كالای تولید داخلی بدانند. اگر به همان اندازه كه به معرفی اجناس خارجی اهمیت داده می شود، كالاهای ایرانی نیز تبلیغ شود، همگان از خرید این كالاها استقبال می كنند. بنابراین استفاده از اجناس ایرانی باید فرهنگ سازی شود و این امر ابتدا باید از مسوولان آغاز شود. اگر قرار است همه تشویق به خرید كالای ایرانی شوند تولید كنندگان باید كیفیت كالاها را بالا ببرند و استانداردهای لازم برای ساخت آنها را رعایت كنند.

«فریدون نصیری» رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه، صادرات را رویكرد اصلی تولید كنندگان ظروف نچسب در كشور دانست و اظهار داشت: تولید ظروف نچسب در ایران از سابقه طولانی برخوردار است و نخستین مساله برای صادرات بیشتر این محصول انجام دادن تبلیغات در این زمینه به شمار می رود. در سال های اخیر در عرصه بسته بندی ظروف تفلون فعالیت های مختلفی صورت گرفته به طوری كه اكنون این محصول كاربردی با بسته بندی های زیباتری به بازار مصرف ارایه می شود.

نصیری در ادامه افزود: هم اكنون فرصتی همگانی ایجاد شده و رسانه‌های ارتباط جمعی از جمله رادیو و تلویزیون نسبت به مصرف كالای ایرانی از سوی جامعه پیام هایی ارایه می‌دهند كه می‌تواند گامی ارزنده در حمایت از كالای ایرانی به شمار آید. مصرف كنندگان باید به درك صحیحی از كالای ایرانی و مصرف آن برسند و تولیدكنندگان می توانند این مهم را با نهادینه ساختن مصرف كالای ایرانی، قیمت مناسب و كیفیت مطلوب برای خانواده ها محقق سازند.

ادامه دارد...
*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**9117**9131
*ایرنا مقاله كانالی برای انعكاس مقاله های اندیشكده ها- پژوهشكده ها- دانشكده ها- مراكز تحقیقاتی و رسانه های ایران وجهان*
Irnaarticle@