تهران- ایرنا- تازه ترین گزارش بانك مركزی از افزایش میزان بدهی بانك ‌ها و همچنین رشد نقدینگی باعث شد تا شماری از روزنامه های اقتصادی درباره بازگشت تورم هشدار دهند. همچنین، فعالیت های انتخاباتی و تبلیغ برای خرید كالای ایرانی دیگر محورهای مورد توجه روزنامه ها بود.

گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز یكشنبه 22 اسفند ماه سال جاری را در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.

** هشدارها درباره افزایش تورم و نقدینگی
برخی روزنامه های چاپ امروز به بهانه تازه ترین گزارش بانك مركزی از آمار و ارقام بدهی بانك ها و میزان نقدینگی در كشور، درباره بازگشت تورم و پیامدهای رشد نقدینگی در كشور هشدار دادند.
روزنامه «جهان صنعت» زیر عنوان «رشد پایه پولی، افزایش تورم» عنوان كرد: حجم بالای بدهی بانك‌ها به بانك مركزی در سال‌های گذشته با نوسان‌های شدید و بعضا رو به رشدی همراه بوده است و با توجه به این كه تسهیلات تكلیفی، سهم عمده‌ای در شكلگیری بدهی‌های كلان بانك‌ها به بانك مركزی دارد، دولت‌ها در مقاطع مختلف سعی داشته‌اند نسبت به كاهش حجم تسهیلات تكلیفی اقدام كنند اما در این امر تا‌كنون موفقیت چشمگیری به دست نیاورده‌اند.
به نوشته جهان صنعت، با حجیم‌تر شدن این بدهی‌ها كه در سال‌های گذشته با رشد همراه بوده‌اند، خطر بازگشت تورم در بلندمدت و تاثیرات مخرب آن بر پیكره اقتصادی كشور به شدت احساس می‌شود و این بدهی‌های كلان بانك‌ها به بانك مركزی می‌تواند دستاورد مهم دولت یازدهم یعنی كنترل تورم را به سادگی از بین ببرد.
روزنامه «دنیای اقتصاد» از «طرح پاكسازی نظام بانكی» سخن گفت و نوشت: «كاتریونا پرفیلد» اقتصاددان ارشد بخش خاورمیانه و آسیای میانه «صندوق جهانی پول» و مدیر هیات اعزامی صندوق جهانی پول به ایران، در گفت‌وگویی با روزنامه «دنیای اقتصاد» ضمن ارزیابی مثبت از عملكرد اقتصاد ایران در سال گذشته، چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال پیش‌رو را مثبت ارزیابی كرد. به عقیده مشاور ارشد صندوق جهانی پول، مهم‌ترین تصمیم پیش‌روی سیاست‌گذاران ایرانی اصلاح نظام بانكی است. الزامی كه در صورت اجرایی شدن، از یكسو مانند یك سپر حفاظتی از دستاوردهای اقتصادی كشور مراقبت خواهد كرد و از سوی دیگر با توجه به درهم‌تنیدگی مشكلات بخش بانكی و بخش تولید، با رفع تنگنای اعتباری، زمینه‌ساز شتاب‌گیری بخش غیرنفتی در كشور خواهد شد. به عقیده عضو ارشد صندوق جهانی پول، گام اول اصلاحات در نظام بانكی بررسی كیفیت دارایی بانك‌ها توسط حسابرسان مستقل است.
روزنامه «ابرار اقتصادی» خبر داد: حجم نقدینگی در پایان دی ماه امسال با 26 درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه پارسال به 1196 هزار و 600 میلیارد تومان رسید.
«كسب و كار» نیز توزیع نامناسب نقدینگی را بررسی كرد. در تحلیل این روزنامه آمده است: نقدینگی آنطور كه باید و به‌طور متناسب توزیع نشده است. بیش از 80 درصد این نقدینگی در دست دهك بالای جامعه یعنی ثروتمندان است كه بر حفظ آن و عدم دسترسی دولت به آن هوشمندانه عمل می‌كنند همین دلیل دولت قادر نیست این میزان را از دهك بالا جمع‌آوری كند تنها كار دولت جمع‌آوری نقدینگی از دهك‌های پایین جامعه است كه دولت سعی دارد آن را از طریق گرفتن مالیات، تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی، جذب سرمایه‌ها در بانك‌ها و فعال كردن بورس و كسب‌وكارهای تولیدی جمع‌آوری كند. امید است بعد از عید بتوان اینها را با تلاش دولت جمع كرد.

** فعالیت های انتخاباتی از دریچه مطبوعات
كمتر از سه ماه به برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران زمان باقی است. اگرچه فعالیت های انتخاباتی از چند هفته گذشته كلید خورده است اما رفته رفته تنور رقابت ها داغ تر می شود. روزنامه ها در شماره امروز تحلیل هایی انتخاباتی منتشر كردند.
در روزنامه «آرمان» زیر عنوان «گزینه حمایتی اصلاح ‌طلبان؛ آری یا نه؟» می خوانیم: مخالفان دولت تلاش دارند، در اردوگاه اصلاح‌طلبان وحامیان دولت تشتت ایجاد‌كنند، با این حربه كه آیا باید با یك كاندیدا وارد میدان انتخابات شد، یا اینكه باید با چند كاندیدا در این عرصه حضور یافت. آنها می‌خواهند بحث انحصار كاندیداتوری در اردوگاه اصلاح‌طلبان را بشكنند. در این ‌ارتباط اصلاح‌طلبان و حامیان دولت باید بسیار هوشمند عمل‌كنند تا درتله مخالفان نیفتند. نباید اجازه داد مخالفان اصلاح‌طلبان را به این سمت ببرند كه اعلام كنند كاندیدای موردحمایت ما فقط آقای روحانی است و هیچ كاندیدای دیگری را به‌عنوان كاندیدای ذخیره ندارند، بلكه آنها با وجود عملكرد آقای روحانی از گزینه‌دیگری حمایت نخواهند كرد.
روزنامه «ابتكار» در گزارشی، شرحی از فعالیت های انتخاباتی ارایه كرد. در این گزارش آمده است: اصلاح‌طلبان این هفته از ویژگی‌های كاندیداهای شوراها رونمایی می‌كنند. همچنین گفته شده است كه كاندیدای شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان امروز اعلام می‌شود. شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان متشكل از احزاب و گروه‌های سیاسی جریان اصلاحات، یكشنبه (امروز) كاندیدای مورد حمایت این شورا برای انتخابات ریاست جمهوری آتی را اعلام می‌كند. نشست مشترك شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و هیئت رییسه شورای عالی اصلاح‌طلبان استان‌ها نیز به زودی برگزار خواهد شد. پیش از این اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با انصراف محمدرضا عارف، از كاندیداتوری حسن روحانی حمایت كرده بودند.
روزنامه «قانون» با «محمدرضا باهنر» چهره شاخص اصولگرا گفت وگو كرد. باهنر به قانون گفت: یكی اینكه در رسانه‎ها برداشت‎های اشتباهی از سخنان رهبری در مورد شخص احمدی نژاد می‎شود و می گویند آقای احمدی نژاد از حضور در انتخابات منع شده است، در حالی كه حضرت آقا خودشان توضیح دادند و فرمودند نظر مشورتی دادم، امر و نهی در كار نیست. تا جایی كه ما اطلاع داریم احمدی نژاد قرار نیست بیاید و قرار است به نظر مشورتی عمل كند. ...بنده در مورد اصل ماجرا كه قرار است چه اتفاقی بیفتد اطلاع دقیقی ندارم، اما اینكه تیم او بخواهند وارد بحث انتخابات شوند، منعی ندارد.

** تبلیغ خرید كالای ایرانی در عید ایرانی
طی روزهای گذشته و همزمان با فرارسیدن سال نو، فراخوان های گوناگونی در فضای رسانه ای كشور با هدف ترغیب مردم برای خرید كالاهای ایرانی اعلام شد. شماری از روزنامه های امروز نیز به این موضوع پرداختند.
روزنامه «ایران» در گزارش نخست خود با عنوان «عید ایرانی با كالای ایرانی» نوشت: این روزها در سطح خیابان‌ها و فضای مجازی، بیلبوردها و فراخوان‌های مختلفی برای حمایت از كالای داخلی مشاهده می‌شود. برخی آن را اسب تروایی می‌دانند كه بی‌سروصدا قصد فتح بازارهای ایران را دارد. شاید ساده‌ترین ترجمه این نوع فراخوان‌ها این باشد كه اگر به جای كالای تولید داخل از كالای خارجی و بخصوص قاچاق استفاده كنیم، نزدیكان و اطرافیان ما شغل شان را از دست می‌دهند. آری این یك واقعیت است؛ واقعیتی كه سال‌هاست در سایر كشورها درخصوص آن فرهنگ‌سازی می‌شود و مردم با حمایت از محصولات داخلی خود از صنعت و اشتغال حراست می‌كنند.
به گزارش ایران، «اشتغال تنها شاخص كلانی نیست كه از خرید كالای خارجی تأثیر می‌پذیرد. رشد اقتصادی به‌عنوان مهم‌ترین شاخص كلان سرجمع تمام محصولات و خدماتی است كه در طول یك دوره مشخص در داخل كشور تولید می‌شود. حال بواسطه نخریدن كالاهای داخلی هرچه میزان تولید كل كاهش یابد، تولید ناخالص داخلی كه تفاوت آن با دوره قبل، رشد اقتصادی را نشان می‌دهد نیز افت می‌كند و همین افت برتمام بخش‌های اقتصادی تأثیر می‌گذارد.»
«تفاهم» نیز در یادداشتی به نقش رسانه ها در تشویق مردم به خرید كالای ایرانی اشاره كرد. در این یادداشت آمده است: استفاده از این تاثیر رسانه‌ای یعنی افزایش انگیزه در مصرف كالا و گرایش به رفتار مشابه شخصیت های درون برنامه، ضرورت دارد. رسانه‌ها‌ی اشاره شده، هدایت افكار عمومی را به سمت مصرف كالا‌ها‌ی بومی و پرهیز از مصرف كالا‌ها‌ی قاچاق بر عهده گیرند به گونه‌ای كه به مرور تمایل به مصرف كالا‌های تولید داخلی افزایش یافته و انگیزه‌ی مصرف كالا‌های قاچاق كاهش یابد. راهكارهای مختلف رسانه ای و تكنیك‌های تبلیغاتی را باید بكار گرفت تا در نهایت واكنش مخاطبان را ایجاد كرد. یكی از راهكار‌های انجام این ماموریت استفاده از نظرات كارشناسی متخصصین علوم رفتاری و اجتماعی در رسانه ها است تا فرهنگ صحیح الگوی مصرف در زمینه‌های مختلف نهادینه شده و سطح فرهنگ عمومی ارتقاء داده شود.
**پژوهشم**9283**9279**تنظیم كننده: فرشته ذبیحیان**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی كاظمی