مشهد- ايرنا- مسوول واحد فراهم آوري اعضاي پيوندي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون 71 پيوند قرنيه چشم از بيماران مرگ مغزي با هماهنگي مركز پيوند اعضاي اين دانشگاه در محدوده شمال شرق كشور انجام شده است.

دكتر ابراهيم خالقي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به گزارش هاي نا آگاهانه برخي رسانه ها مبني بر فروش اعضاي بدن به ويژه قرنيه چشم، افزود: خريد و فروش قرينه كذب است و صحت ندارد، چرا كه پيوند اين عضو از دهنده زنده امكان پذير نيست و فقط بايد از بيمار مرگ مغزي باشد.
وي اظهار كرد: برداشتن قرنيه چشم يك فرد زنده، مستلزم محروم كردن وي از قدرت بينايي است و اين امر امكان پذير نمي باشد.
وي با بيان اينكه قرنيه چشم مانند كليه نيست كه از دهنده زنده قابل اهدا و پبوند باشد گفت: قرنيه هاي چشم از افرادي كه فوت مي كنند يا دچار مرگ مغزي مي شوند، پس از رضايت خانواده آنها برداشته شده و تحت شرايط خاص در بانك قرنيه تهران نگهداري مي گردد.
خالقي افزود: قرنيه هاي اهدايي از بيماران مرگ مغزي در خراسان رضوي به بيمارستان تخصصي چشم خاتم الانبيا (ص) مشهد ارسال مي شود تا به بيماران نيازمند پيوند زده شود.
وي اظهار كرد: فروش اعضا و نسوج بدن از بيماران مرگ مغزي و افراد فوت شده نيز غير قانوني است.
وي گفت: مركز پيوند اعضاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد كه از سال 1380 فعاليت خود را آغاز كرده است، به جز استان خراسان رضوي، مناطق شمال شرق كشور را هم زير پوشش دارد.
خالقي افزود: از ابتداي سال جاري اعضاي بدن 84 بيمار مرگ مغزي با هماهنگي مركز پيوند اعضاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد به 340 بيمار نيازمند اهدا شده است.
وي اظهار كرد: در اين راستا 142 پيوند كليه، 86 پيوند كبد، 71 پيوند قرنيه، 38 پيوند پوست و 12 پيوند قلب انجام شده است.

* 82 درصد پيوندهاي كليه از بيماران مرگ مغزي بوده است
مسئول واحد فراهم آوري اعضاي پيوندي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: امكان پيوند كليه از دهنده زنده وجود دارد، چرا كه يك نفر مي تواند با يك كليه به حيات خود ادامه دهد اما با نهادينه سازي فرهنگ اهداي عضو از بيماران مرگ مغزي، ميزان پيوند كليه از دهنده زنده در مناطق زير پوشش اين دانشگاه كاهش چشمگير يافته است.
دكتر خالقي افزود: 82 درصد پيوندهاي كليه انجام شده در خراسان رضوي از بيماران مرگ مغزي و 18 درصد از دهنده زنده بوده است.
وي بيان كرد: از 172 مورد پيوند كليه انجام شده در اين استان 143 مورد از بيماران مرگ مغزي و 30 مورد از دهنده زنده بوده است.
به گفته وي، اين در حالي است كه اين نسبت در سال 80 و قبل از تصويب قانون پيوند از بيماران مرگ مغزي 90 درصد از دهنده زنده و 10 درصد از بيماران مرگ مغزي انجام شده است.
وي افزود: طي سال جاري 30 پيوند كليه در خراسان رضوي از دهنده زنده بوده است به طوريكه 10 فقره از اين تعداد رابطه عاطفي با بيمار داشته و بستگان آنها را تشكيل مي داده اند.
وي خاطر نشان كرد: حدود 20 پيوند كليه انجام شده طي سال جاري در اين استان از طريق خريد و فروش بوده كه دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين زمينه مسئوليتي ندارد، چرا كه بيماران از طريق انجمن ها و موسسات خيريه معرفي و در بيمارستان ها فقط عمل جراحي انجام مي شود.
وي نهادينه سازي فرهنگ اهداي عضو از بيماران مرگ مغزي را از راهكارهاي حذف پيوند عضو از دهنده زنده عنوان كرد و افزود: هم اكنون ميزان رضايت خانواده ها براي اهداي عضو بدن بستگان مرگ مغزي شده به 65 درصد افزايش يافته است.
روزنامه محلي شهرآرا در مشهد طي روزهاي اخير گزارشي با عنوان 'خريد و فروش اعضاي بدن در مشهد / از كليه تا قرنيه چشم' را منتشر نموده است.
در گزارش اين روزنامه آمده است: بازار پر رونق خريد و فروش اعضاي بدن انسان از جمله قرنيه چشم به دليل تقاضا و افزايش نياز همواره رشد صعودي دارد.
3027 / 6053 خبرنگار: مريم انجيدني ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم