تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸

رشت - ایرنا- كوههای بلند البرز را كه پشت سر بگذاری؛ در پس پرده باران دیار جنگل و دریا را می بینی سرشار از رنگ و طراوت و زندگی .

گیلان سرزمین واقع در انتهای غربی رشته كوه البرز و بخش جنوبی جلگه‌های حاشیه كاسپین با تمدنی سه هزار ساله و طبیعتی چشم نواز از دیرباز محبوب گردشگران است.
باد صبا پره های بزرگ توربین های منجیل را می چرخاند و می رسد تا به آبگینه سد سپیدرود ، قله سربلند درفك از آن بالا به دیده بانی جلگه گیلان مشغول است ، چشمه كلشتر منجیل، چشمه لویه رودبار ، كاروانسرای لات ، پل خشتی لوشان و كاروانسرای عباسی از دیدنی های این منطقه است .
رودبار سرزمین زیتون ، منطقه ای با تاریخی كهن و آثاری به دست آمده از دل خاك چون جام مارلیك با سرو سه هزار ساله هرزه ویل استوار ایستاده است.
درختان زیتون و آلوچه و هلو چون نوعروسان خود را با تور شكوفه های سپید و صورتی آراسته و چشم به راه قدوم بهارند.
زیارتگاه امامزاده هاشم نیز بر بلندای جاده كنار سپید رود مكانی زیبا برای اندكی آرامش و نیایش است .
زمین نرم نرمك از خواب زمستانی برخاسته و خود را با شقایق و بنفشه ، نرگس و آلاله های وحشی آراسته است . پرستوها به شوق یافتن خوراك و آشیانه ساختن به هر سو پر می كشند و نغمه شادمانی سر می دهند .
شالیزارها چشم به آسمان دوخته و شالیكاران مشغول خزانه گیری برای كاشت برنجند.
موزه روستایی با نمونه های زیبای خانه های قدیمی نقاط مختلف گیلان و پارك جنگلی سراوان در مسیر رسیدن به مركز استان گردشگران را با فرهنگ معماری و زندگی روستانشنیان این دیار آشنا می كند.
از آن پس به كلانشهر رشت ، شهر خلاق خوراكیها با بارانهای نقره ای و كافه های دلنشین و بوستانهای زیبایش می رسی .
نشانه های فرهنگ و هنر و تمدن مردمان این دیار را می توانی در موزه رشت بیابی .
باغ محتشم ، استخر طبیعی عینك ، چشمه آب شور لاكان و چشماگل ، عمارت شهرداری و پست ،آرامگاه میرزا كوچك و بازار از دیدنی های این شهر است.
برنج و چای ، زیتون و ابریشم ، بادام زمینی و مركبات ، ماهی و خاویار محصولات مهم گیلان هستند كه در بازارهای رشت و دیگر شهرها در دسترس خریداران قرار دارد.
هنرمندان گیلان طیف وسیعی از صنایع دستی از حصیر و سوزن دوزی ، گلیم و جاجیم ، سفال و بامبوبافی ، نمدمالی و چادر شب بافی ، چاروق دوزی و خراطی را تولید و عرضه می كنند تا گردشگران از سفر با خود به یادگار ببرند.
گیلان به لحاظ گوناگونی خوراكهای محلی نخستین استان ایران است، 170 نوع غذای محلی در گیلان پخت می‌شود، میرزاقاسمی، ترشه تره، باقلاقاتوق، ماهی فویج، فسنجان، اناربیج، كولی غورابیج، سیر قلیه،آلومسما و كال كباب از مهمترین غذاهای محلی گیلان است ، رستورانها نیز با غذاهای خوش طعم و مخلفاتی چون اشپل ، زیتون پرورده ،ماست بورانی و سیرترشی پذیرای مسافران است.
انزلی شهر بندری ساحل كاسپین از محبوبترین شهرهای گردشگری گیلان بشمار می آید ، شهری با طبیعت زیبای دریایی و تالابی ، پلهای تاریخی و منظره بندر و كشتی ها و قایقهای رنگارنگ .
مالاها ، آخرین روزهای صید را در دل امواج خزر می گذارنند و ماهی های سپید و كپور و آزاد و كفال را برای فروش به بازار می برند .
قایق سواری در بندرگاه و تالاب ، قدم زدن در بوستان ساحلی گرفتن عكس یادگاری در موزیك جیگا، تماشای كاخ میان پشته ، برج ساعت و بنای تاریخی دادگستری و گشتی در تفرجگاه های ساحلی منطقه آزاد و خرید از بازارهای سنتی و جدید این شهر از دیگر فرصتهای گردشگری این شهر زیبا است.
شهرك تاریخی ماسوله به بلندای افزون بر یكهزار متر از سطح دریا با معماری خاص پلكانی و طبیعتی چشم نواز مقصد مهم دیگری برای گردشگران خارجی و داخلی محسوب می شود.
بازار سنتی این شهرك با صنایع دستی رنگارنگ و چشم نوازی چون چاروق و گیوه و گلیم ، جوراب وعروسكهای كاموایی و شیرینی های سنتی چون اگردك و حلوایی كنجدی ،ادویه و گیاهانی چون گلپر و گل گاو زبان چشم به راه گردشگران است.
فومن به شهر مجسمه ها و كلوچه ، دیار گل آقا و شیون فومنی و ایت الله بهجت شهرت دارد ، قلعه رودخان از باشكوه ترین بناهای تاریخی یادگار سلجوقیان با برج و باروهای ساخته شده از سنگ و آجر و ساروج بر فراز كوه های این ناحیه واقع است .
شفت با امامزاده ابراهیم و منطقه سیاه مزگی و آبشار دودوزن ، صومعه سرا با مناره آجری گسكر ،تالاب نرگستان و سیاه درویشان از دیگر نقاط گردشگری گیلان است .
لاهیجان از شهرهای زیبای گیلان با باغهای چای و بام سبز و تله كابین ، استخر مصنوعی و مقبره كاشف السلطنه از دیگر مقاصد مهم گردشگری گیلان بشمار می آید.
آستانه اشرفیه ،آرامگاه اقا سید جلال الدین اشرف شهر بادام زمینی و برنج با پارك ساحلی ، پارك جنگلی و اسكله بندر كیاشهر پارك جنگلی صفرابسته و تالاب بوجاق نیز گردشگران علاقمند به زیارت اماكن مذهبی و سیاحتی را به خود می خواند .
املش با ییلاقات زیبا پوشیده از گیاهانی دارویی و كندوهای عسل و دامهای در حال چرا در شرق گیلان قرار دارد.
تالاب زربیجار ، یخچال طبیعی ملجا دشت ، دهكده ییلاقی خسیب دشت و و چشمه آب معدنی لوزان از نقاط گردشگری این شهرستان است.
سیاهكل و دیلمان در بلندی های شرق گیلان نیز از دیدنی هایی چون آبشار لونك ، تی تی كاروانسرا و منطقه اسپیلی برخوردار است .
رودسر در بخش خاوری استان نیز تفرجگاه های زیبایی چون سفید آب رحیم آباد ،ییلاق جواهر دشت ، منطقه كوهستانی سرولات و جنگ سرا و ساحل زیبای رودسر دارد .
پل خشتی لنگرود ، تالاب بین المللی كیاكلایه ، ساحل چمخاله ، منطقه لیلا كوه و بوستانهای جنگلی خرما ، بلوردكان و مریدان دیگر جاذبه های این بخش از گیلان است.
گردشگران در غرب استان به رضوانشهر می رسند و می توانند از مسجد اسپیدمزگت ، پارك جنگلی درستكار، آبشار ویسادار و خرابه های تاریخی گسكر دیدار كنند.
ماسال در غرب گیلان نیز بهره مند از منطقه جنگلی طاسكوه ، منطقه باستانی اسبه ریسه با غارها و صخره های بلند ، گردشگاه جنگلی ریزه مندان ،ییلاق شالما ، اولسبنگاه، خشكه دریا و غار آبیشو با طبیعتی بی نظیر و چشم نواز است .
تالش با كوههای پوشیده از جنگل ، رودخانه ها و آبشارها قلعه لیسار، كاخ قشلاقی سردار امجد، حمام اق اولر ، پارك جنگلی گیسوم ، جاده اسالم به خلخال در شمال غرب گیلان قرار دارد.
گلیم و دست بافته های پشمی زیبا از صنایع دستی مهم تالش است، انواع ربهای خوش طعم از رب آلوچه و نارنج و ازگیل و انار در فروشگاههای این منطقه عرضه می شود.
آستارا شهر بامهای سفالی و بازارهای ساحلی متعدد نیز گردشگران بسیاری را به خود جلب می كند. تالاب استیل ، رودخانه آستاراچای ، آب گرم علی داشی و كوته كومه و بهشت كاكتوس ها ، باغ عباس آباد، منطقه ییلاقی حیران ، آبشار لوندویل ، پارك جنگلی بی بی یانلو در این ناحیه از شمال غرب گیلان قرار دارد.
بهار گیلان با نم نم باران و مه و شكوفه هایش خاطره انگیز ، الهام بخش و دیدنی است.
به گفته متولیان گردشگری گیلان ، نوروز سال 1395 افزون بر 6 میلیون و 176 هزار نفر شب اقامت گردشگران داخلی و خارجی در استان ثبت شد.
امسال نیز هتلهایی گیلان با 25 هزار و 500 تخت و یك هزار و 280 مسافركاشانه آماده اسكان مسافران نوروزی است.
طبیعت گیلان زیبا اما حساس و شكننده است ، جنگل و رود و دریا از آن همه ما و نسلهای آینده ماست در حفظ آن كوشا باشیم و سلامتش را پاس بداریم .
گزارش از : گیتی بابایی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
6030/6070