سلام امینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: یكی از مهم ترین مولفه ها برای توسعه و پیشرفت كشورها داشتن راه های ارتباطی مناسب و گوناگون است ، استان ایلام نیز در این زمینه با توجه به این در نقطه مرزی و بن بست جغرافیایی قرار دارد، باید بیش از سایر نقاط مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: بخش زیادی از شهرستان های استان ایلام در محدوده مناطق كوهستانی قرار گرفته اند و ایجاد راه های زمینی مناسب در این نقاط در عین هزینه بر بودن بسیار زمان بر خواهد بود كه باید در این شهرها از راه های جایگزین همچون شبكه ریلی یا فرودگاهی استفاده كرد.
عضو كمیسیون انرژی مجلس دهم یادآور شد: اگر می خواهیم استان را از بن بست جغرافیایی خارج كنیم باید زمینه اتصال استان را به شبكه سراسری راه آهن فراهم كنیم یا فرودگاه های بیشتری در نقاط مختلف ایجاد كنیم، وجود مرز بین المللی مهران كه هم اكنون از فعال ترین نقاط مرزی كشور در زمینه صادرات كالا و عزیمت زائران عتبات عالیات به كشور عراق بشمار می رود، لزوم اتصال این مرز را به شبكه ریلی و فرودگاهی توجیه پذیر می كند.
امینی ادامه داد: بر اساس مفاد برنامه پنجم توسعه تمامی استان های كشور باید از بستر راه آهن برخوردار باشند در حالیكه این برنامه به پایان رسیده و در آستانه شروع برنامه ششم توسعه هستیم، ولی تاكنون ایلام از این امكان بی بهره بوده است.
وی اضافه كرد: قرار بود ایلام از طریق راه آهن تهران ، همدان ، كرمانشاه به شبكه ریلی متصل شود كه در طول سال های گذشته 20 كیلومتر از این مسیر نیز مورد مطالعه كارشناسان قرار گرفت، طرح اتصال استان به شبكه راه اهن در دولت گذشته تصویب و حتی كلنگ زنی نیز شد ولی در عمل اقدامی برای آغاز فرآیند اجرایی آن صورت نگرفته است.
نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملكشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری های متعددی در دولت یازدهم برای عملیاتی شدن این طرح صورت گرفته و با وجود قول های مكرر مسئولان مردم این استان همچنان در انتظار شنیده شدن صوت قطار در ایلام هستند.
امینی اظهار كرد: انتظار داریم پیش از پایان دولت یازدهم حتی با بودجه اندك نیز فرآیند اجرایی این طرح كه از خواسته های همیشگی و آرزوهای دیرین مردم استان است، آغاز شود.
امینی افزود: با توجه به اینكه در بودجه سال 96 نیز مبلغی برای اجرای طرح اتصال ایلام به شبكه ریلی در نظر گرفته شده و از طرفی راه آهن كرمانشاه نیز بنا بر اعلام مسئولان ابتدای سال آینده به پایان می رسد ، می طلبد با پیگیری بیشتر شاهد سرعت بخشی در ادامه این مسیر به سمت ایلام باشیم.
وی تاكید كرد: قرار است استان ایلام از طریق راه آهن شهرستان اسلام آباد به شبكه ریلی متصل شده و طول این مسیر از اسلام آباد تا دهلران حدود 215 كیلومتر است ، این موضوع در كمیسیون 215 كه مربوط به تخصیص اعتبارات ملی به پروژه هاست، در مجلس نهم به دلیل توجیه فنی نداشتن رد شده است.
عضو كمیسیون انرژی مجلس دهم گفت: با تلاش مجمع نمایندگان استان در دوره جدید و به منظور توجیه پذیر كردن این طرح آنرا به چند مرحله تقسیم كرده ایم كه در مرحله نخست مسیر 70 كیلومتری اسلام آباد به شهر ایلام باید در دستور كار قرار گیرد.
امینی ادامه داد: با توجه به اینكه قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) به عنوان مجری احداث مسیر 25 كیلومتری اسلام آباد تا مرز خسروی تعیین شده است، پیشنهاد كرده ایم این قرارگاه مسئولیت ادامه آن تا ایلام را بر عهده بگیرد كه مسئولان قرارگاه با طرح موضوع اقتصادی نبودن و توجیه فنی نداشتن حاضر به اجرای آن نشده اند.
وی اضافه كرد: در صورتیكه امكان اجرای آن با طرف های داخلی میسر نباشد، از ظرفیت شركت های خارجی بهره خواهیم گرفت و تاكنون نیز مذاكراتی با چندین شركت روسی ، چینی ، فرانسوی و اوكراینی صورت گرفته و ویژگی های نقشه نیز ارائه شده است.
نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملكشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینكه فاصله مهران تا كربلای معلی تنها 160 كیلومتر است و مسیر نیز هموار و شامل دشت های وسیعی است، به سهولت می توان شبكه ریلی را در این نقطه با كمترین هزینه اجرا كرد.
امینی ابراز امیدواری كرد با مساعدت مسئولان وزارت راه و شهرسازی هرچه زودتر شاهد آغاز فعالیت اجرایی این طرح كه خواسته همیشگی مردم استان است، باشیم.
خبرنگار: حسن كهزادیان** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
6119/6034
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
ایلام - ایرنا - نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملكشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه اتصال ایلام به شبكه ریلی از نظر مسئولان دارای توجیه فنی و اقتصادی نیست، گفت: در صورت فاز بندی مراحل می توان این طرح را توجیه پذیر كرد.