تبریز- ایرنا- صدمات جانی و مالی ناشی از بكارگیری مواد منفجره و آتش زا در آیین های چهارشنبه آخر سال به یكی از چالش های اجتماعی كشورمان به طور عام و آذربایجان شرقی به ویژه مركز آن به طور خاص تبدیل شده است.

وقوع حوادث جانكاه مالی و جانی در چند ساعت عصر هنگام چهارشنبه آخر سال با وجود حضور میدانی و همه جانبه نهادهای انتظامی و امدادی در سال های اخیر در تبریز نیز مانند دیگر كلانشهر های كشور موجب ناراحتی و كدورت خاطر عمومی شده است.
نگاهی به آمار حوادث جانی ناشی از انفجار مواد محترقه و آتش زا، عملیات های انجام شده توسط سازمان های آتش نشانی و فوریت های پزشكی و حضور همه جانبه و تمام قد نیروی انتظامی در اماكن و پرتردد تبریز در چهارشنبه سوری سال های اخیر، نشانگر هزینه های بالای روحی، روانی و اجتماعی ناشی از انحراف در آیین های این روز است.
ایرنا مركز آذربایجان شرقی با این نگاه، میزگردی را با حضور مسئولان نهادهای ذیربط در مدیریت آئین های چهارشنبه آخر برگزار كرد كه مشروح آن در زیر ارائه می شود.

** مواد محترقه بی خطر وجود ندارد/ اخلالگران نظم و امنیت در چهارشنبه آخر سال مهمان قوه قضاییه هستند
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز با اشاره به اینكه خوشبختانه در سال های اخیر شاهد افزایش فرهنگ ایمنی شهروندان هستیم، گفت: در تمام مدارس و ادارات آموزش های لازم در خصوص موارد ایمنی ارائه شده است.
جلیل ستاری افزود: طرح ایمنی توسط سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز برای همه ساختمان های پرخطر شهر در حال تهیه است و تجهیزات ایمنی لازم خریداری شده تا در صورت بروز حادثه و ایجاد بحران در مرحله نخست از گسترش آن جلوگیری كنیم.
وی ادامه داد: امیدواریم امسال مردم به احترام شهدای آتش نشان از مواد محترقه استفاده نكنند.
ستاری با بیان اینكه هیچ كس مخالف شادی مردم نیست، گفت: این شادی باید با شور و شعور همراه باشد و نگذاریم چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل شود.
وی با اشاره به تولید مواد منفجره های دست ساز در آستانه سال نو، از فروشندگان مواد شیمیایی و رنگ فروشان درخواست كرد از فروش این مواد به افراد غیركارشناس خودداری كنند.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز تشریح كرد: اگر 250 گرم مواد منفجره در یك مكان منفجر شود، قدرت انفجار آن ساختمان 70 طبقه ای را تخریب كرده و تركش های آن تا شعاع 100 متر پرتاب می شود.
وی ادامه داد: از شهروندان در خواست می كنیم از انداختن مواد منفجره به داخل آتش جدا خودداری كنند، زیرا تیر تركش آن عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.
ستاری گفت: شهروندان باید در مجتمع های تجاری و مسكونی و مكان هایی كه ماشین های بسیار زیادی پارك شده است، به هیچ وجه مواد محترقه استفاده نكنند.
وی تاكید كرد: صدای انفجار در جنب بیمارستان ها مشكلات فراوانی برای بیماران ایجاد می كند كه ضروری است نسبت به این موضوع نیز توجه شود.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز گفت: از والدین در خواست می كنیم مراقب فرزندان خود باشند و ازاستفاده مواد منفجره دست ساز توسط آنان جلوگیری كنند.
وی خاطرنشان كرد: مواد منفجره دست ساز با كوچكترین حرارت و حركت احتمال انفجار دارند و مردم باید از نگهداری آن در داخل خانه و مكان هایی همچون كمد خودداری كنند.
ستاری افزود: منفجر كردن مواد منفجره درداخل قوطی های فلزی و شیشه ای بسیار خطرناك است.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی نیز گفت: وظیفه نیروی انتظامی حفظ و برقراری امنیت و نظم عمومی است.
سرهنگ علی اسمعیل پور ادامه داد: اقدامات آموزشی گسترده ای توسط این معاونت با همكاری اداره كل آموزش و پرورش انجام شده و مشاوران و مدیران كلانتری های استان برای آموزش چهره به چهره در مدارس حضور یافته اند.
وی ادامه داد: خط قرمز نیروی انتظامی در چهارشنبه آخر سال بسته شدن خیابان ها و معابر عمومی است.
سرهنگ اسمعیل پور گفت: اگر فردی نسبت به برهم زدن نظم و امنیت عمومی اقدام كرده و به تذكر قانع نشود، نیروی انتظامی بدون هیچ مماشاتی فرد خاطی را به قوه قضاییه معرفی می كند.
وی با تاكید بر اینكه پلیس مخالف شادی مردم نیست، گفت: پلیس با اخلالگران نظم و امنیت در چهارشنبه آخر سال برخورد جدی می كند و بازداشت شدگان تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت بسر خواهند برد.
سرهنگ اسمعیل پور افزود: نیروی انتظامی با افرادی كه اقدام به سد راه مردم، بستن خیابان ها، ایجاد آلودگی صوتی، مزاحمت به نوامیس مردم، پرتاب مواد محترقه به زیر دست و پای مردم می كنند، به شدت برخورد خواهد كرد.
وی اظهار كرد: همه ساله كارگاه های متعدد ساخت مواد محترقه توسط نیروی انتظامی شناسایی می شود و در سال جاری نیز چندین كارگاه شناسایی و تعطیل شده است.
وی افزود: سازندگان مواد محترقه سوداگران مرگ هستند كه سرنوشت و زندگی یك انسان را تغییر می دهند.
مسئول روابط عمومی مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی آذربایجان شرقی نیز گفت: در بحث حوادث چهارشنبه سوری پویش 'نه به مواد محترقه خطرساز' از سوی دانشگاه علوم پزشكی تبریز ایجاد شده است.
وحید شادی نیا افزود: جوانانی كه در بازی فوتبال تراكتورسازی و سایپا در ورزشگاه یادگار امام خمینی (ره) تبریز حضور داشتند از این پویش استقبال بسیار خوبی داشتند و با شور و شوق بسیار آن را تایید كردند.
وی با اشاره به اینكه 50 درصد مصدومان چهارشنبه آخر سال مصدومان چشمی است، اظهار كرد: چیزی بنام ترقه ایمن، استاندارد و بی خطر وجود ندارد.
شادی نیا افزود: طبق آمار در چهارشنبه سوری سال گذشته بیشترین فراوانی مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال در تبریز، دامنه سنی 15 تا 25 سال بود.

** توصیه نیروهای امدادی و آتش نشانی برای چهارشنبه آخر سال
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز گفت: شهروندان در چهارشنبه آخر سال از روشن كردن آتش در مناطق مسكونی و پاركینگ ها خودداری كنند و برای توسعه و تسریع آتش از ریختن بنزین، الكل، ظروف ادكلن جدا خودداری كنند.
ستاری اظهار كرد: پس از روشن كردن آتش نباید اقدام به ریختن بنزین و مایعات قابل اشتعال به داخل آتش كرد، زیرا سرعت انتقال شعله به سمت دست بسیار بالاتر از حركت دست انسان است و موجب آتش گرفتن فرد در یك چشم بهم زدن خواهد شد.
وی اضافه كرد: انداختن انواع اسپری به داخل آتش موجب انفجار و در نتیجه پخش شدن آتش می شود كه بسیار خطرناك است.
ستاری با اشاره به اینكه در تركیبات مواد محترقه نیترات وجود دارد، گفت: از انداختن این مواد به داخل آتش به دلیل انجام فعل و انفعال شیمیایی خودداری شود.
وی افزود: روشن كردن آتش باید با نظارت بزرگان انجام شود تا آتش كوچك و مقطعی به آتش بزرگ و غیرقابل كنترل تبدیل نشود.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز با بیان اینكه اكسیژن بهترین ماده ای است كه موجب می شود آتش بخوبی بسوزد، اظهار كرد: وقتی كه فردی دچار آتش سوزی می شود بر اساس حس غریزی اقدام به دویدن می كند و این موجب افزایش رسیدن اكسیژن به آتش می شود.
وی اضافه كرد: در زمان آتش سوزی فرد باید در زمین بخوابد و بر روی او پتو یا كاپشنی انداخته و یا بر روی زمین غلط داده شود تا آتش خاموش شود.
ستاری تاكید كرد: در زمان آتش سوزی، خاموش كننده ها بهترین وسیله برای خاموش كردن آتش هستند كه توصیه می شود قبل از برافروختن آتش، خاموش كننده در دسترس باشد و در صورت بروز مشكل از فاصله دور به سمت آتش گرفته و استفاده شود.
وی یادآور شد: شهروندان در زمان وقوع حادثه قبل از هر اقدامی باید با شماره 125 تماس گرفته و اطلاعات دقیق مكان مورد نظر را به اپراتوری اعلام كنند.
مسئول روابط عمومی مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی آذربایجان شرقی نیز گفت: اكثر سوختگی ها در چهاشنبه آخر سال در نواحی صورت، چشم ها و دست ها بوده و نوجوانان بیشتر از سایر افراد آسیب می بینند.
شادی نیا با تاكید بر اینكه از روشن كردن آتش با حجم بالا باید خودداری شود، اظهار كرد: در موارد سوختگی باید بلافاصله محل سوختگی را به مدت 10 تا 15 دقیقه زیر آب سرد نگه داشت و از مالیدن مواد غیربهداشتی مانند خمیردندان و سیب زمینی به محل سوختگی خودداری كرد.
وی ادامه داد: از ریختن بتادین بر روی محل سوختگی نیز باید اكیدا خودداری شود، زیرا موجب تشدید سوختگی می شود و همچنین گذاشتن كمپرس یخ نیز موجب افزایش عمق سوختگی می شود.
شادی نیا اضافه كرد: پس از گرفتن محل سوختگی زیر آب سرد با گذاشتن گاز استریل و یا پارچه تمیز و خشك بروری محل فرد را به مركز درمانی برسانند.
وی خاطرنشان كرد: اگر سوختگی در ناحیه گردن، دست و یا پا باشد بیرون آوردن گردنبد، انگشتر، ساعت، كفش و جوراب از بدن فرد از اولویت هاست.
مسئول روابط عمومی مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی آذربایجان شرقی افزود: اگر بخشی از لباس مصدوم به محل سوختگی چسبیده باشد، از كندن آن خودداری شود.
وی با بیان اینكه نیروهای این مركز از آمادگی كامل برای امداد رسانی به شهروندان برخوردار هستند گفت: علاوه بر پایگاه های اصلی آمبولانس های 115 در میادین اصلی شهرها مستقر هستند.

** نیروهای امدادی و انتظامی در آماده باش كامل اند
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز گفت: از 15 اسفند ماه جاری تمامی پرسنل آتش نشانی در آماده باش كامل هستند و این امر تا 15 فروردین ماه سال 1396 ادامه خواهد داشت.
جلیل ستاری ادامه داد: در این ایام 20 ایستگاه با 180 آتش نشان، نیروی عملیاتی در آماده باش كامل هستند و 16 منطقه پرتردد خودروهای اطفای حریق و گشت موتوری با 50 نفر از پرسنل این سازمان در خدمت مردم هستند.
وی اظهار كرد: در چهارشنبه آخر سال نیروهای اتش نشانی در 16 منطقه و هشت میدان مهم شهر تبریز در كنار پرسنل نیروی انتظامی حضور دارند.
ستاری اضافه كرد: امیدواریم چهارشنبه سوری امسال و سال جدید توام با سلامتی و شادی باشد؛ آتش نشانان همیشه در خدمت مردم هستند و از شهروندان در خواست می كنیم موارد ایمنی را بیش از پیش رعایت كنند.
معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی نیز گفت: نیروی انتظامی نیروی خادم بوده و خدمتگذاری به مردم افتخار ماست؛ انتظار داریم مردم نیز ما را یاری كنند و پلیس را یار و یاور خود بدانند.
سرهنگ اسمعیل پور با بیان اینكه مردم آزاری و ترساندن شهروندان شادی نیست، از شهروندان در خواست كرد در چهارشنه آخر سال از ترددهای بی مورد خودداری كنند و این شادی را در كنار خانواده های خود با پاسداشت سنت های قدیمی در شادی و سلامتی بگذرانند.
وی اظهار كرد: پلیس آذربایجان شرقی با شماره تماس 110 در كنار مردم قرار دارد، تمام نیروهای عملیاتی پای كار هستند و ستاد نیز در قالب سازمان دوم در میادن و تمام نقاط حضور دارد.
سرهنگ اسمعیل پور افزود: بیش از سه هزار پلیس افتخاری در شهرستان تبریز وجود دارد كه از این تعداد 20 روانشناس و مددكار اجتماعی در مركز مشاوره معاونت اجتماعی حضور دارند و به مردم خدمات ارائه می دهند.
مسئول روابط عمومی مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی آذربایجان شرقی نیز گفت: از 20 اسفند جاری تا 15 فروردین ماه سال 1396 تمامی پرسنل این مركز در آماده باش كامل هستند و تمام مرخصی های پرسنل لغو شده است.
شادی نیا ادامه داد: 22 پایگاه فوریت های پزشكی در سطح تبریز در این ایام فعال هستند و هشت دستگاه آمبولانس در میادین اصلی مستقر بوده و همچنین در این ایام یك دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو دستگاه موتور آمبولانس در خدمت مردم هستند.
وی از شهروندان در خواست كرد كیف كمك های اولیه با حداقل وسایل پانسمانی همانند سرم شستشو و باند در دسترس داشته باشند.
وی همچنین از جوانان و نوجوانان خواست حواس شان به بیماران قلبی، مغزی، زنان باردار، كودكان و سالمندانی كه در خانه حضور دارند، باشد.

** حوادث و مصدومان چهارشنبه سوری
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز گفت: 10 مورد عملیات بر اثر آتش سوزی ناشی از چهارشنبه سوری در سال 1393 توسط نیروهای این سازمان انجام شده كه این رقم سال گذشته 50 درصد افزایش یافت.
ستاری افزود: از مردم درخواست می كنیم در موقع بروز حوادث بلافاصله با شماره 125 تماس گرفته و در آرامش كامل آدرس دقیق محل حادثه را ارائه دهند.
وی با اشاره به افزایش ترافیك خودرویی در سطح شهر در چهارشنبه آخر سال از مردم درخواست كرد نهایت همكاری را در زمان ترافیك با نیروهای امدادی داشته باشند تا بلافاصله در محل حادثه حضور یابند.
معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی نیز گفت: سال گذشته یك مركز تهیه و ساخت مواد محترقه شناسایی و تعطیل شد.
سرهنگ علی اسمعیل پور افزود: در سال جاری نیز بیش از دو میلیون نخ مواد محترقه غیراستاندارد در استان كشف و ضبط شده است.
وی با اشاره به تعطیلی كارگاه ساخت مواد محترقه در داخل استان كه با برندهای خارجی تقلبی به صورت بسیار حرفه ای اقدام به تولید و تهیه مواد محترقه می كردند، از مردم خواست به مارك های مواد محترقه توجه نكنند و با 'نه گفتن به خرید مواد محترقه' از بروز حوادث مختلف در این روز جلوگیری كنند.
وی تاكید كرد: مواد محترقه استاندارد وجود ندارد و همه آنها خطرناك است.
مسئول روابط عمومی مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی آذربایجان شرقی نیز گفت: در آمار مصدومان چهارشنبه سوری سال گذشته رتبه دوم كشور را با 312 مصدوم دارا بودیم.
شادی نیا افزود: 50 درصد مصدومان سال گذشته از ناحیه چشم دچار مصدومیت شده بودند.
وی از شهروندان درخواست كرد مسیرهای عبوری برای عبور خودروهای امدادی را باز كنند و هنگام پرتاب كردن مواد منفجره به زمین مراقب كودكانی كه در محل حضور دارند باشند كه چشم ها و اندام های آنها تحت تاثیر انفجار قرار می گیرند.
هماهنگی و نگارش: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/518