نوشهر - ایرنا- همزمان با شروع تعطیلات عید نوروز و سرازیر شدن میلیون ها مسافر و گردشگر به شهرهای غرب مازندران بار دیگر شاهد بار ترافیكی سنگینی در این مناطق خواهیم بود و این مسئله ضرورت احداث كمربندی در این شهرها را دو چندان می كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، باز هم عید نوروز دیگری فرا رسید و بسیاری از گردشگران و مسافران شهرهای شمالی بویژه غرب مازندران را برای تفریح و سیاحت در ایام تعطیل انتخاب می كنند تا خستگی یك سال كار و تلاش را از تن بیرون كنند.
با وجود آنكه چند روزی به پایان سال جاری مانده ، سیل عظیمی از خودروهای شخصی با عبور از جاده قدیمی و پر پیچ و خم كندوان به شهرهای شمالی كشور سرازیر شده اند و همین مسئله باعث ایجاد ترافیك در محورهای مواصلاتی غرب مازندران شده و مردم بومی منطقه را با مشكلات عدیده ای همچون سال های گذشته مواجه كرده است.
شهر های هچیرود ، كلارآباد ، سلمانشهر ، عباس آباد ، نشتارود و شیرود بیشترین بار ترافیكی را در ایام نوروز دارند و بسیاری از مسافران و گردشگران برای عبور از این شهر ها باید ساعت ها وقت صرف كنند كه علاوه بر افزایش هزینه ها با تصادفات ناگواری نیز همراه است.
در سال های گذشته اقداماتی از قبیل تعریض جاده ها و احداث پل های جدید جهت كاهش بار ترافیكی این منطقه در ایام تعطیلات نوروز و تابستان صورت گرفته اما تعداد خودروهای عبوری در این مسیر ها آنقدر زیاد است كه سبب شده تا مدیران دستگاه های اجرایی در شهرستان های غرب مازندران به فكر احداث كمربندی بیافتند .
البته احداث كمربندی مشروط به آزاد سازی زمین های روستاییان منطقه است و به دلیل كمبود و بالا بودن قیمت زمین در غرب مازندران ، راضی كردن مالكین جهت خرید زمین به قیمت كارشناسی بسیار سخت و دشوار به نظر می رسد.
در بین شهر های غرب مازندران تنها شهر تنكابن است كه به دلیل داشتن كمربندی از بار ترافیكی سبك و روانی در طول سال برخوردار بوده و مشكلی در این زمینه وجود ندارد.
كارشناسان معتقدند كه اولویت نخست در رونق بخشیدن به صنعت گردشگری ، توسعه راه ها است و با ایجاد جاذبه برای بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در این حوزه می توان به ورود بیشتر گردشگر و رونق گردشگری كمك كرد.
آنان بر این باورند كه احداث جاده های عریض و ایمن ، هموارسازی و ایمن سازی راه ها و احداث مجتمع های خدماتی بین راهی می تواند نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر داشته و سرمایه گذاری در این بخش از ریسك پایینی برخوردار است.
یكی از مسافران نوروزی كه غرب مازندران را برای گذراندن تعطیلات انتخاب كرده به خبرنگار ایرنا گفت : هر ساله در ایام تعطیلات نوروز همراه با خانواده به شهرهای غرب مازندران كه از امكانات تفریحی ، رفاهی و اقامتی خوبی برخوردار است سفر می كنیم و چند روزی را مهمانان مردم این منطقه هستیم
علی امینیان علت سفر زودهنگام خود به شمال كشور را فرار از ترافیك جاده ها عنوان كرد و افزود : 2سال پیش برای آمدن به شمال كشور مسیر جاده چالوس را به دلیل بار ترافیكی سنگین به جای 5 ساعت 12 ساعت طی كردم كه بسیار خسته كننده و خطرناك بود و بعد از آن تصمیم گرفتم كه زودتر از تعطیلات به شمال سفر كنم.
وی اظهار داشت : البته راه های شهرهای غرب مازندران نیز در ایام تعطیل بسیار پر تردد و از ترافیك سنگینی برخوردار است و اغلب مسافران و گردشگران با صرف زمانی بیشتر از شهری به شهر دیگر سفر می كنند.
امینیان نداشتن كمربندی را معضل اصلی شهرهای غرب مازندران دانست و خاطرنشان كرد : چهره شهر های غرب مازندران در كمتر از 10 سال كاملا دگرگون شده و هتل ها و مراكز اقامتی و تجاری زیادی احداث شده اما راه های آن دست نخورده مانده است.
وی یادآور شد : داشتن راه های ایمن و مطمئن در این منطقه علاوه بر كاهش تصادفات ، منجر به افزایش گردشگران و مسافران و در نتیجه رونق كسب و كار برای كاسبان بومی خواهد شد.
طول مسیر راه مواصلاتی غرب مازندران از چالوس تا رامسر 82 كیلومتر است.
یكی از بازاریان سلمانشهر با انتقاد از ترافیك سنگین در تعطیلات نوروز ، گفت : وجود ترافیك سنگین و نبود فضای كافی برای پارك خودرو تاثیر مستقیم بر كاسبی بازاریان می گذارد و بسیاری از آنها نسبت به این مسئله گلایه مند هستند.
محسن میرزایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : عبور تریلی ، كامیون و اتوبوس به همراه خودرو های سبك از خیابان های مركز شهر ، فرصتی به گردشگران نمی دهد كه خودروی خود را پارك كنند و به خرید و گشت و گذار بپردازند.
وی اظهار داشت : خیابان های این شهر بسیار قدیمی و كم عرض هستند و گنجایش این تعداد خودروهای ورودی به این شهر را ندارد و همین مسئله سبب ایجاد ترافیكی به طول چند كیلومتر می شود.
این شهروند خواستار احداث كمربندی جهت رفع معضل ترافیكی شهر سلمانشهر شد.
بخشدار نشتارود نیز احداث كمربندی برای این شهر را ضروری دانست و گفت : نشتارود در مسیر جاده اصلی قرار دارد كه به علت عرض كم جاده و وجود واحد های مسكونی و تجاری ، تردد در مركز این شهر به خصوص ایام تابستان و تعطیلات نوروزی به سختی صورت می گردد.
ابراهیم عسگرپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با اعتبار 26 میلیارد تومانی كه اخیرا از محل سفر ریاست جمهوری اختصاص یافته ، روند احداث كمربندی از سرعت بیشتری برخوردار شده است.
وی طول مسیر جاده كمربندی را 6 كیلومتر اعلام كرد و اظهار داشت : هم اكنون ساخت پل های كوچك و بزرگ و عملیات آزاد سازی و مخلوط ریزی طول مسیر با سرعت ادامه دارد.
بخشدار نشتارود احداث این كمربندی را از آرزو های مردم این منطقه دانست و تاكید كرد كه از تمام ظرفیت ها برای تكمیل و راه اندازی این كمربندی استفاده خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران پیش از این از اختصاص 80 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای كمربندی 6 شهر غرب مازندران خبر داده بود و گفت : با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان مازندران، مبلغ 80 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای كمربندی شهرهای هچیرود ـ كلارآبادـ سلمانشهرـ عباس آباد ـ نشتارود و شیرود اختصاص داده شد.
حسن خیریان پور افزود : این پروژه ها كه از مصوبات سفر ریاست جمهوری به مازندران است از مهمترین نیازهای مردم غرب استان مازندران بوده كه با پیگیری های انجام شده محقق و مصوب گردید.
وی به معضل ترافیك بویژه در تعطیلات نوروز و تابستان در شهر های غرب مازندران اشاره كرد و بیان داشت : شهرداران شهرهای مذكور و فرمانداران این مناطق پیگیری و اقدام جدّی در جهت آزادسازی مسیرها و اجرای سریع پروژه و نیز جذب به موقع اعتبار به عمل آورند.
خیریان پور خاطرنشان كرد : طبق مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان چنانچه شهرداری نتواند اعتبار مزبور را به موقع جذب نماید به شهرداری دیگری كه از عملكرد بهتری داشته باشد اختصاص داده خواهد شد.
به گفته وی، خوشبختانه یكی دیگر از مهمترین نیازهای غرب استان تعریض پل سرآبرود چالوس و احداث پل و تونل كمربندی چالوس بود كه توانست مشكل ترافیكی این منطقه را برطرف نماید.
وی یادآور شد : آسفالت شهر كلاردشت و با اعتباری بالغ بر یك میلیارد و 500 میلیون تومان از دیگر مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان بود كه با پیگیری های انجام شده به نتیجه رسیده است.
خبرنگار : علیرضا پورعلم**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
1899/1602/7513/