نوشهر – ايرنا – همزمان با شروع تعطيلات عيد نوروز و سرازير شدن ميليون ها مسافر و گردشگر به شهرهاي غرب مازندران بار ديگر شاهد بار ترافيكي سنگيني در اين مناطق خواهيم بود و اين مسئله ضرورت احداث كمربندي در اين شهرها را دو چندان مي كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، باز هم عيد نوروز ديگري فرا رسيد و بسياري از گردشگران و مسافران شهرهاي شمالي بويژه غرب مازندران را براي تفريح و سياحت در ايام تعطيل انتخاب مي كنند تا خستگي يك سال كار و تلاش را از تن بيرون كنند.
با وجود آنكه چند روزي به پايان سال جاري مانده ، سيل عظيمي از خودروهاي شخصي با عبور از جاده قديمي و پر پيچ و خم كندوان به شهرهاي شمالي كشور سرازير شده اند و همين مسئله باعث ايجاد ترافيك در محور هاي مواصلاتي غرب مازندران شده و مردم بومي منطقه را با مشكلات عديده اي همچون سال هاي گذشته مواجه كرده است.
شهر هاي هچيرود ، كلارآباد ، سلمانشهر ، عباس آباد ، نشتارود و شيرود بيشترين بار ترافيكي را در ايام نوروز دارند و بسياري از مسافران و گردشگران براي عبور از اين شهر ها بايد ساعت ها وقت صرف كنند كه علاوه بر افزايش هزينه ها با تصادفات ناگواري نيز همراه است.
در سال هاي گذشته اقداماتي از قبيل تعريض جاده ها و احداث پل هاي جديد جهت كاهش بار ترافيكي اين منطقه در ايام تعطيلات نوروز و تابستان صورت گرفته اما تعداد خودروهاي عبوري در اين مسير ها آنقدر زياد است كه سبب شده تا مديران دستگاه هاي اجرايي در شهرستان هاي غرب مازندران به فكر احداث كمربندي بيافتند .
البته احداث كمربندي مشروط به آزاد سازي زمين هاي روستاييان منطقه است و به دليل كمبود و بالا بودن قيمت زمين در غرب مازندران ، راضي كردن مالكين جهت خريد زمين به قيمت كارشناسي بسيار سخت و دشوار به نظر مي رسد.
در بين شهر هاي غرب مازندران تنها شهر تنكابن است كه به دليل داشتن كمربندي از بار ترافيكي سبك و رواني در طول سال برخوردار بوده و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
كارشناسان معتقدند كه اولويت نخست در رونق بخشيدن به صنعت گردشگري ، توسعه راه ها است و با ايجاد جاذبه براي بخش خصوصي جهت سرمايه گذاري در اين حوزه مي توان به ورود بيشتر گردشگر و رونق گردشگري كمك كرد.
آنان بر اين باورند كه احداث جاده هاي عريض و ايمن ، هموارسازي و ايمن سازي راه ها و احداث مجتمع هاي خدماتي بين راهي مي تواند نقش بسيار مهمي در جذب گردشگر داشته و سرمايه گذاري در اين بخش از ريسك پاييني برخوردار است.
يكي از مسافران نوروزي كه غرب مازندران را براي گذراندن تعطيلات انتخاب كرده به خبرنگار ايرنا گفت : هر ساله در ايام تعطيلات نوروز همراه با خانواده به شهرهاي غرب مازندران كه از امكانات تفريحي ، رفاهي و اقامتي خوبي برخوردار است سفر مي كنيم و چند روزي را مهمانان مردم اين منطقه هستيم
علي امينيان علت سفر زودهنگام خود به شمال كشور را فرار از ترافيك جاده ها عنوان كرد و افزود : 2سال پيش براي آمدن به شمال كشور مسير جاده چالوس را به دليل بار ترافيكي سنگين به جاي 5 ساعت 12 ساعت طي كردم كه بسيار خسته كننده و خطرناك بود و بعد از آن تصميم گرفتم كه زودتر از تعطيلات به شمال سفر كنم.
وي اظهار داشت : البته راه هاي شهرهاي غرب مازندران نيز در ايام تعطيل بسيار پر تردد و از ترافيك سنگيني برخوردار است و اغلب مسافران و گردشگران با صرف زماني بيشتر از شهري به شهر ديگر سفر مي كنند.
امينيان نداشتن كمربندي را معضل اصلي شهرهاي غرب مازندران دانست و خاطرنشان كرد : چهره شهر هاي غرب مازندران در كمتر از 10 سال كاملا دگرگون شده و هتل ها و مراكز اقامتي و تجاري زيادي احداث شده اما راه هاي آن دست نخورده مانده است.
وي يادآور شد : داشتن راه هاي ايمن و مطمئن در اين منطقه علاوه بر كاهش تصادفات ، منجر به افزايش گردشگران و مسافران و در نتيجه رونق كسب و كار براي كاسبان بومي خواهد شد.
طول مسير راه مواصلاتي غرب مازندران از چالوس تا رامسر 82 كيلومتر است.
يكي از بازاريان سلمانشهر با انتقاد از ترافيك سنگين در تعطيلات نوروز ، گفت : وجود ترافيك سنگين و نبود فضاي كافي براي پارك خودرو تاثير مستقيم بر كاسبي بازاريان مي گذارد و بسياري از آنها نسبت به اين مسئله گلايه مند هستند.
محسن ميرزايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : عبور تريلي ، كاميون و اتوبوس به همراه خودرو هاي سبك از خيابان هاي مركز شهر ، فرصتي به گردشگران نمي دهد كه خودروي خود را پارك كنند و به خريد و گشت و گذار بپردازند.
وي اظهار داشت : خيابان هاي اين شهر بسيار قديمي و كم عرض هستند و گنجايش اين تعداد خودروهاي ورودي به اين شهر را ندارد و همين مسئله سبب ايجاد ترافيكي به طول چند كيلومتر مي شود.
اين شهروند خواستار احداث كمربندي جهت رفع معضل ترافيكي شهر سلمانشهر شد.
بخشدار نشتارود نيز احداث كمربندي براي اين شهر را ضروري دانست و گفت : نشتارود در مسير جاده اصلي قرار دارد كه به علت عرض كم جاده و وجود واحد هاي مسكوني و تجاري ، تردد در مركز اين شهر به خصوص ايام تابستان و تعطيلات نوروزي به سختي صورت مي گردد.
ابراهيم عسگرپور در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : با اعتبار 26 ميليارد توماني كه اخيرا از محل سفر رياست جمهوري اختصاص يافته ، روند احداث كمربندي از سرعت بيشتري برخوردار شده است.
وي طول مسير جاده كمربندي را 6 كيلومتر اعلام كرد و اظهار داشت : هم اكنون ساخت پل هاي كوچك و بزرگ و عمليات آزاد سازي و مخلوط ريزي طول مسير با سرعت ادامه دارد.
بخشدار نشتارود احداث اين كمربندي را از آرزو هاي مردم اين منطقه دانست و تاكيد كرد كه از تمام ظرفيت ها براي تكميل و راه اندازي اين كمربندي استفاده خواهد شد.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري مازندران پيش از اين از اختصاص 80 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي كمربندي 6 شهر غرب مازندران خبر داده بود و گفت : با تصويب شوراي برنامه ريزي و توسعه استان مازندران، مبلغ 80 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي كمربندي شهرهاي هچيرود ـ كلارآبادـ سلمانشهرـ عباس آباد ـ نشتارود و شيرود اختصاص داده شد.
حسن خيريان پور افزود : اين پروژه ها كه از مصوبات سفر رياست جمهوري به مازندران است از مهمترين نيازهاي مردم غرب استان مازندران بوده كه با پيگيري هاي انجام شده محقق و مصوب گرديد.
وي به معضل ترافيك بويژه در تعطيلات نوروز و تابستان در شهر هاي غرب مازندران اشاره كرد و بيان داشت : شهرداران شهرهاي مذكور و فرمانداران اين مناطق پيگيري و اقدام جدّي در جهت آزادسازي مسيرها و اجراي سريع پروژه و نيز جذب به موقع اعتبار به عمل آورند.
خيريان پور خاطرنشان كرد : طبق مصوبه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان چنانچه شهرداري نتواند اعتبار مزبور را به موقع جذب نمايد به شهرداري ديگري كه از عملكرد بهتري داشته باشد اختصاص داده خواهد شد.
به گفته وي، خوشبختانه يكي ديگر از مهمترين نيازهاي غرب استان تعريض پل سرآبرود چالوس و احداث پل و تونل كمربندي چالوس بود كه توانست مشكل ترافيكي اين منطقه را برطرف نمايد.
وي يادآور شد : آسفالت شهر كلاردشت و با اعتباري بالغ بر يك ميليارد و 500 ميليون تومان از ديگر مصوبات شوراي برنامه ريزي و توسعه استان بود كه با پيگيري هاي انجام شده به نتيجه رسيده است.
خبرنگار : عليرضا پورعلم**انتشار دهنده:سيد محسن حسن نيا
1899/1602/7513/