كرمانشاه- ایرنا- فرسودگی ناوگان حمل و نقل یكی از دلایل بروز مشكلات و معضلاتی از جمله آلودگی هوا و محیط زیست است و این موضوع سبب شده تا دولت به فكر نوسازی و بازسازی ناوگان درون و برون شهری باشد و از این راه به حفظ محیط زیست و كاهش آلودگی هوا كمك كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت در سال های اخیر در راستای اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل نقل درون و برون شهری اقدام به اعطای تسهیلات بانكی و جایگزین كردن خودروهای فرسوده با خودروهای نو كرده است كه تاكسی، وانت، كامیون و خودروهای سنگین حمل و نقل بار بین جاده ای در راستای این طرح تعویض می شوند.
در برخی از كلان شهرها فرسودگی ناوگان حمل و نقل تاثیر مستقیمی بر وضعیت هوا و افزایش میزان آلایندگی ها دارد و تنها راهكار تمیز نگه داشتن هوا، خارج كردن خودروهای فرسوده از چرخه ناوگان حمل و نقل است.
وجود خودروهای مسافركش فرسوده در داخل شهرها امروز به یكی از معضلات اصلی در آلودگی هوا بخصوص در كلانشهرها تبدیل شده و اگرچه روند تعویض این خودروها آغاز شده اما به دلیل وجود خودروهای بی شمار، شاهد تغییرات محسوسی در بهبود وضعیت هوای این شهرها نیستیم.

** نوسازی 65 هزار دستگاه كامیون در كشور
داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور در مورد اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل در كشور گفته است كه با توجه به مصوبه شورای اقتصاد مقرر شده از محل ماده 12 رفع موانع تولید 65 هزار دستگاه كامیون فرسوده نوسازی شود.
به گفته او، تاكنون 350 دستگاه كامیون تحویل شده و به تدریج مابقی آن تحویل مالكان خواهد شد.
كشاورزیان با ابراز امیدواری برای پیوستن سازندگان دیگر كامیون به این طرح افزود: تلاش می گردد نوسازی و جایگزینی 65 هزار دستگاه كامیون فرسوده كه مقرر است طی پنج سال انجام شود، در سال آینده سهم یك پنجم مدت زمان پیش بینی حدود 12 تا 13 هزار كامیون محقق گردد.
وی در خصوص حمایت دولت از ظرفیت های موجود در كشور برای نوسازی ناوگان حمل و نقل كالا، گفت: عواملی همچون اعتبارات پیش بینی شده، آمادگی بانك های عامل در این موضوع نقش مهمی دارند ولی هدف گذاری برای نوسازی آن بخش از ناوگان فرسوده طی پنج سال انجام یافته و امید است تحقق یابد.
او از پرداخت 9 درصد از نرخ سود و تسهیلات ارزان توسط متقاضیان خبر داد و ادامه داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به صورت مشترك با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان نماینده دولت از تسهیلات با نرخ 18 درصد بانكها تنها نیمی از آن را از مالكان و متقاضیان نوسازی دریافت و مابقی را از محل صرفه جویی تامین می نماید.
استان كرمانشاه با 2 میلیون تن جمعیت كه نیمی از آن در مركز استان ساكن هستند یكی از استان های با جمعیت بالای كشور محسوب می شود و شهر كرمانشاه هم یكی از كلانشهرهای كشور به شمار می رود كه امروز با وضعیت نامناسبی از نظر عمر خودروها مواجه است و به اعتقاد اغلب كارشناسان بسیاری از خودروهای فرسوده دیگر استان های كشور امروز در این شهر فعالیت دارند.

**اعطای وام 80 درصدی برای نوسازی ناوگان باری
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان كرمانشاه با تاكید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل از آغاز طرح نوسازی ناوگان باری در استان خبر داد و گفت: با توجه به ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و اهمیت نوسازی ناوگان فرسوده كامیون ها و كشنده ها با سن بالاتر از 35 سال، طرح نوسازی ناوگان با اعطای تسهیلاتی برابر 80 درصد از قیمت خودرو اجرایی می گردد.
بهمن خسروانی به ایرنا افزود: تمام كامیون ها و كشنده های فرسوده بالای 10 تن كه دارای كارت هوشمند از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بوده و در یك سال گذشته حداقل 12 فقره بارنامه و پنج هزار كیلومتر كاركرد و یا چهار فقره راهنامه در حمل و نقل بین المللی (CMR) باشد، مشمول این طرح می شوند.
او افزود: مالكان خودروها باید پس از ثبت نام در یكی از شركت های طرف قرارداد و اعلام شماره شاسی اختصاص یافته خودرو جدید، نسبت به اسقاط خودروی خود اقدام نمایند.
وی در خصوص شركت های طرف قرارداد اجرای طرح نیز گفت: تاكنون پنج شركت به عنوان تامین كننده خودرو ها با برندهای معتبر و مطرح اروپایی عقد قرارداد نموده اند.
وی در خصوص شرایط اعطای تسهیلات به متقاضیان تعویض ناوگان فرسوده عنوان كرد: مبلغ تسهیلات تا 80 درصد قیمت خودرو با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار بوده كه توسط شركت های تامین كننده خودرو فراهم می شود.
خسروانی افزود: میزان 85 درصد صرفه جویی سوخت سه ماه حد فاصل اسقاط ناوگان فرسوده و ابطال كارت سوخت تا جایگزینی ناوگان نو به عنوان پیش پرداخت به متقاضیان پرداخت می شود.
او گفت: سقف پرداخت مبلغ صرفه جویی معادل قیمت خودرو است كه حداكثر هفت سال بر اساس پیمایش از سوی شركت ملی نفت ایران پرداخت خواهد شد.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان كرمانشاه در ادامه تصریح كرد: اطلاعات پیمایش ناوگان جایگزین برای محاسبه میزان صرفه جویی براساس سامانه بارنامه برخط ( با بار و بدون بار) سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در فواصل زمانی سه ماهه احصا و اعلام می گردد.
وی افزود: با توجه به اجرایی شدن طرح مقرر است اقدام هایی در جهت محدودیت تردد ناوگان فرسوده مشمول طرح به تدریج از اواسط سال آینده به عمل آید، ضمنا در راستای اجرای سیاست های تشویقی، ناوگانی كه از این طریق نوسازی می شود، جهت نوبت دهی بار در اولویت قرار می گیرند.​
علاوه بر نوسازی خودروهای باری، مسافر كش های درون شهری مانند تاكسی ها هم در اولویت اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل هستند كه این طرح در شهر كرمانشاه هم اجرا شده و همچنان ادامه دارد و سازمان تاكسیرانی شهرداری به تدریج به دنبال نوسازی این ناوگان است.

** تردد هزار و 500 دستگاه تاكسی فرسوده در كرمانشاه
مدیرعامل سازمان تاكسیرانی شهر كرمانشاه با اشاره به نوسازی 450 دستگاه تاكسی در شهر كرمانشاه تاكنون گفت كه بعد از مشهد دومین كلانشهر كشور در امر نوسازی ناوگان تاكسیرانی هستیم.
سجاد سلیمانی با اعلام اینكه در مجموع هزار و 500 دستگاه تاكسی فرسوده در كرمانشاه تردد دارد، افزود: تاكنون هزار و 148 متقاضی برای نوسازی تاكسی ها ثبت نام كرده اند.
سلیمانی بیان داشت: از سال آینده همه خدمات برای تاكسی های فرسوده از جمله مرخصی، صدور یا تمدید كارت شهری و بیمه تأمین اجتماعی منوط به تبدیل به احسن شدن و یا ثبت نام در طرح نوسازی این تاكسی ها خواهد بود و حتی ممكن است تا توقیف خودرو و لغو پروانه فعالیت نیز پیش برویم.
به گفته مدیرعامل سازمان تاكسیرانی كرمانشاه، موضوع نوسازی ناوگان از نظر این سازمان بسیار مهم است و خودروهایی كه فاقد معاینه فنی هستند به محض ورود به سطح شهر اعمال قانون و جریمه می شوند.
سلیمانی در خصوص تسهیلات نوسازی نیز گفت: دولت برای هر دستگاه خودرو 200 میلیون ریال وام با نرخ سود 16 درصد و بازپرداخت 48 ماهه پرداخت می كند و یك ضامن مورد تایید بانك نیز برای ضمانت كافی است.
به گفته سلیمانی، در ناوگان تاكسیرانی شهر كرمانشاه 9 هزار و 400 دستگاه تاكسی مشغول خدمت رسانی است.
نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری می تواند كمك شایانی بر حفظ محیط زیست و از طرف دیگر ارائه خدمات مطلوب به شهروندان كند اما در این میان دارندگان خودروهای شخصی كه زیرنظر هیچ اتحادیه و سازمانی مانند تاكسی ها نیستند نیز باید به اجبار زیرپوشش اجرای طرح نوسازی بروند و در شهرها عملا خودرو فرسوده فعالیت نكند.
استان كرمانشاه با 2 میلیون تن جمعیت دارای 371 كیلومتر مرز مشترك با كشور عراق است و وجود 2 مرز رسمی در شهرستان قصرشیرین این استان را به یكی از پر ترددترین استان های كشور در زمینه حمل و نقل كالا توسط خودروهای ترانزیتی تبدیل كرده است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی