یزد - ایرنا - مدیر كل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی یزد از برگزاری 60 رویداد فرهنگی در تعطیلات نوروزی در استان خبرداد و گفت: آیین نوروزگاه در تمام شهرستان های استان برپا می شود.

به گزارش ایرنا، فاطمه دانش یزدی روز یكشنبه در جمع خبرنگاران استان افزود: با توجه به ثبت جهانی نوروز در فهرست آثار ناملموس یونسكو به منظور حفاظت و احیای عناصر فرهنگی مرتبط با نوروز، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رویدادی فرهنگی با عنوان «نوروزگاه 96 » را برگزار می كند.
وی اظهار كرد: افزایش آگاهی مردم مناطق مختلف كشور نسبت به آداب و رسوم بومی و جذب گردشگر از اهداف این آیین است.
دانش یزدی زمان برگزاری آیین نوروزگاه و دیگر برنامه های ویژه نوروزی را از دوم تا 11 فروردین ماه در تمام شهرستانهای استان دانست و اظهار كرد: آیین نوروزگاه دوم فروردین در باغ دولت آباد یزد، سوم فرودین در موزه مفاخر و فرش خانه ایت الله خاتمی اردكان، چهارم فروردین در مجموعه كاروانی شاه عباسی میبد، پنجم فروردین در میدان خان بافق، ششم فروردین در پارك اشكی اشكذر و هفتم فروردین در پایگاه گردشگری سرو كنهسال ابركوه برگزار می شود.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: همچنین هشتم فروردین در آرامگاه ملاعبدالله بهاباد، نهم فروردین باغ جهانی پهلوانپور مهریز، دهم فروردین در مجموعه حسینیه شاه ولی تفت و یازدهم فروردین در سرچشمه نهر مسیح خاتم برپا می شود.
وی گستراندن بزرگترین سفره هفت سین در مجموعه امیرچقماق را از مهمترین رویداد فرهنگی نوروز امسال در استان یزد عنوان كرد و ادامه داد: در این ایام 30 نمایشگاه صنایع دستی در سطح استان برپا می شود.
دانش یزدی برگزاری بازارچه های سوغات گردشگری، برپایی هفت كمپ كویرنوردی، برگزاری جشنواره معتدد، برپایی نمایشگاه تصاویر بناهای تاریخی و اجرای بازی های محلی و موسیقی سنتی را از رویدادهای فرهنگی در ایام نوروز اعلام كرد.
*** ورود 1.5 میلیون گردشگر به استان یزد
مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با بیان اینكه از 26 اسفندماه تاكنون 80 هزار مسافرنوروزی در استان اسكان یافتند، افزود: این تعداد مسافر در مدارس، هتل ها، خانه های مسافری و كمپ های اقامتی استان اسكان داده شدند.
دانش یزدی با بیان اینكه پیش بینی می شود تا پایان تعطیلات نوروزی 1.5 میلیون گردشگر وارد استان یزد شوند، افزود: اقامتگاه های استان ظرفیت پذیرش روزانه 96 هزار و 200 مسافر را دارد.
*** ایجاد 48 اقامت گاه بوم گردی در استان
سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی استان یزد هم در این نشست از بهره برداری 48 اقامتگاه بوم گردی در استان خبر داد افزود: این یك رویداد بسیاری خوبی در سال های 94 و 95 بود كه از 120 مجوز صادر شده 48 مورد آن به بهره برداری رسید.
محمدرضا نصیری خاطر نشان كرد: تاسیس اقامتگاه بوم‌گردی با هدف توسعه پایدار، احیاء ارزش های بومی و سنتی، حفظ محیط زیست و كمك به اقتصاد جامعه محلی صورت گرفته است.
وی در ادامه مجموع تخت های مكان های اقامتی استان را 4500 تخت اعلام كرد و گفت: 75 دفتر خدمات گردشگری و آژانس های مسافرتی در سطح استان فعال است.
نصیری خاطر نشان كرد: هفت مركز اطلاع رسانی دائم و 10 مركز موقت هم برای ارائه حدمات در سطح استان دایر شده است.
سرپرست معاونت گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در ادامه از ایجاد 10 مجتمع بین راهی در مسیر استان های یزد- اصفهان، یزد - سمنان، یزد - مشهد و یزد به فارس خبر داد.
استان یزد در كنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای كه استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
تاكنون باغ های دولت آباد و پهلوان پور و قناتهای زارچ و حسن آباد از استان یزد در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) به ثبت رسیده و پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد نیز به یونسكو ارسال شده است.
استان یزد 2270 هكتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هكتار و مساحت حریم پنج هزار هكتار در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر كار و كاریز و كاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
2088/ 6014/ خبرنگار: كبری دانشی دهج ** انتشار: كاظم شاملو*
@irnayazdd