تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴

تهران - ایرنا - دانشمندان پنج ذره جدید تشكیل دهنده اتم - زیراتمی - كه می تواند چگونگی حفظ انسجام هسته اتم را توضیح دهد، كشف كرده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های غربی ، این ذرات همگی اشكال مختلف امگا- سی باریون است كه وجود آن در سال 1994 تایید شد.
فیزیكدان ها به گزارش بنگاه خبرپراكنی لندن، همواره بر این باور بودند كه انواع مختلف این ذره وجود دارد اما تاكنون موفق به ردیابی آنها نشده بودند.
این كشف به درك نحوه عملكرد 'نیروی هسته ای' (نیروی قوی) كه اجزای هسته اتم را به هم می چسباند كمك خواهد كرد.
هسته اتم متشكل از ذراتی به نام نوترون ها و پروتون هاست. این دو به نوبه خود از ذرات كوچكتری به نام كوارك با نام های عجیب تشكیل می شوند.
كوارك های داخل نوترون ها و پروتون ها 'آپ' و 'دان' (بالا و پایین) نام دارند. این كوارك ها را نیروی هسته ای (نیروی قوی) كنار هم نگه می دارد.
فیزیكدان ها نظریه ای به نام 'كوانتوم كرومودینامیكس' دارند تا چگونگی عملكرد نیروی هسته ای را توضیح دهند اما استفاده از آن برای پیش بینی رفتار ذرات نیازمند محاسبات پیچیده است.
امگا-سی باریون عضوی از همان خانواده نورتون ها و پروتون هاست اما می توان آن را عموزاده عجیب تر آنها دانست. این ذره از كوارك هایی ساخته شده كه نام آنها 'چارم' و 'استرینج' (افسون و شگفت) است و اینها نسخه سنگین تر كوارك های 'آپ' و 'دان' هستند.
از زمان كشف امگا-سی تصور می شد كه نسخه های سنگین تر آن وجود داشته باشد. چیزی مثل برادر و خواهرهای بزرگتر آن. اكنون فیزیكدان ها در سازمان اروپایی تحقیقات اتمی (سرن) آنها را یافته اند.
آنها معتقدند كه با مطالعه این همزادها، شناخت بیشتری درباره عملكرد نیروی هسته ای (قوی) پیدا خواهند كرد.
دكتر گریگ كووان از دانشگاه ادینبورو در بریتانیا كه در آزمایشگاه ال اچ سی بی در 'ال اچ سی' سرن كار می كند، گفت: این كشفی غافلگیركننده است كه نحوه چسبیدن كوارك ها به هم را روشن تر می كند. این پیامدهایی نه فقط برای درك بهتر پروتون ها و نوترون ها بلكه همچنین حالت های چندكواركی مثل پنتاكوارك و تتراكوارك دارد.'
پروفسور تارا شیرز، از دانشگاه لیورپول، كه او هم در همین آزمایشگاه كار می كند گفت: 'این ذرات سال ها جلوی چشم ما پنهان شده بودند، اما حالا حساسیت ابزارهای ال اچ سی بی آنها را مورد توجه قرار داده است.'
شبك **1917**انتشار دهنده: سید محمد باقر نوربخش