تهران- ايرنا- رييس سازمان امور اراضي كشور از فعاليت 600 گشت ويژه حفاظت از اراضي كشاورزي در سطح كشور در ايام نوروز خبر داد.

به گزارش ايرنا از جهاد كشاورزي، عليرضا اورنگي افزود: اين گشت هاي ويژه با حضور فعال و مستمر در عرصه‌هاي كشاورزي، با هرگونه ساخت و ساز غيرمجاز و اقدام به تغييركاربري و تخريب اراضي برخورد خواهند كرد.
وي ادمه داد: برنامه ريزي و اقدامات لازم در سطح ستاد وزارتخانه و استان ها براي حفاظت و صيانت از اراضي كشور از 25 اسفندماه آغاز شده و در حال انجام است.
اورنگي سامانه 131 سازمان امور اراضي را براي دريافت گزارش هاي مردمي از تخلفات احتمالي تغيير كاربري اراضي و برخورد قانوني معرفي كرد.
اين مقام مسئول به مديران استاني توصيه كرد تا فعاليت خود را با هدف جلوگيري از تغيير كاربري، با اولويت برخوردهاي ارشادي، پيگيري و اجرا كنند.
سازمان امور اراضي كشور در تعطيلات نورزوي و با احتمال فعاليت‌هاي سودجويانه در زمينه خريد زمين، ويلاسازي و ساخت و سازهاي غيرمجاز در زمين‌هاي كشاورزي نيز از مردم خواست تا به توصيه هاي هفتگانه اين سازمان توجه داشته باشند.
بر اساس اين توصيه و مطابق قانون، هرگونه تغيير كاربري و تفكيك اراضي كشاورزي، ساخت و ساز و ديواركشي در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد كشاورزي ممنوع است و علاوه بر تخريب بناهاي احداثي، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.
اين سازمان مشاركت و نظارت همگاني را بهترين راه براي حفاظت از سرمايه‌هاي ملي كشور دانسته و از شهروندان خواسته است، در صورت مشاهده هرگونه تخريب و تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي مراتب را از طريق سامانه ارتباط مردمي حفاظت اراضي كشاورزي (131) يا مراجعه به واحدهاي كشيك مستقر در مديريت جهاد كشاورزي شهرستان و مديريت‌هاي امور اراضي استان اطلاع دهند.
بر اين اساس، گشت‌هاي حفاظت اراضي كشاورزي نيز در ايام تعطيلات نوروز با گشت و مراقبت و حضور فعال در عرصه‌هاي كشاورزي، گزارش‌هاي دريافتي از سامانه 131 مزارع و باغها را رصد مي‌كنند و با هرگونه ساخت و ساز غيرمجاز و اقدام به تغييركاربري و تخريب برخورد خواهند كرد.
صدور مجوز يا پروانه ساخت و ساز در اراضي كشاورزي خارج از محدوده شهرها نيز از سوي شهرداران، بخشداران، دهياران و شوراهاي اسلامي شهر و روستا و واگذاري خدمات زيربنايي مانند آب، برق، گاز و تلفن بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد كشاورزي استان، ممنوع است و افراد و دستگاههاي متخلف طبق قانون به محاكم قضايي معرفي خواهند شد.
براساس قانون جلوگيري از خردشدن اراضي كشاورزي، هرگونه تفكيك و افراز اراضي كشاورزي به قطعات كمتر از نصاب‌ تعيين شده ممنوع بوده وارايه هرگونه خدمات ثبتي از قبيل صدور سند مالكيت تفكيكي يا افرازي به اين گونه زمين‌ها نيز غيرمجاز است.
تغيير كاربري و تبديل اراضي زراعي، باغي و اراضي باير داراي سابقه كشت و كار واقع در حريم شهرها و خارج از آن نيز ممنوع است و متخلفان پس از معرفي به محاكم قضايي علاوه بر قلع و قمع بنا و مستحدثات به پرداخت جزاي نقدي و اعاده زمين به وضع اوليه محكوم خواهند شد.
سازمان امور اراضي در ادامه توصيه هاي خود از عموم مردم به‌ويژه روستاييان و كشاورزان سخت‌كوش خواسته است تا چنانچه قصد احداث بنا و تاسيسات يا ديواركشي در اراضي زارعي و باغي متعلق به خود را دارند، قبل از هرگونه اقدام، از طريق تماس با سامانه ارتباط مردمي حفاظت اراضي كشاورزي (131) يا مراجعه به مديريت جهاد كشاورزي شهرستان و يا مديريت امور اراضي استان مشاوره كرده و براي دريافت مجوز اقدام كنند.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام **1070**1429
خبرنگار: فريبا بابائي **انتشار:محسن طاهرزاده