اراك - ایرنا - موزه حسن پور از معدود موزه های اراك است كه مجموعه كاملی از تاریخ را در خود جای داده است و با گذر در آن می توان هرگونه اثر تاریخی و مجموعه های خاص را در آن دید.

به گزارش ایرنا، موزه حسن پور خانه ای در بافت تاریخی اراك و مجموعه بازار در گذر سپهداری به فاصله پنج متری از گذر اصلی مجموعه تاریخی بازار واقع شده است، به طوری كه از این بنا می توان به قدیمی ترین مدرسه و مسجد شهر (مدرسه سپهداری) و نیز به قدیمی ترین حمام به نام حمام چهار سوق و سایر نقاط بازار دسترسی یافت.
اگرچه درباره بانی وسازنده اولیه بنا اطلاع دقیقی در دست نیست اما، با توجه به تاریخ 1335 هنجری قمری كه در پیشانی نمای ضلع شمالی بنا نوشته شده، بنا در دوره احمد شاه قاجار احداث شده است.
با توجه به بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته احداث خانه حسن پور را به حاج علی مشیری از تاجران و بازرگانان فرش در سلطان آباد(اراك امروزی) نسبت می دهند.
این بنا در ابتدا به عنوان محل شركت فرش و بعدها به عنوان مدرسه با نام مدرسه مجیدی به محل تعلیم و تربیت اختصاص یافته است.
مرحوم جواد حسن پور آخرین مالك بنا بوده كه از آن به عنوان خانه مسكونی استفاده كرده است.
اثر تاریخی مذكور در سال 1374 توسط اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی از وراث آقای حسن پور تملك و پس از انجام عملیات مرمت و بازسازی در سال 1382 به عنون موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در مركز استان مورد بهره برداری قرار گرفت.
این اثر در تاریخ شانزدهم فروردین ماه 1377 به شماره 1985 در فهرست آثار ملی كشور قرار گرفت.
خانه حسن پورهمچون بناهای اولیه مسكونی شهر سلطان آباد (اراك امروزی) بنایی است درون گرا با یك حیاط مركزی و در سه جهت شرق، غرب و شمال دارای اتاق هایی است كه به سمت حیاط گشوده می شود.
این بنا در زمینی به مساحت 600 متر مربع در دو طبقه احداث شده است و طبقه همكف اتاق های زمستانی نشین و طبقه اول اتاق های شاه نشین و تابستان نشین را شامل می شود.
سازه اصلی بنا از خشت تشكیل شده و پی ها را به وسیله سنگ های بزرگ و دوغاب گل و آهك ساخته اند.
نمای سازی بنا با استفاده از آجر انجام گرفته و عمده تزیینات بنا را تزیینات كاشی كاری و آجركاری تشكیل می دهد و بنا از سه سوی غرب، شرق و شمال دارای قسمت شبستان و اعیان نشین است اما، از طرف جنوب فاقد مستحدثات است.
درقسمت شبستان ها اتاق های مسكونی، آشپزخانه، انبار و نانواخانه واقع شده و در آشپزخانه و انبار جایگاه هایی مخصوص ذخیره انواع مواد غذایی موجود دارد.
سراسر قسمت اعیان نشین از طریق درب ها و گذرگاه ها به یكدیگر راه دارند و كف حیاط حدود یك ونیم متر از كف خیابان پایین تر بوده و اتاق ها نورلازم را از حیاط می گیرند.
مصالح به كار رفته در این ساختمان از سنگ آهك، آجر، خشت، گل، چوب تشكیل شده و تمامی نمای بیروی ساختمان با آجر كاشی و اشكال اسلیمی آجری تزیین شده است.
موزه حسن پور در حال حاضر گالری خط و خطاطی، گالری سفال، شیشه و سرامیك، گالری فرش و گلیم، كالری فلز و آثار حجمی، آثار چوبی و گالری منسوجات در شش سالن در خود جای داده است.
استان مركزی دارای 16 موزه است كه 10 موزه در شهرستان اراك قرار دارد.
6992/3075/خبرنگار: آذر اسفندیاری *** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی