سنندج- ايرنا- مسئول موزه مردم شناسي خانه كُرد گفت: ابتداي تعطيلات نوروز 96 تا كنون بيش از سه هزار و 550 نفر گردشگر داخلي و خارجي از موزه مردم شناسي خانه كُرد بازديد كردند.

ابراهيم هاشمي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: موزه مردم شناسي خانه كُرد يكي از زيباترين و منحصر بفردترين آثار تاريخي كردستان است و پيش بيني مي شود تا پايان تعطيلات نوروزي تعداد بازديد كنندگان از اين موزه افزايش يابد.
وي اظهار كرد: اين موزه يكي از جاذبه هايي است كه معرفي كننده و نمايش دهنده فرهنگ و آداب و رسوم مناطق كُردنشين ايران، در استان كردستان است و در شهر سنندج قرار دارد.
وي با اشاره به وجود آثار مختلف مربوط به فرهنگ و آداب و رسوم مردم كردستان در اين موزه، از هموطنان براي سفر به كردستان و بازديد از اين اثر تاريخي و جاذبه فرهنگي دعوت كرد.
عمارت خانه كُرد يكي از بزرگترين عمارت هاي اعياني شهر سنندج است، ساخت اين عمارت در دوره صفويه آغاز و در دوره هاي قاجار و پهلوي تكميل شده است.
الگوي معماري مسكوني در خانه‌ هاي اصفهان و تهران و بويژه در ابنيه مسكوني دوره قاجار كاملا به چشم مي‌ خورد.
موزه مردم‌شناسي مناطق كردنشين يا خانه كُرد، بزرگترين موزه مردم‌ شناسي مربوط به يك قوم در ايران است كه داراي ارزش هاي ويژه معماري از لحاظ آجركاري، گچبري و اروسي سازي است .
خانه كرد شامل، نگارخانه و حيات ورودي، حمام، غرفه‌ هاي زندگي شهري، مكتب خانه، قلاب بافي، زيورآلات، بخش كشاورزي، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عكس‌ هاي تاريخي، اتاق خان، بخش پوشاك، غرفه شكار، غرفه صنايع دستي، غرفه بخش مطبخ زندگي روستايي، كتابخانه و مركز اسناد است.
حمام اين عمارت زيباترين حمام خصوصي در بين حمام هاي سنندج است و داراي ستون‌ هاي سنگي حجاري شده و تزيينات آهك بري و كاشي كاري است.
عمارت آصف سنندج در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۲۲ در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده‌ است.
7352/
**خبرنگار: شيوا اردلان منش