تهران- ایرنا- توسعه زنجیره سردخانه ها و انبارهای فنی یكی از برنامه های وزارت جهاد كشاورزی است كه به گفته مدیركل دفتر صنایع تبدیلی و تكمیلی این وزارتخانه، در دولت یازدهم ظرفیت سردخانه های كشور یك میلیون و 500 هزار تن افزایش یافت.

به گزارش شنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد كشاورزی، «چنگیز اسفندیاری» گفت: تا پایان سال 1391 ظرفیت مجموع سردخانه های كشور 2 میلیون و 500 هزار تن بود.
اسفندیاری ظرفیت انبارهای فنی پیاز و سیب زمینی را تا سال 1391 نزدیك به 120 هزار تن بیان كرد و افزود: این ظرفیت در سه سال دولت تدبیر و امید با سه برابر افزایش به 344 هزار تن رسید.
وی از پیشرفت فیزیكی 385 سردخانه نیمه فعال به ظرفیت یك میلیون و 200 هزار تن خبر داد و پیش بینی كرد در صورت تخصیص چهار هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز، این سردخانه ها بزودی وارد چرخه نگهداری از محصولات كشاورزی شود.
مدیر كل دفتر صنایع تبدیلی و تكمیلی وزارت جهاد كشاورزی افزود: وزارت جهاد كشاورزی با هدف حفظ كیفیت محصولات فسادپذیر بر توسعه سردخانه های بالای صفر درجه سانتیگراد برای نگهداری از میوه و سبزی و همچنین توسعه سردخانه های زیر صفر درجه سانتیگراد برای محصولات گوشتی و پروتئینی تاكید دارد.
وی گفت: همه واحدهای زیر پوشش باید مجوزهای چهارگانه را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان استاندارد بگیرند و هیچ واحدی بدون مجوز وزارت بهداشت اجازه عرضه محصولات غذایی را ندارد.
اسفندیاری اعلام كرد: بر اساس برنامه ششم توسعه با احتساب سردخانه های نیمه فعال، باید سه میلیون تن به ظرفیت واحدهای نگهداری محصولات كشاورزی اضافه شود.
وی در مورد انبارها گفت: اكنون انبارهایی با پیشرفت فیزیكی 50 درصد و ظرفیت 667 هزار تن داریم كه در صورت تامین اعتبار 2 هزار میلیارد ریالی، به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایرنا، در سردخانه های بالای صفر درجه سانتیگراد اغلب میوه و سبزی، گل و خشكبار نگهداری می شود و سردخانه های زیر صفر درجه سانتیگراد به حفظ مواد پروتئینی مانند گوشت، مرغ و ماهی و خرما اختصاص دارد.
بیشتر سالن های سردخانه در اجاره بنكداران مواد غذایی و واردكنندگان كالا قرار دارد.
نزدیك به ۴۰ درصد ظرفیت سردخانه ای كشور در استان تهران قرار دارد كه به طور میانگین در طول سال با ۷۰ درصد ظرفیت به كار مشغول است.
برای ساخت یك سردخانه ۱۰ هزار تنی تا ۱۵0 میلیارد ریال سرمایه نیاز است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9132*1961* تنظیم: فرزانه سلامت بخش** انتشار: مریم مسعود