تهران - ايرنا - كارشناس مسايل آموزش و پرورش گفت: زمينه فرهنگي در جامعه براي خريد كالاي ايراني رو به افزايش است كه البته بايد با سياستگذاري هاي درست، منطقي و اصولي تقويت و تثبيت شود.

علي پورسليمان روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ايرنا با بيان اينكه در زمينه ترغيب و تبليغ براي خريد كالاي ايراني فرهنگسازي و يا كار خاصي از سوي نهادهاي ذيربط صورت نگرفته، اظهار داشت: تشويق مردم به خريد كالاي ايراني به اصلاح اذهان عمومي و سپس فرهنگسازي نياز دارد.
وي افزود: اگر روي خريد كالاي ايراني تبليغ و كمپين راه اندازي كنيم اما تغييري در كيفيت و نوع ساخت كالاهاي ايراني به وجود نيايد، به بيراهه رفته ايم.
مدير صداي معلم با اشاره به اينكه نمونه روشن اين مساله ضعف در توليد و كيفيت خودروهاي ساخت داخل است، تصريح كرد: اگر كيفيت كالاهاي ايراني به حد مطلوب برسد مي توان از مردم خواست كالاي ايراني بخرند هر چند در اين زمينه نيز قيمت تمام شده يك كالا بايد قابل رقابت با نوع خارجي آن در كنار كيفيت يكسان و يا حتي برتر باشد.
پورسليمان بيان داشت: صادركنندگان ايراني توانسته‌اند در سه ماه اول سال 95، در مجموع، 27 ميليون و 780 هزار تن كالا را به ارزش 10 ميليارد و 472 ميليون دلار در بازارهاي بين‌المللي به‌ فروش برسانند.
وي افزود: اين در حاليست كه اگر آمار صادرات سه ماهه نخست سال 95 را با مدت زمان مشابه سال قبل از آن مقايسه كنيم، درمي‌يابيم كه در صادرات از نظر وزني با افزايش 8.45 درصدي روبه‌رو هستيم.
اين كارشناس آموزشي ادامه داد: واردكنندگان ايراني در فصل نخست سال 95، هفت ميليون و 263 هزار تن كالاي خارجي را به ارزش حدود 9 ميليارد دلار به ايران وارد كرده‌اند حال آنكه واردات در مدت زمان مذكور هم به لحاظ ارزشي و هم به لحاظ وزني نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل از آن افت داشته است.
پورسليمان يادآورشد: در واردات از نظر ارزشي نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از 95، با افت حدود 13 درصدي مواجه بوده‌ايم؛ به گونه‌اي كه سال 94 در اين بخش، 10 ميليارد و 344 ميليون دلار كالا به ايران وارد شد اما اين ميزان در سه ماه منتهي به خرداد سال 95، به حدود 9 ميليارد دلار رسيده است.
وي اضافه كرد: نگاهي به آمارها مويد اين نكته است كه هنوز عمده اقلام صادراتي كشور را نفت و فرآورده هاي آن و برخي منابع زيزميني تشكيل مي دهند و بيشتر سرمايه هاي خود را صادر كرده ايم و نقش تكنولوژي و ارزش افزوده انساني در رتبه قابل دفاعي نيست.
فراهنگ ** 1883 ** خبرنگار: مريم جلوداران * انتشار: اميد غياثوند