تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷

كرج - ایرنا- ثبت تردد نوروزی بیش از 23 میلیون دستگاه خودرو در جاده های البرز، بخشی از ترافیك سخت و ملال آور برای گردشگران و ساكنان بومی است كه رهایی از این وضعیت فقط با توسعه راه ها ممكن خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارعملكردی 42 دستگاه شمارشگر تردد خودرویی راه های استان البرز از ابتدای سفرهای نوروزی (25 اسفند 95) لغایت نهم فروردین ماه جاری بیش از 23 میلیون تردد خودرویی در جاده های البرز انجام شده كه با بازگشت مسافران تا روز چهاردهم فروردین این آمار از مرز 27 میلیون تردد خواهد گذشت.
البرز با جمعیتی نزدیك به 3 میلیون نفر در مسیر تردد مسافران 13 استان كشور و پایتخت قرار دارد، شاهراهی كه در ایام تعطیلات نوروزی و فصول گردشگری سال بیشتر مواقع تردد در راه های ارتباطی آن نفس گیر می شود.
وجود یك هزارو 450 كیلومتر آزادراه، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی در جغرافیای كوچك همسایه غربی استان 13 میلیونی تهران، آنقدر كم است كه نمی شود گاهی مواقع در ترافیك سنگین و آلوده البرز نفس راحت كشید.
مسافرانی كه برای رهایی از یك سال آلودگی هوا وخستگی تهران و البرز راهی شهرهای مختلف كشور می شوند به ناچار باید گرفتارترافیكی سنگین وچند ساعته شوند كه دراین میان یافتن مفرگاهی برای خروج از این وضعیت دست نیافتنی است.
از سوی دیگر گاهی حجم ترافیك به حدی است كه باك بنزین خودروها هم تهی می شود و رانندگان دبه به دست در كنار جاده ها از یكدیگر تقاضای سوخت می كنند.
با این حال اگرچه بخش بیشتری از ترددهای گردشگری در نوروز انجام می شود اما ترافیك بین دو كلانشهر تهران و كر ج در تمام روزها و فصول سال تمامی ندارد وسفرهای تفریحی مزید برعلت می شود.
بررسی سفرهای نوروزی هر سال نشان می دهد كه به طور متوسط حدود 25 میلیون تردد خودرویی در جاده های البرز صورت می گیرد كه اگرفرض كنیم به طور متوسط هر خودرو 2 سرنشین داشته باشد یعنی حدود 50 میلیون نفر درنوروزاز راه های البرز تردد كرده كه این تعداد بیش از 60 درصد جمعیت كشور را تشكیل می دهد.
با این اوصاف البرز، استانی است كه بیش از دیگر مناطق كشور در مسیر گردشگری قرار دارد و طبق آمار18 درصد ترافیك ایران را به خود اختصاص داده لیكن به تناسب این وضعیت نیازهای ارتباطی آن تامین نشده است .
سی و یكمین استان كشور كه هر سال در شروع سال جدید بار ترافیكی آن مضاعف شده، لیكن تردد سنگین و معطلی چند ساعته در راه ها پدیده جدیدی برای ساكنان البرز نیست .
مجاورت با پایتخت ، سالها است كه مناطق خوش آب وهوای كرج ، ساوجبلاغ ، نظرآباد ، فردیس و حتی طالقان را درگیر مشكلات اجتماعی و ترافیكی تهران كرده تا جائیكه به رغم ترسیم خط جغرافیایی استانی نه تنها از مشكلات و آسیب ها برای البرز نشینان كاسته نشده بلكه روز به روز بردامنه آنها افزوده می شود.
سرریز شدن جمعیت تهران به همسایه غربی خود سبب شد تا كرج 50 هزار نفری دهه 40 را به كلانشهر یك میلیون و850 هزار نفری تبدیل شود.
كرج نخستین شهر بزرگ ایران است كه فاقد جاده كمربندی برای هدایت كامیون و تریلرها به مسیرهای خارج از شهر است.
با آغاز سفرهای نوروزی دوربین های راهداری تعداد تردد ها را فراتر از یك میلیون و 500 هزار تردد در 24 ساعت ثبت می كنند كه ناتمام ماندن بزرگراه شهید همت در ورودی شرقی كلانشهر كرج با ورود پرترافیك مسافران به حوزه درون شهری كرج همراه شده است.
از سوی دیگر جاده قدیمی و كم عرض در عین حال پرتردد كرج - چالوس یكی از محورهای مواصلاتی كشور است كه سال ها ترافیك آن ساكنان حاشیه این جاده را در مشكلات مختلف گرفتار كرده است، جاده ای كه با یكطرفه شدن آن ، بیش از 60 هزار سكنه بخش آسارا كرج گریبانگیر مشكلات می شوند.
همچنین با كمترین بارش برف یا تصادف ، این محور مواصلاتی ، گره ترافیكی اش آنچنان در هم می پیچد كه خلاصی از این وضعیت ساعت ها وقت ماموران پلیس راه و راهداری را به خود اختصاص می دهد و كار را برای امداد رسانان فوریت های پزشكی و هلال احمر به مراتب سخت و نفس گیر می كند كه گاهی ممكن است اتلاف وقت به مرگ حادثه دیدگان بینجامد.
وجود یكهزارو 450 كیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و راه فرعی كه نیم درصد راه های كشور را تشكیل می دهد اگر چه در یك استان كم وسعت مانند البرز ممكن است مناسب به نظر برسد اما موقعیت جغرافیایی و ترددهای فراوان، گاهی این ضرورت را به وجود می آورد كه بخش زیادی از وسعت پنج هزارو 800 كیلومتر مربع البرز باید به جاده اختصاص یابد.
مشكلات فراوان ترافیكی در استان البرز بارها سبب شده تا مسئولان كشوری و استانی برای چاره جویی در این زمینه نشست های استانی و كشوری برگزار كنند لیكن هنوز آثار این نشست ها آنطور كه باید و شاید جلوه گر نشده است.
سیدحمیدطهایی استاندار البرز می گوید راه های پرترافیك و كم عرض مشكل اساسی این استان نوپا است كه باید در گام نخست بیماری مزمن ترافیكی را در این استان درمان كنیم .
وی اظهار كرد كه ترافیك سنگین حتی موقعیت گردشگری استان البرز را دچار مشكل كرده و این آسیب بزرگی به لحاظ اقتصادی و اجتماعی برای البرز به شمار می رود.
ساخت 2 بزرگراه شمالی و جنوبی در امتداد بزرگراه شهید همت در استان البرز پیش بینی شده كه بزرگراه شمالی به طول حدود 19 كیلومتر از سال گذشته آغاز شده لیكن نبود بودجه سبب شده تا بزرگراه جنوبی هنوز اجرایی نشود.
بزرگراه شهید همت كه حدود 4 سال است در پنج كیلومتری شرق كرج ناتمام مانده یكی از علل افزایش ترافیك در ورودی شرقی این كلانشهر شناخته شده و صبحگاهان و عصرها ترافیك چند كیلومتری در این محدوده به وجود می آید.
یكی از اقداماتی كه برای كاستن از بار ترافیكی البرز در چند سال گذشته در برنامه كاری قرار گرفت، احداث آزاد راه تهران- شمال است كه اگر این مسیر تكمیل شود بخشی از بار ترافیك تهران از دوش البرز برداشته خواهد شد.
آنطور كه كارشناسان می گویند: تسریع دراجرای آزاد راه تهران-شمال موجب كاهش مشكل ترافیك درجاده چالوس می شود .
به گفته این كارشناسان، اختصاص اعتبار كافی برای اجرای این آزاد راه می تواند به تسریع در ساخت آن بینجامد.
ساخت آزاد راه تهران - شمال به موازات جاده كرج - چالوس نقش تعیین كننده ای در كاهش حجم ترافیكی این باریك راه قدیمی دارد چرا كه ترافیك جاده كنونی چالوس گاهی مواقع سبب می شود تا ساكنان بیش از 20 روستای استان البرز
خانه نشین شوند.
عباس صفری مدیر راهداری استان البرز می گوید: اعتبارات اختصاصی به بخش راهداری این استان سالانه بین 50 تا 70 میلیارد ریال است كه فقط صرف نگهداری راه ها می شود.
وی گفت: این درحالی است كه فقط برای نگهداری راه های استان سالانه به 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم راه ها را ایمن كنیم.
به گفته وی، توسعه راه های استان البرز ضرورتی انكارناپذیر است كه امیدواریم با رفع مشكلات در آینده نزدیك شاهد حمایت های ملی برای توسعه راه های این استان باشیم .
به گفته كارشناسان ، تسریع در احداث آزاد راه تهران - شمال و اختصاص بودجه برای ساخت دو بزرگراه شمالی و جنوبی كرج مهمترین اقدامی است كه می تواند از بار ترافیكی البرز بكاهد.
ساخت بزرگراه جنوبی و شمالی ، تكمیل جاده طالقان به شمال و توسعه جاده كرج - چالوس در كنار تسریع در ساخت آزاد راه تهران - شمال می تواند بخش قابل توجهی از ترافیك البرز را بكاهد.
7410 / 6155 خبرنگار: مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور