تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

لاهیجان - ایرنا - لاهیجان، عروس شهرهای گیلان با جاذبه های كم نظیر طبیعی و تاریخی، همچون بهشتی زیبا ، گردشگران و مسافران نوروزی را به سوی خود فرا می خواند.

لاهیجان معروف به شهر كلوچه، چای و ابریشم با تاریخی كهن در فاصله 40 كیلومتری مركز استان گیلان، از یك سو نزدیكی آن به دریا و از طرفی هم تكیه بر رشته كوه های دیلمان ، موقعیت استثنایی و جاذبه های فراوانی به این سرزمین كهن بخشیده است.
لاهیجان كه زمانی تختگاه حاكمان محلی دیلم و شرق رودخانه سفیدرود (بیه پیش) از طارم تا چالوس امروزی گسترده بود، توانسته است آثار كهن ، بناها و قبور امیران محلی را حفظ كند و به نسل های آینده بسپارد كه این، بر جاذبه های آن افزوده است.
احترام شهروندان لاهیجانی به میراث های گذشتگان موجب شده كه شهر جدید و مدرن در پای ارتفاعات آن شكل گیرد و محلات قدیمی با حفظ هویت خود در مركز شهر، همچون نگینی حفظ شوند. علاوه بر آثار و بناهای قدیمی ، جاذبه های طبیعی مانند تالاب های امیركلایه ، سوستان و قرار گرفتن روستاهای آن در میان تپه ماهورها و پستی و بلندی ها ، مناظری بدیع و چشم نواز در معرض دید قرار می دهند و باغ های همیشه سبز چای، این شهرستان را در ردیف زیباترین شهرهای ایران قرار داده تا جاییكه عنوان عروس شهرهای گیلان زیبنده آن شده است.
استخر لاهیجان كه زمانی به عنوان مخزن آبیاری برنج بشمار می رفت، امروزه به یكی از زیباترین تفریحگاه های اهالی شهر لاهیجان و گردشگران درآمده، از یكسو پای كوه بلند بام سبز و از سوی دیگر كنار آبشار قرار گرفته و شهر در حاشیه آن گسترش یافته است.
این روزها لاهیجان بیش از هر زمان دیگری شلوغ است، خیابان های كم عرض و بافت قدیمی آمد و شد را دشوار كرده ولی در سایه تعامل مردم و مسافران، روزهای شلوغ نیز به خوبی می گذرند. بدون شك، سفر به گیلان بدون تماشای تله كابین لاهیجان، یا بدون دیدن موزه چای كاشف السلطنه و استخر لاهیجان ناتمام خواهد ماند.
همچنین از سوغات كیك و كلوچه و چای لاهیجان نیز به عنوان یك كالای صددرصد ایرانی و ارگانیك نمی توان به راحتی گذشت و آن را ره توشه سفر نكرد!
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لاهیجان درباره جاذبه های گردشگری این شهرستان به ایرنا گفت: 55 اثر تاریخی در لاهیجان شناسایی شده كه 28 اثر اعم از بقاع متبركه، امام زاده ها، مساجد و بناهای تاریخی بعنوان آثار تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
اسماعیل پورحسن افزود: بناهایی نظیر پل خشتی، بقعه چهارپادشاهان، موزه كاشف السلطنه، بقعه شیخ زاهد، مسجد اكبریه، خانه ها و بافت تاریخی لاهیجان بناهایی هستند كه مورد توجه و بازدید مسافران و گردشگران قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: استخر معروف شهر ، استخرهای حاجی آباد (كمپینگ شهرستان ) ، تالاب امیر كلایه ، بام سبز و تله كابین نیز از جاذبه های طبیعی شهر لاهیجان است كه هر ساله مسافران زیادی را به این شهرستان جذب می كنند.
به گفته پورحسن، تله كابین در بام سبز این شهر به طول یك هزار و 550متر در هر ساعت، یك هزار نفر را جابجا می كند و نقش موثری در جذب گردشگر در لاهیجان دارد.
وی اضافه كرد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاكنون، افزون بر 400 هزار نفرشب اقامت در مجموعه های اقامتی شهرستان لاهیجان همچون هتل ها، خانه مسافرها، چادرها ، كمپ و ستاد اسكان داشته ایم.
خبرنگار : فرهاد نظرپور ** انتشاردهنده: كبیری
6029/2007