كابل - ایرنا - سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام كرد كه هیأتی از وزارت امور خارجه این كشور در نشست مسكو شركت می كند. این نشست به ابتكار روسیه با شركت 12 كشور در روز 14 آوریل برابر با 25 شهریور در باره اوضاع افغانستان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، «شاه حسین مرتضوی» روز یكشنبه در نشست مطبوعاتی در كابل از برگزاری نشست برای صلح در افغانستان استقبال كرد و گفت: هر كشوری كه برای برقراری صلح و تامین امنیت در این كشور گام موثری بردارد، افغانستان از آن استقبال می كند.
وی در عین حال تاكید كرد كه نشست هائی كه با هدف تامین صلح در افغانستان برگزار می شود، نباید به تقویت تروریست ها و مخالفان مسلح بیانجامد و خطر دیگری را متوجه كشورهای منطقه بسازد.
«احمد شكیب مستغنی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان هفته گذشته اعلام كرده بود كه تاكنون تصمیم نهائی در باره شركت این كشور در نشست مسكو اتخاذ نشده است و چنانچه هیأت افغان در این نشست سركت كند در باره سطح حضور هیأت باید گفت وگو شود.
شماری از نمایندگان مجلس افغانستان در نشست علنی شنبه حضور نیافتن این كشور در نشست مسكو را زیانبار دانستند و خواستار واكنش مجلس در این زمینه شدند.
سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به سطح حضور هیات اعزامی اشاره نكرد، اما در دومین نشست رئیس دفتر راهبردی وزارت خارجه این كشور در مسكو شركت كرده بود.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام كرده است كه هدف از این نشست ها، علاوه بر شرایط امنیتی و دورنمای اوضاع افغانستان، رایزنی های بین المللی، اتخاذ رویكرد منطقه ای واحد در قبال پیشبرد طرح صلح با محوریت دولت وحدت ملی و رعایت اصول تعیین شده همگرایی گروه های مسلح مخالف دولت در رسیدن به صلح است.
مرتضوی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر حمایت «ضمیر كابلوف» نمانیده ویژه رئیس جمهوری روسیه در باره خروج نظامیان خارجی از افغانستان گفت كه افغانستان به مشورت ها و دیكته های كشور دیگری درباره حضور و خروج نظامیان بین المللی در این كشور نیاز ندارد.
وی افزود: دولت این كشور می داند كه با نیروهای بین المللی در این كشور چگونه رفتار كند، اما كشورهای خارجی و منطقه باید روابط خود را با افغانستان، بر محور دولت محور بنا كرده و از هرگونه تماس با گروه های تروریستی و مخالفان خودداری كنند.
منابع خبری افغانستان گزارش هائی به نقل از ضمیركابلوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان مبنی بر حمایت مسكو از خروج نظامیان خارجی از افغانستان منتشر كرده اند.
پیشتر وزیر خارجه روسیه، از حضور نظامیان خارجی در افغانستان اعلام حمایت كرده بود و گفته بود كه خروج آنان به گسترش تروریسم در این كشور خواهد انجامید.
مرتضوی در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران در باره سرنوشت توافق نامه صلح با حزب اسلامی گفت كه شماری از زندانیان حزب اسلامی مطابق با توافق نامه صلح هفته گذشته آزاد شدند و دولت تا 15 روز دیگر به تمامی تعهدات خود در این توافق نامه عمل خواهد كرد و پس از آن حزب اسلامی باید پاسخ دهد كه رهبر این حزب چه زمانی در كابل حضور خواهد یافت.
سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در این نشست گزارش های منتشر شده در باره قطع بودجه شورای عالی صلح را رد كرد و گفت كه اجرائی شدن توافق نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری «گلبدین حكمتیار»، از دستاوردهای مهم شورای عالی صلح است.
وی افزود: «محمد اكرم خپلواك» مشاور رئیس جمهوری به عنوان رئیس «دبیرخانه» شورای عالی صلح تعیین شده كه با این انتصاب، تحرك تازه ای در این شورا بوجود خواهد آمد.
آساق*291*1610