به گزارش یكشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «امیر امینی» با اشاره به وضعیت اقتصادی 55 فرودگاه موجود در كشور افزود: 50 فرودگاه از مجموع فرودگاهها فقط هزینهبر و ظرفیت های آنها خالی است، بنابر این ما در وزارت راه و شهرسازی به دنبال اقتصادی كردن فرودگاهها و اشتغالزایی بودهایم.
وی به اظهار نظر برخی منتقدان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر بیتوجهی به حملونقل ریلی و جادهای و تخصیص بودجههای این دو به حملونقل هوایی برای خرید هواپیماهای اشاره كرد و گفت: ما پولی سمت حملونقل هوایی نمیبریم در واقع ارزش افزوده برای حمل ونقل هوایی ایجاد كردهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: منتقدان، فكر مسافران متقاضی تردد در مسیرهایی طولانی مانند حد فاصل مشهد تا خوزستان را نمیكنند در حالی كه بسیاری از مسافران تاب سفر با اتوبوس به چنین مقاصدی را ندارند.
امینی اظهار داشت: حملونقل هوایی برای دولتها كم هزینهترین شیوه حملونقل است زیرا تمام هزینههای سفر از جانب مسافر با پول خرید بلیت پرداخت میشود و در صورتی كه بستر و زیرساخت شامل ترمینال، فرودگاه و عملیات ناوبری اقتصادی شود، شرایط استفاده از هواپیماهای كوتاه برد در فرودگاههای كشور فراهم خواهد شد.
** مدیریت منابع در زیرساختها به بازسازی ساختاری نیاز دارد
وی با اشاره به نحوه مدیریت منابع در راه آهن و نحوه تخصیصها با توجه به كاهش بخشی از بودجه راهها و اختصاص آن به حوزه ریلی اظهار داشت: اقداماتی كه درطول دوران توسعه زیرساختهای حملونقل در كشور انجام گرفته به یك بازسازی ساختاری عمیق نیاز دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: مهمترین نكته پایداری منابع مالی و تاب آوری اقتصاد حملونقل برای توسعه تمام زیربخشها شامل زیرساخت، ناوگان، تبیین جایگاه بینالمللی، ترانزیت، توسعه شبكهها و مشاركت بینالمللی است.
امینی با بیان اینكه «بعد از انقلاب با توجه به رشد جمعیت، تولید و خدمات عمده درباره كالاهای اساسی، خدمات خوبی در توسعه زیرساخت ها فراهم شده است» گفت: سالانه نزدیك به 2000 كیلومتر انواع راه و ریل در ایام دهه فجر افتتاح میشود، اما به دلیل اینكه به نفت وابسته هستند، سرمایهگذاریها به صورت تدریجی است.
به گفته وی، چنانچه سیاست كلی برای تامین منابع مالی تعریف و جهت دهی شود دستیابی به این اهداف كار دشواری نیست و تنها نكته مهم «اتفاق عمل» است.
** هدف گذاری برای طراحی نقشه بازسازی ساختاری در وزارت راه و شهرسازی
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هدف گذاری برای طراحی بازسازی ساختاری و استفاده از بودجه عمومی دولت برای توسعه زیرساختها در این وزارتخانه گفت: دوران ركود اقتصادی كه هم اكنون با آن مواجه هستیم در گذشته نیز چندین بار سپری شده و تنها تفاوت در شدت آن است.
وی بیان كرد: در گذشته مشكلات مربوط به عرضه نفت ، آوردن ارز به داخل، عدم ورود درآمدهای نفتی به داخل كشور، كاهش میزان فروش، ثابت ماندن ارزش ریال نسبت به دلار و افزایش یافتن هزینههای عمومی دولت باعث غیر قابل حل شدن این معادله میشود. امینی همچنین یادآور شد: زمانی در ایران، دولت به دنبال اولویتبندی پروژهها بود تا طبق این اولویتبندی بخشی از هزینههای عمرانی را كاهش دهد. اما تمام پروژههای در دست اجرا به مبلغ 163 هزار میلیارد تومان كه برخی از آن از سوی مقامات محلی و برخی دیگر از سوی مقامات ملی درخواست میشود خاستگاه ملی دارد.
وی در ادامه با تاكید بر اینكه «باید فكری شود تا خاستگاه ملی بر اساس درآمدها و چگونگی دستیابی به خدمت مورد نیاز مردم مشخص شود» گفت: اینكه چند روستا با یكدیگر تجمیع شوند تا از خدمات بهرهمند گردند با فرهنگ و اقلیم ایران همخوانی ندارد. از این رو وقتی در كنار هم قرار میگیرند با حجم انبوه خواسته و حجم كم منابع روبرو می شویم كه نیازمند یك بازسازی ساختاری نظام تامین مالی است.
** پیشبینی 190 هزار میلیارد تومان برای برنامه ششم توسعه از سوی وزارت راه
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشبینی بودجه و اعتبارت مورد نیاز در برنامه ششم توسعه اظهار كرد: در برنامه ششم توسعه حدود 190 هزار میلیارد تومان برای دستیابی به اهداف خود در زمینههای تامین ناوگان و زیرساخت، توسعه حمل و نقل حومه، انتقال حجم بار و مسافر میان مدهای حملونقل نیاز داریم كه اگر حدود 74 هزار میلیارد تومان در صورت تخصیص از سوی منابع عمومی دولت و بخشی دیگر از طریق فاینانس تامین شود در كل 46 درصد رقم مورد نیاز تامین خواهد شد كه در مقایسه با نمودارهای جهانی نیز عدد معقولی است.
وی افزود: همچنین پس از بررسی مشخص شد كه 43 درصد دیگر هم میتواند از طریق مشاركت بخش خصوصی، آورده صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانكی تامین شود و 11 درصد دیگر نیز از منابع داخلی شركت و سازمانهای تابعه تامین گردد.
** پیگیری واگذاری بخش نگهداری و بهرهبرداری راهآهن در پروژههای عملیاتی
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزایای تعریف پروژههای دارای قابلیت اجرا و عملیاتی گفت: در این صورت علاوه بر اختصاص منابع خود به دنبال اجرای آن نیز خواهیم بود. البته وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم به دنبال واگذاری بخشهای نگهداری و بهرهبرداری پروژههای عملیاتی با تمام مسئولیتهای آن به بخش خصوصی است تا بدون مداخله دولت از محل ارائه خدمات درآمدزایی كند.
به گفته وی، بخش خصوصی میتواند از منابع خود، صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانكی منابع مورد نیاز را تامین كند. امینی افزود: باید توجه داشت كه منابع عمومی دولت قابلیت تامین هزینه مورد نیاز پروژهها را نخواهد داشت و بر فرض انجام آن نیز توان نگهداری آن را ندارد. زیرا سالانه نزدیك به 2هزار و 500 میلیارد تومان برای نگهداری خطوط ریلی و 8هزار میلیارد تومان برای نگهداری راهها نیاز است كه با احتساب سایر هزینههای مورد نیاز این دو بخش به 30 هزار میلیارد تومان میرسد.
** موفقیت وزارت راه در كاهش سهم 5 درصدی حملونقل جادهای
به گفته این مقام مسئول، طبق برنامه ریزی انجام شده در سال 92 قرار شد به صورت میانگین، سالانه 5 درصد از حملونقل جادهای كسر و معادل همین میزان به حملونقل ریلی و هوایی افزوده شود كه طبق آمار به دست آمده از سال 92 تا امروز موفق عمل شده است.
وی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه به دنبال افزایش سهم حملونقل مسافر به دوبرابر برنامه پنجم، یعنی افزایش 18 میلیون به 36 میلیون مسافر است. لذا ما نمیتوانیم مانع برقراری پرواز در زاهدان یا محروم كردن 50 فرودگاه از توسعه شویم بلكه باید تمام شقوق حملونقل را به صورت متوازن توسعه دهیم.
** عملكرد موفق حوزه هوایی
امینی با بیان اینكه «حملونقل هوایی از ریلی بهتر عمل كرده است» گفت: با توجه به اینكه حداقل سه فروند هواپیما به ناوگان هوایی كشور اضافه شده است، اما در افزایش بهرهوری و كارآمد كردن سیستم در حملونقل هوایی با كمترین هزینهها موفقتر عمل شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به كاستیهای بخش ریلی گفت: طی 4 سال اخیر در خصوص توسعه شبكه حومهای كه معضل اساسی كلانشهرهای كشور به شمار میرفت، اقدامات قابل توجهی مانند توسعه خطوط ریلی حومهای ورامین-گرمسار و تهران-كرج، قزوین-زنجان صورت گرفته است كه در صورت بهرهبرداری، زمان سفر از تهران تا قزوین به اندازه یك سفر درون شهری داخل تهران كاهش مییابد.
وی افزود: طبق سالنامه آماری مركز آمار ایران، دولت یازدهم در نگهداری شبكه ریلی 30 درصد بیش از مدت مشابه دولت قبل كار انجام داده است.
** نگاه متوازن وزارت راه و شهرسازی به شقوق حملونقل
امینی اظهارداشت: وزارت راه و شهرسازی نگاه متوازن به همه سیستمهای حملونقلی دارد اما برخی از پروژهها هزینه بیشتری میطلبد و منابع دولت نیز عمدتا اسناد خزانه یا اوراق بدهی است.
به گفته وی، علت عدم توسعه حملونقل ریلی در گذشته، بیتوجهی به پروژههای اثربخش بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: علی رغم اینكه ما از منابع مالی فاینانس دور افتادهایم، اما به نظر میرسد اكنون بهترین راه توسعه شبكه ریلی استفاده از منابع فایناس یا سرمایه گذاری خارجی است. بنابر این تاكید ما اختصاص منابع عمومی دولت به طرحهای غیرانتفاعی با نسبت حداكثری در شبكه جادهای است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9132**1569**تنظیم: فرزانه سلامت بخش ** انتشار: علی حبیبی
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
تهران - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه شهرسازی به دنبال اقتصادی كردن فرودگاهها و اشتغالزایی است چرا كه معتقد است فعال شدن فرودگاهی در یك استان، موجب سرمایه گذاری و استفاده از پتانسیل موجود در بخشهای خدماتی و تولیدی و باعث توسعه استان میشود.