بجنورد- ايرنا- رييس اداره جنگلكاري و جنگلداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: امسال پيش بيني مي شود بيش از 10 هزار اصله نهال گلداني ارس براي گسترش اين گونه جنگلي باارزش در استان كاشته شود.

جلال حسن نژاد دوشنبه در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه سال گذشته 3 هزار اصله نهال گلداني ارس در اين استان كاشته شد اظهار كرد: جنگل هاي خراسان شمالي با سطحي بيش از 434 هزار هكتار در دو ناحيه رويشي ايران و توراني و هيركاني قرار دارند.
وي با بيان اينكه از كل سطح جنگل هاي خراسان شمالي 410 هزار هكتار جنگل هاي ارس است گفت: هم اكنون شهرستان مانه و سملقان با 195 هزار هكتار، داراي بيشترين جنگل در اين استان مي باشد.
حسن نژاد افزود: منطقه گوينك و ذخيره گاه تازه قلعه و پيغو در بجنورد، منطقه بزداغي مانه و سملقان، ذخيره گاه كوه بهار و خمبي گرمه و كاكلي شيروان از جمله رويشگاه هاي ارس در اين استان است.
رييس اداره جنگلكاري و جنگلداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي با اشاره به قدمت درختان ارس خراسان شمالي گفت: هم اكنون درخت ارس سراني در شيروان با 2700 سال قدمت به ثبت ملي رسيده و ارس شور در اسفراين هم از قدمت بالايي برخوردار است.
ارس درختي است كه ريشه در پيشينه طبيعي استان دارد كه در ناحيه رويشي ايران و توراني تيپ رويشي تشكيل داده و نام علمي آن Junipyrus spp و نام محلي ˈآرچهˈ و ˈمرخˈ است.
اين درخت سوزني برگ بومي ايران است كه در نواحي كوهستاني بر روي سازندهاي آهكي رشد مي كند كه به لحاظ اكولوژيكي داراي سازگاري بالايي بوده و ارتفاع آن در استان خراسان شمالي بين 800 تا 2500 متر نيز گزارش شده است.
برگ هاي اين درخت به اشكال سوزني، فلسي خاردار و فلسي بي خار بوده و چوب آن سلولوزي متراكم و ميوه آن سفت و داراي ريشه سطحي و عميق است.
تنه، ميوه و برگ هاي ارس داراي خواص دارويي و صنعتي است كه در ساخت عطر و حشره كش ها نيز استفاده مي شود و از برگ و ميوه آن مقادير زيادي آلكالوئيد استخراج مي شود كه داراي مصارف صنعتي و دارويي است.
ارس جزو ذخاير ژنتيكي كشور است و قطع آن بر اساس ماده يك قانون حفاظت و حمايت از ذخاير ژنتيكي و جنگلي كشور ممنوع است.
جنگل هاي خراسان شمالي با سطحي بيش از 434 هزار هكتار در دو ناحيه رويشي ايران و توراني و هيركاني قرار دارند.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسي باجگيران** انتشار دهنده: سيدحسين قدسي