تهران - ایرنا - تفاهمنامه خرید 60 فروند هواپیمای مسافری 737 مكس بین شركت هواپیمایی آسمان و شركت بوئینگ در تهران به امضا رسید.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این تفاهمنامه پس از یك سال مذاكره بین شركت هواپیمایی آسمان و شركت بوئینگ با حضور نمایندگان این شركت در تهران به امضا رسید.
طبق تفاهمنامه ای كه منعقد شده قرار است این هواپیماها از سال 2019 به تدریج به شركت هواپیمایی آسمان تحویل شود و در سال یاد شده ، 5 تا 10 فروند بوئینگ 737 تحویل شركت آسمان خواهد شد.
روابط عمومی شركت هواپیمایی آسمان اعلام كرده در تفاهمناه ای كه بین شركت آسمان و بوئینگ منعقد شده تمام مسایل مربوط به پشتیبانی های فنی و آموزشی آن پیش بینی شده تا پس از طی مراحل قانونی تحویل این هواپیماها به این شركت آغاز شود.
به گزارش ایرنا، هواپیمای بوئینگ 737 یك هواپیمای مسافری 130 نفره است و یكی از مناسب ترین هواپیماها برای پروازهای داخلی و منطقه ای محسوب می شود كه می توانند بیش از 4500 كیلومتر پرواز كند و با ورود این هواپیماها به ناوگان هوایی آسمان ظرفیت صندلی این شركت بیش از 8 هزار صندلی افزایش می یابد.
پیش از این شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز برای خرید 80 فروند هواپیما بوئینگ با این شركت اواخر سال گذشته قرارداد امضا كرد و قرار است از سال 2018 تحویل این هواپیماها به ایران ایر آغاز شود.
با لغو تحریم های ظالمانه و اجرایی شدن برجام در مجموع قرارداد خرید 260 فروند هواپیكای نو با شركت های ایرانی و شركت های بوئینگ، ایرباس و ای تی آر منعقد شده تا به تدریج وارد ناوگان هوایی ایران شود.
تاكنون شركت ایرباس سه فروند هواپیمای 321 و 330 را تحویل ایران ایر داده است و بزودی 3 فروند هواپیمای ای تی آر نیز از طرف این شركت زیر مجموعه ایرباس تحویل ایران ایر خواهد شد.
جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 260 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و كوتاه برد با بیش از 60 هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 25 هزار نفر در داخل فراهم می كند.
اوایل مهرماه سال گذشته بود كه اداره كنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریكا (OFAC) مجوز فروش هواپیما به ایران را به شركت های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ داد.
با صدور این مجوز، مذاكرات بین نمایندگان شركت های بوئینگ و ایرباس با مدیران شركت اسمان و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و در نتیجه قرارداد خرید 60 فروند هواپیما با آسمان و 80 فروند هواپیما با ایران ایر به امضا رسید.
صنعت هوایی كشور در سال های گذشته به واسطه تحریم های ناعادلانه كه به بهانه های واهی علیه كشورمان اعمال شده بود، بازسازی و نوسازی نشده بود و متخصصان صنعت هوایی ایران در سال های گذشته در شرایط بسیار سخت به دلیل نبود دسترسی آسان به قطعات هواپیماها، با استفاده از توانمندی های شان توانستند ناوگان هوایی كشور را سرپا نگاه دارند و امكان تردد هوایی را برای مردم فراهم كنند، كاری كه شاید به نظر آسان برسد، اما مسئولیتی بس دشوار و سنگین بود.
اقتصام**1108*1579* خبرنگار ایرج منصوری* انتشار : مرضیه فاتحی