جلال الدین كوكنار روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: راه آهن شهرستان اراك با تعمیر هفت هزار و 330 مورد چرخ واگن قطار سال گذشته این رتبه را در سطح كشور به دست آورده است.
وی ادامه داد: راه آهن این شهرستان در این مدت با تعمیر اساسی یك هزار و 241 واگن های باری رتبه دوم را در سطح كشور به دست آورد.
مدیركل راه آهن اراك بیان كرد: همچنین در این مدت 165 دستگاه واگن باری با استفاده از توان تخصصی تعمیراتی راه آهن اراك انجام شده است.
كوكنار گفت: سال گذشته یك میلیون و 33 هزار و 80 تن كالا توسط راه آهن اراك به سایر نقاط كشور حمل شده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 19 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: با توجه به مزایای خاص راه آهن از جمله ایمنی و كاهش قیمت، نسبت به حمل و نقل جاده ای، راه آهن این شهرستان آمادگی حمل بار شركت های تولیدی و صنعتی استان را به سایر نقاط كشور دارد.
مدیركل راه آهن اراك خاطر نشان كرد: سال گذشته 500 هزار مسافر نیز از طریق خطوط ریلی اراك جا به جا شده كه بیشترین آن در مسیرهای اراك - تهران، اراك - مشهد بوده است.
كوكنار با یادآوری مهمترین اقدامات اداره كل راه آهن اراك در دولت تدبیر و امید افزود: اجرای طرح های تطویل طول خطوط هفت ایستگاه اداره كل راه آهن این شهرستان از جمله مهمترین اقدامات زیربنایی انجام شده در این مدت است كه با انجام آن طول خطوط ایستگاه ها به طور میانگین از 400 متر به 950 متر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: افزایش ایمنی سیر قطارها، امكان توقف قطارهای متراژی (طویل) در ایستگاه ها و امكان افزایش جابه جائی بار از جمله مهمترین مزایای این طرح ها است.
مدیركل راه اهن اراك تبدیل پنج گذرگاه غیر مجاز به گذرگاه مجاز و همسطح را از دیگر اقدام های راه آهن اراك در این مدت عنوان كرد و گفت: ایمن سازی این گذرگاه ها ضمن افزایش ایمنی تردد و افزایش سرعت سیر قطارها، ایمنی عبور و مرور عابران پیاده و ساكنان مناطق و روستاهای مجاور راه آهن را افزایش داده است.
كوكنار اجرای سامانه كنترل ترافیك ( CtC) در راه آهن اراك از دیگر اقدام های راه آهن اراك در این مدت عنوان كرد و گفت: ارتقا سامانه قدیمی علائمی ایستگاه های راه آهن این شهرستان به سیستم مدرن و پیشرفته سی تی سی در راستای به روز رسانی سیستم علائمی محور جنوب راه آهن كشور انجام شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس تا كنون این طرح در ایستگاه های سواریان، سمیه و نورآباد انجام و كلیه تجهیزات علائمی این ایستگاه ها از جمله سوزنها، چراغ ها، اتاق رله، پنل و سامانه تغذیه تعویض و به روز شده است.
مدیركل راه آهن اراك خاطر نشان كرد: با اجرای این طرح مجموع عملیات شامل اعزام، قبول، تلاقی و سبقت قطارها در ایستگاه ها به صورت الكترونیكی و با فرماندهی واحد انجام می شود.
كوكنار افزایش سرعت عمل و افزایش ایمنی سیر قطارها را از جمله مزایای سامانه كنترل خودكارعنوان كرد و گفت: این سامانه از پیشرفته ترین سامانه كنترل هدایت قطارها در جهان است كه هماكنون در محور ریلی جنوب از تهران تا بندر امام خمینی (ره) و خرمشهر را با ۶۷ ایستگاه پوشش تحت پوشش دارد.
حوزه راه آهن اراك شامل خطوط ریلی به طول 426 كیلومتر در استان های قم، مركزی و لرستان است كه 20 ایستگاه را تحت پوشش دارد.
1955/3075/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
اراك - ایرنا - مدیر كل راه آهن اراك گفت: راه آهن این شهرستان سال گذشته رتبه نخست تعمیرات چرخ واگن در سطح كشور را به خود اختصاص داده است.