تهران - ايرنا - مسئول كارگروه تدوين استاندارد ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: هفت استاندارد ملي در زمينه عرقيات، اسانس، گياه دارويي و روش كاشت آن تدوين شده است.

استاندارد عرقيات و اسانس ها يكي از خواسته هاي مردم است كه ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي با همكاري ساير دستگاه ها براساس الزامات سند ملي گياهان دارويي و طب سنتي، اقدام به تدوين برخي از استانداردها در اين زمينه كرده است.
دكتر پيمان صالحي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا اظهار كرد: استاندارد ملي ويژگي ها و روش آزمون چهار نوع عرقيات گياهي شامل آويشن، بيدمشك، شويد و كاكوتي كوهي و نيز اسانس مرزه زراعي تدوين شده است.
وي اظهار كرد كه استاندارد روش هاي بهينه زراعي و برداشت گياهان دارويي و معطر ايران و استاندارد گياه آويشن شيرازي هم تدوين شده كه جمع استانداردهاي تدوين شده را به هفت مورد رسانده است.
صالحي با اشاره به اينكه درحال حاضر اين استاندارها تشويقي هستند، بيان كرد: اين استانداردها به تدريج و پس از سپري شدن مدت معيني و با هماهنگي بخش هاي دولتي و خصوصي زيربط و سازمان ملي استاندارد اجباري خواهند شد تا توليدكنندگان ملزم به رعايت آنها شوند.
صالحي تاكيد كرد: با اجراي اين استانداردها توليد عرقيات و اسانس و عرضه گياهان دارويي سامان پيدا مي كند تا مصرف كنندگان هم با خيلي آسوده و آرامش خاطر بتوانند از اين محصولات مصرف كنند.
وي افزود: هرچند سالهاست براي گلاب استاندارد داريم اما تاكنون براي عرقيات يك استاندارد كلي وجود داشته كه شامل تعدادي زيادي از عرقيات مي شد. برخي از عرقيات گياهي هم اصلا استاندارد نداشته اند كه استاندارد تعدادي از آنها تدوين شده و برخي ديگر هم در دستور كار قرار خواهد گرفت.
صالحي به مصرف زياد عرقيات و اسانس گياهي اشاره كرد و گفت: عرقيات و اسانس هاي فراواني در كشور مصرف مي شود، كه با همكاري سازمان استاندارد بهره گيري از توان و تجربيات افراد دانشگاهي و مراكز تحقيقاتي، استاندارد ملي چهار نوع عرقيات گياهي، يك اسانس، يك گياه دارويي و نيز روش كاشت گياهان دارويي و معطر تدوين شده تا مردم با خاطري آسوده آنها را استفاده كنند.
مسئول كارگروه تدوين استاندارد ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي، يكي از ماموريت هاي سند ملي گياهان دارويي و طب سنتي را تدوين استاندارد فرآوردها طبيعي و محصولات گياهي و گياهان دارويي اعلام كرد و گفت: وزارت بهداشت متولي صدور مجوز داروهاي گياهي است و هيچ داروي گياهي يا مكمل آنها وارد بازار نمي شود، مگر اينكه مجوز آنها از سوي وزارت بهداشت صادر شود.
علمي ** 1201 **1440
خبرنگار: عبدالكريم جبارپور** انتشار: گلشن