ارومیه- ایرنا- نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: توسعه فرهنگ زكات جزء مهم ایجاد رونق در معیشت مردم است و برای رسیدن به این امر مهم باید بیشتر در خصوص پرداخت زكات فرهنگسازی شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی روز شنبه در جلسه شورای زكات آذربایجان غربی افزود: دین مبین اسلام در كنار نماز، توجه بسیار زیادی به موضوع زكات دارد و در بسیاری از آیات قرآن، كلمه زكات به همراه نماز آمده است.
وی اضافه كرد: نماز نماد ارتباط با خدا و زكات نماد ارتباط با مردم در جامعه اسلامی است.
وی با اشاره به رونق اجرای احكام الهی در سایه برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی اظهار كرد: زكات، امر به معروف و نهی از منكر از مقوله های مهمی است كه در سال های اخیر توجه زیادی به جاری كردن احكام آن در كشور و استان شده است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم كه عمل به همه احكام الهی واجب است و تك تك ما مسلمانان باید برای اجرای این فرایض اهتمام لازم را داشته باشیم.
مدیركل كمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از فعالیت شورای زكات در استان در سال گذشته گفت: سال گذشته 210 میلیارد ریال كات در استان جمع آوری شد و توانستیم عنوان استان برتر كشوری را برای دومین سال پیاپی كسب كنیم.
عزیز سهندی افزود: 77 درصد زكات جمع آوری شده در استان شامل حدود 160 میلیارد ریال برای كمك به فقرا در شهرستان های مختلف هزینه شد.
وی اضافه كرد: امسال سعی داریم میزان زكات جمع آوری شده در آذربایجان غربی را به 240 میلیارد ریال برسانیم.
به گزارش ایرنا، زكات در لغت، به 2 معنای رشد و نمو و پاك آمده است.
واژه زكات به سهمی اطلاق می‌شود كه انسان از مال خود خارج می‌كند و به فقرا می‌دهد؛ به این دلیل است كه در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و بركت را دارد و موجب تزكیه و پاكی روح پرداخت كننده می‌شود.
در قرآن كریم آمدن زكات در كنار نماز نشان آن است كه رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زكات برقرار می‌شود.
همراهی این‌ 2 به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن كریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زكات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد و ذكر زكات در كنار نماز نشانه جامعیت اسلام و همه جانبه‌نگری دین مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، كشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است كه زكات به آنها تعلق می گیرد.
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی