تهران - ایرنا - داور سی‌ وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: سینمای ایران در دنیا جا افتاده و جزو قبول شده ها است و همواره مخاطبان فراوانی در جشنواره های جهانی دارد.

صحرا كریمی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، درباره سینما و تولید اثر تاثیرگذار در هنر هفتم افزود: اشتباهی كه در سینمای همه كشورها وجود دارد، اینكه احساس می‌كنیم هر فردی كه فن و حرفه فیلمسازی را بلد شد و فیلمی تولید كرد اثر او حتما به معنی خاص كلمه سینما است، در حالیكه اینطور نیست.
وی افزود: در سال هزاران فیلم در دنیا تولید می‌شود اما تنها برخی از آنها كه قصه خوب و تاثیرگذاری داشته‌اند ماندگار شده‌اند، بنابراین قصه در سینما اهمیت بسیاری دارد و باید تكنیك فیلمسازی را در اختیار قصه قرار داد تا اثرِ تاثیرگذار تولید شود.
كریمی با بیان اینكه سینمای «تاركوفسكی» با «لارس فن تریر» زمین تا آسمان با هم فرق دارد، گفت: نگاه تاركوفسكی نگاهی فلسفی شاعرانه برگرفته از فرهنگ روسیه است در مقابل لارس فن تریر نگاه فلسفی‌اش كاملاً متفاوت است، اما هر دو هنرمند هستند چون دغدغه‌های انسانی را در بستر قصه های تاثیرگذار تولید می كنند.
داور سی وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر با تاكید بر اینكه هنر یا هنرمند، كارش روش زندگی است نه كسب درآمد، اظهار داشت: یعنی فیلمسازی كه خود را به آب و آتش می زند تا آفرینش سینمایی در جهت دغدغه‌هایش داشته باشد، فرق دارد با كسی كه اكنون اگر نشد فیلم داستانی بسازد به دنبال فیلم تبلیغاتی می‌رود.
وی همچنین درباره نگاه هنرمندان دنیا به سینمای ایران گفت: سینمای ایران در دنیا جا افتاده است و جزو قبول شده ها است و همواره مخاطبان فراوانی در جشنواره های جهانی داشته است.
كریمی درباره دلایل استقبال از فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های دنیا، توضیح داد: معتقدم دو دلیل عمده وجود دارد یكی به خاطر فیلم های خوبی است كه مردم دنیا از سینمای ایران دیده اند، بنابراین همواره فیلم های ایرانی در خارج از كشور تماشاگر دارد نكته دوم هویتی است كه سینمای ایران به طور مستقل و متفاوت از تمام سینمای دنیا برای خود دارد.
این نویسنده سینما با بیان اینكه محدودیت‌هایی كه قصه‌گویی در سینمای ایران دارد نوع روایتش را از تمام دنیا متفاوت كرده، افزود: این محدودیت باعث شده سینمای ایران در دنیا به صورت خانوادگی قابل دیدن باشد و خانواده های اروپایی یا آمریكایی با خیال راحت به تماشای فیلم ایرانی بنشینند.
وی سینمای ایران را یكی از ابزار مهم در شناساندن ایران به دنیا اعلام كرد و گفت: ایران به خاطر تحریم ها ناشناخته بوده و سینما و فیلم‌های ایرانی تنها دریچه ای بود كه ایران را به دنیا معرفی كرد. بنابراین تحریم ها جدای از تمام تاثیرات منفی اقتصادی در فرهنگ به دلیل حضور سینما نتوانست سرزمین و فرهنگ ایران را ناشناخته باقی بگذارد.
داور سی و چهارمین جشنواره جهانی فجر با بیان اینكه سینمای ایران در دنیا مخاطبان بسیاری دارد، گفت: كافیست در یك جشنواره جهانی فیلم ایرانی حضور داشته باشد آن وقت خواهید دید كه اگر فیلم از كارگردان ناشناخته‌ای هم باشد سالن سینما كاملاً پُر می‌شود.
كریمی جدا شدن جشنواره فیلم فجر از بخش بین الملل را اقدامی مثبت ارزیابی كرد و افزود: بخش ملی جشنواره فیلم فجر بیشتر جنبه مردمی و جشن دارد بنابراین لازم است زیرا جزو تاریخ فرهنگی ایران نیز به حساب می آید اما بخش بین المللی جشنواره برای مخاطبان اصلی سینماست كه می توانند از این فضا برای آشنایی با فیلمسازان خارجی و بازارهای بین‌المللی ارتباط برقرار كنند و در واقع این جداسازی به نفع سینمای ایران است.
سی‌ وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر اردیبهشت سال گذشته در تهران برگزار شد.
فراهنگ ** 9246 ** خبرنگار: علیرضا مرادی * انتشار: امید غیاثوند