مراغه - ايرنا - فرماندار هشترود گفت: عمليات ساخت قطعه 5 آزادراه مراغه - هشترود با 800 ميليارد ريال اعتبار به زودي آغاز شده و اين شهرستان را به آزادراه پيامبر اعظم ص وصل خواهد كرد.

به گزارش ايرنا، حسن مستفيد روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: اين آزاد راه كه محمد رسول الله نام گذاري شده با سرمايه گذاري بانك سپه و پس از اخذ مجوز از بانك مركزي شروع خواهد شد.
وي افزود: با توجه به اينكه 49 كيلومتر از آزاد راه پيامبر اعظم (ص) در شهرستان هشترود قرارگرفته اما متاسفانه براي اين شهرستان خروجي و رمپ در نظرنگرفته شده است.
مردم هشترود براي دسترسي به آزاد راه و رفتن به تبريز بايد از راه روستايي عزيز كندي و براي رفتن به تهران بايد از كيلومتر 15 جاده مراغه - هشترود حدفاصل روستاي قويونقشلاقي استفاده كنند كه با احداث اين آزاد راه جديد، فاصله اين شهر با اين آزاد راه تا 6 كيلومتر كاهش مي يابد.
پيش تر معاون ساخت و توسعه آزادراه ‌هاي كشور اعلام كرده بود كه در صورت تامين اعتبارات و منابع مالي مورد نياز، آزاد راه مراغه - هشترود در سه سال آينده تكميل و به بهره برداري مي شود.
ميرشفيع اضافه كرد: هم اكنون منابع مورد نياز براي رفع معارضان اين طرح تامين شده و منتظر مجوز رسمي بانك مركزي به بانك سپه براي پرداخت آن هستيم.
معاون ساخت و توسعه آزادراه ‌هاي كشور با تكذيب شايعه تغيير مسير آزادراه مراغه - هشترود اظهار كرد: هيچ تغييري در مسير اين آزادراه ايجاد نشده است.
ميرشفيع با تاكيد بر اينكه آزادراه مراغه - هشترود در مسير مصوب و نقشه هاي مورد تصويب اين طرح اجرا خواهد شد، گفت: مسير اجراي اين طرح از ميدان مجلس در ورودي شهر مراغه آغاز و تا هشترود امتداد مي يابد.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: با توجه به مصوبات قبلي در خصوص اين طرح، اين‌ آزادراه به سمت مرز عراق و استان آذربايجان غربي و كردستان امتداد و گسترش مي يابد.
وي ادامه داد: نقشه هاي اجرايي اين طرح ملي و نيز مشخصات هندسي آن هم اكنون به روز رساني و تصحيح شده تا در آينده شاهد بهره مندي مردم اين منطقه از اين آزادراه مهم باشيم.
آزاد راه مراغه - هشترود به طول 92 كيلومتر بوده كه در اين طرح 32 دهنه پل بزرگتر از هشت متر و 104 دهنه پل كوچكتر از هشت متر با چهار خط عبوري به عرض 28.6 متر، سرعت رفت و آمد متوسط 120 متر در ساعت، اجرا مي شود و هشت هزار ميليارد ريال اعتبار براي آن پيش بيني شده است.
عمليات اين طرح شامل 14 ميليون و 600 هزار ميليون متر مكعب خاكبرداري، 6 ميليون و 700 هزار مترمكعب عمليات خاكريزي، 750 متر مكعب زيرساخت و 750 هزار تن آسفالت ريزي است.
با اجراي آزاد راه مراغه - هشترود، طول اين مسير 9 كيلومتر كاهش مي يابد و در طول بهره برداري 20 ساله اين آزاد راه، حدود 123 ميليون ليتر بنزين و 294 ميليون ليتر گازوييل و در هر بار طي مسافت 50 دقيقه در وقت مسافران اين آزاد راه به صورت ميانگين صرفه جويي مي شود.
محور فعلي مراغه – هشترود به طول 101 كيلومتر بوده كه با پيچ هاي خطرناك از 2 شهر خداجو و نظركهريزي مي گذرد، با آنكه بيشتر ترانزيت شهرهاي جنوب استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و شمال كردستان از اين مسير است، اين جاده از غير استانداردترين جاده هاي كشور محسوب مي شود.
خبرنگار:جليل دين محمدي**انتشاردهنده:عيسي عطاپور**
3077/7486