تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹

شیراز- ایرنا- با هدف ترویج فرهنگ كتابخوانی، طرح 'مترو كتاب' با توزیع كتاب یك صفحه ای در ایستگاه قطار شهری در میدان نمازی شیراز آغاز شد.

به گزارش دریافتی چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، معاون فرهنگی و مطبوعاتی این اداره كل در آیین افتتاح طرح ' مترو كتاب' اظهار داشت: شمار مخاطبان كتاب های یك صفحه ای در قطارشهری شیراز روزانه افزون بر ١٥ هزار نفر پیش بینی می شود و این تعداد ظرفیت مناسبی برای ترویج كتاب و كتابخوانی به شمار می آید.
مهدی امید بخش بیان كرد: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای كسب جایگاه پایتختی كتاب كشور، برنامه هایی را مد نظر دارد و اجرای طرح 'مترو كتاب' در شیراز گامی در مسیر كسب این جایگاه است.
وی افزود: در كنار فعالیت های این اداره كل برای به دست آوردن عنوان پایتختی كتاب كشور، سایر دستگاه های فرهنگی و شهری این استان هم باید تلاش كنند زیرا این مهم بدون هم افزایی آنها محقق نخواهد شد.
امید بخش، از همكاری سازمان قطار شهری شیراز به عنوان حامی جدی كتابخوانی شهروندان تقدیر كرد و گفت: امیدواریم كه سایر نهادها و سازمان ها در این زمینه پیشگام شوند و موضوع بیگانگی مردم با كتاب كه واقعیت تلخی است با اهتمام و تلاش همگان به ویژه نهادهای فرهنگی و آموزشی حل شود.
وی، برای حل این مشكل انعقاد تفاهم نامه های میان دستگاهی را بین آموزش و پرورش، دانشگاه و نهادهایی كه مخاطبان آنها پر شمار هستند، موثر و كارساز دانست.
معاون بهره برداری قطارشهری شیراز هم خواستار گسترش طرح 'مترو كتاب' شیراز شد و بیان داشت: حدود ٢ و نیم سال از راه اندازی مترو شیراز در حد فاصل ایستگاه احسان تا میدان نمازی این شهر سپری می شود و ظرف این مدت و در برخی از روزهای هفته تا 20 هزار نفر از این وسیله نقلیه عمومی استفاده می كنند.
حسن مرادی افزود: با توجه به اینكه خط یك قطار شهری شیراز در سال 96 به بهره برداری می رسد و خطوط 6 گانه قطار شهری توسعه می یابد انتظار می رود شمار شهروندانی كه از مترو شیراز استفاده می كنند چند برابر شود.
او، ظرفیت بالای مترو شیراز را برای انجام كارهای فرهنگی مناسب دانشت و گفت: یكی از این اقدام های فرهنگی می تواند گسترش فرهنگ كتابخوانی درون و برون قطار شهری باشد.
مرادی ادامه داد: در دنیای امروز كه ارتباطات به شیوه فضای مجازی است، اجرای این طرح می تواند اقدام موفقی در جلب و جذب نسل جوان و مردم به مطالعه باشد.
وی بیان كرد: تبادل كتاب های یك برگی نیز می تواند در میان شهروندان، فرهنگ همزیستی سالم را هم ترویج كند.
متولی طرح 'متروكتاب' شیراز هم در این آیین با اشاره به اینكه باغ فرهنگ میراثی است كه از گذشتگان به همگان رسیده است گفت: امروز اگر بذر فرهنگی كاشته نشود، تصور آینده ای روشن ممكن نیست.
ایلامی، خواستار اقدام جدی در حوزه فرهنگ كتابخوانی شد و گفت: اجرای این طرح در حوزه اجتماعی و فرهنگی ضروری بود و خوشبختانه این كار با استبقال نهادهای فرهنگی از جمله اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی و قطارشهری شیراز روبه رو شد.
ناشر كتابهای یك صفحه ای هم در این آیین بیان كرد: با توجه به فضای مناسبی كه قطار شهری شیراز دارد و همچنین تعداد زیاد شهروندانی كه از این طریق جا به جا می شوند، این مكان، فضای مناسبی برای ترویج فرهنگ كتابخوانی به شمار می آید.
داریوش نویدگویی اظهار كرد: اجرای این طرح، مردم و شهروندان را با كتاب این یار مهربان مانوس می كند و بر این باورم كه یكی از راه های علاقه مند كردن مردم به مطالعه، تولید كتاب های كم حجم است.
وی، خطاب به مدیران شهری گفت: نباید از اهمیت موضوع مطالعه كتاب و كتابخوانی شهروندان غافل شویم و پرداختن به این موضوع مهم فرهنگی نیازمند همكاری همه متولیان فرهنگی است.
بنیانگذار طرح 'یك دقیقه مطالعه' نیز در این مراسم، با اشاره به اینكه دشمن كم آگاهی، مطالعه است، اظهار داشت: كتاب یار وفادار ماست و باید قدر آن را بدانیم.
میرعظیمی، همكاری سازمان قطارشهری شیراز را برای فراهم شدن فضای مطالعه ستود و گفت: این طرح گام كوچك اما موثری برای كتابخوان شدن شهروندان است.
مجری طرح 'مترو كتاب' شیراز، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، شركت آسان رسان و شركت قطار شهری شیراز هستند.
در ادامه این آیین، شماری از اهالی و متولیان فرهنگ و ادب فارس با حضور در واگن های قطارشهری شیراز، كتاب های یك صفحه ای میان مسافران مترو این شهر توزیع كردند.
2027 /6118
دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی