در اين مطلب آمده است: نقش زنان به عنوان مديران خاموش خانواده براي ترويج فرهنگ اقتصاد خانواده، مهم و كليدي است، تغيير شيوه زندگي خانوادهها از جمله راهكارهاي موثر در تحقق اهداف اقتصاد خانواده است، احياي فرهنگ بومي با شعار سادهزيستي كه ميتواند از سوي مادران خانواده اتفاق بيفتد، نقش مهمي در اصلاح شيوه زندگيهاي امروزي ايفا ميكند.
همان گونه كه خانواده به عنوان واحد كوچكي از اجتماع در پيشرفت و توسعه فرهنگي جامعه نقش اول را دارد، در توسعه و رشد اقتصادي جامعه نيز نقش اساسي را ايفا ميكند و ميزان، چگونگي و نوع حضور او در عملكرد و چرخههاي اقتصاد كشور تأثيرگذار است، خانواده در مصرف تابع زنان خانواده است و زنان در اقتصاد خانواده بسيار مؤثرتر از مردان عمل ميكنند.
اقتصاد خانواده به معناي چگونگي سامان دهي و مديريت منابع خانه است، خانواده سازماني است كه توليد و توزيع كالاهاي مورد نياز را فراهم ميسازد و زن به عنوان يكي از 2 ركن اساسي خانواده در اين سازماندهي و مديريت، نقش اساسي را ايفا ميكند، وظيفه مادري، همسري و بيشتر منابع مصرف به زن سپرده ميشود و زنان با تدبير صحيح ميان درآمد و مصرف هماهنگي به وجود ميآورند، در حقيقت زنان در اين زمينه نقش كليدي داشته و با برنامهريزي صحيح در رشد اقتصادي خانواده و در نهايت در توسعه اقتصادي جامعه و برنامههاي بزرگ تأثير بسياري دارند، بنابراين درك زنان از مصرف و چگونگي آن ميتواند در همه خانوادهها تاثيرگذار باشد.
با توجه به اينكه بيشتر فعاليتهاي اقتصادي بانوان در بخش خانواده است، نقش زنان به عنوان پرچمدار اقتصاد قابل تامل است، اگر احساس وظيفه حفظ سرمايههاي كشور در زنان ايجاد شود، اين امر خود به خود عاملي براي ايجاد الگوي مناسب مصرف براي نسلهاي بعدي خواهد بود.
از سوي ديگر، چون خانواده مصرف كننده كالاها و خدمات توليد شده در جامعه است؛ روش استفاده صحيح از كالاها و خدمات، ميزان بهره وري را بالا ميبرد و از هدر دادن امكانات و دستاوردها جلوگيري ميكند، چنان كه اگر فرهنگ قناعت و صرفه جويي از طرف خانوادهها رعايت شود؛ به جامعه نيز كشيده شده و نيروي انساني درسطوح مختلف اداري، صنعتي و كشاورزي به سوي حيف و ميل بيت المال و سرمايههاي ملي و يا دست اندازي به اموال ديگران حركت نخواهد كرد و اين مسأله نتايج بسيار با خير و بركتي به همراه دارد، به عبارت ديگر رشد و توسعهي كشور در قالب فرهنگ سازي خانوادهها آن هم از جانب ركن تربيتي آن يعني زن امكان پذير است.
از نظر اسلام مصرف بايد در چارچوب صحيح و متعادل و دور از اسراف و تبذير صورت پذيرد، زن ميتواند با پرهيز از اسراف و تبذير جلوي اتلاف و هدر رفتن امكانات، لوازم، مواد غذايي و پوشاك بگيرد و جامعه را به سوي مصرف صحيح راهنما باشد
خلاصهي كلام؛ زنان و مادران ميتوانند در اقتصاد خانه و در سطح اقتصاد كلان جامعه نقش اساسي و محوري داشته باشند، زنان جامعه امروز ما، با الگو گرفتن از فاطمه زهرا(س) نقش كارآمدي در رشد و بالندگي سرمايههاي انساني دارند، زن ميتواند با سازماندهي و مديريت صحيح بين درآمد و مصرف توازن برقرار سازد، زنان به عنوان عامل نيروي كيفي كار، در جريان بهره وري و توليد ناخالص ملي ايفاي نقش مينمايند، مهيا ساختن كانوني گرم براي اعضاي خانواده و ايجاد محيطي سرشار از محبت، دوستي و تفاهم در افزايش بهره وري عوامل توليد تأثيرگذار است، زنان با تأسي به سيره عملي حضرت زهرا(س) نقش مؤثر و كليدي در سلامت جامعه و پرورش نيروهاي فعال و مولد، در رشد و توسعه اقتصادي جامعه سهم عمدهاي دارند.
7341/6103 خبرنگار: خديجه سلطاني پور ** انتشاردهنده: مصطفي دهقان
براي آگاهي از تازهترين اخبار و رويدادها در استان سمنان به نشاني IRNASEMNAN@ كانال اخبار ايرنا سمنان مراجعه كنيد.
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
روزنامه پيام استان سمنان روز شنبه بيست و ششم فروردين 96 در شماره چهار هزار و 456 مطلبي با عنوان «نقش زنان دراقتصاد خانواده و جامعه» به قلم ناهيد ابراهيمي نسب منتشر كرد.