تهران - ایرنا - همه مسئولانی كه امروز به نمایشگاه بین المللی تهران آمده بودند، از چشم انداز روشن اقتصاد ایران در سال 96 اعم از رشد اقتصادی هشت درصدی، نصف شدن شاخص فلاكت و نیز باز شدن درهای كشور پس از برجام سخن راندند؛ شاخصه هایی كه پیش نیاز تحقق شعار اقتصادمقاومتی، تولید - اشتغال به حساب می آید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانك و بیمه (فاینكس 2017) كه بزرگترین رویداد پولی و مالی در كشور به شمار می رود، در حالی امروز شنبه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی آغاز به كار كرد كه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه مهمان و سخنران ویژه آن بود.
دست اندركاران بازارهای پولی و مالی كشور اعم از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس كل بانك مركزی، رییس سازمان بورس، رییس بیمه مركزی به همراه سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهوری در آیین افتتاحیه این رویداد، از ضرورت توسعه بازارهای مالی و نیز ورود شركت های دانش بنیان و نوپا به عرصه اقتصاد سخن گفتند.

** از نصف شدن شاخص فلاكت تا جهش در جذب سرمایه گذاری خارجی
علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در بیان بهبود شرایط اقتصادی كشور چنین گفت: دولت یازدهم توانست با اتكای سرمایه ارزشمند اجتماعی و با حمایت و پشتیبانی و همكاری همه اركان نظام، رشد منفی 6.8 درصدی را به نرخ رشد مثبت تبدیل كند كه برآورد می شود تا پایان سال 95 بیش از 8 درصد باشد. نرخ تورم 40 درصدی نیز جای خود را اكنون به تورم تك رقمی داده است.
به گفته وی، امروز جهش های بیش از 90 درصدی در متوسط سالانه نرخ ارز، جای خود را به نوسانات اندك و حدود 5 درصدی داده به نحوی كه شاخص فلاكت كه حاصل جمع تورم و بیكاری به دست می آید، از 42.6 درصد به 21.4 درصد رسیده است.
طیب نیا، بازگشت ثبات و آرامش به اقتصاد كشور و خاتمه یافتن دوران بحران ركود تورمی و حركت پرشتاب به سمت فلاكت مردم را از دیگر دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم برشمرد.
آنگونه كه طیب نیا گفت، اگر كاهش شدید قیمت های نفت در سال 93، روند بهبود را كند یا معكوس نمی كرد، بهبود اقتصادی گسترده تر از این رخ می داد و مردم بیش از این ثمرات آن را لمس می كردند.
طیب نیا تاكید كرد: ارتقای 32 پله ای رتبه ایران در شاخص انجام كسب و كار، 18 پله ای در شاخص آزادی اقتصادی و 14 رتبه بهبود جایگاه ایران در شاخص شفافیت و كنترل فساد نمونه هایی از بهبود اوضاع اقتصاد است.
وزیر اقتصاد تاكید كرد: نباید اجازه داد كه كشور به مسیر پرتنش گذشته بازگردد.
وی همچنین از جهش عملكرد دولت یازدهم در جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه خبر داد و گفت كه این میزان از حدود 870 میلیارد ریال در سال 1391 به 12 هزار و 530 میلیارد ریال در اسفند ماه 1395 افزایش یافت.

** پرداخت سود بیشتر به معنای ریسك بالاست
رییس كل بانك مركزی گفت: پرداخت نرخ‌های بالای سود توسط یك بانك، می تواند نشان‌دهنده ریسك بیشتر عملیات این بانك باشد و سپرده‌گذاران باید آگاه باشند كه این نرخ بالاتر، بهای ریسكی است كه متقبل می‌شوند و باید پیامدهای آن را نیز بپذیرند.
ولی الله سیف افزود: این ریسك به سهامداران چنین بانك‌هایی نیز تسری می‌یابد كه نشانه آن در نسبت بالای مازاد سود پرداختی به سپرده‌گذاران دیده می­شود.
وی تاكید كرد: بنابراین سهامداران نیز در تصمیمات سرمایه‌گذاری خود باید این ریسك را قیمت‌گذاری كنند. همچنین حسابرسان مستقل و بازرسان قانونی بانك‌ها نیز در راستای ایفای مسئولیت‌های حرفه‌ای خود باید در رابطه با تداوم فعالیت بانك، این موارد را به نحو مقتضی مورد توجه قرار دهند.
وی همچنین از برنامه بانك مركزی برای تشدید نظارت بر عملكرد بانك ها با توجه به ریسك آنها، اصلاح ساختار نظام بانكی و نیز بهبود اوضاع كسب و كار بانكی خبر داد.
وی در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگاران گفت كه گزارشی درباره نرخ سود به شورای پول و اعتبار ارایه می شود كه بر اساس آن ممكن است نرخ ها در سال جاری كاهش یابد.
وی در عین تاكید كرد: مهمتر از كاهش نرخ سود، تعادل در عرضه و تقاضای نقدینگی در بازار است كه بتواند نرخ سود را پایدار نگاه دارد.
سیف درباره محدودیت هایی كه بازار سرمایه برای حفظ نرخ سود در نظام بانكی بوجود آورده است، گفت: با ایجاد انضباط می توان تا حدود زیادی مدیریت نرخ سود را اعمال كرد.
وی درباره فعالیت موسسه های مالی و اعتباری غیرمجاز نیز گفت: حفظ و مراقبت از منابع سپرده گذاران و مردم عادی باید در دستور كار قرار گیرد و بانك مركزی هم در این رابطه مراقبت لازم را خواهد داشت.
سیف یادآور شد: البته موسسات غیرمجاز نمی توانستند این اقدامات را انجام دهند اما با شرایط به وجود آمده بانك مركزی در تلاش است كه خسارت هایی را كه ممكن است پیش بیاید، مدیریت و از بروز آن جلوگیری كند.

** تحریم، شفافیت در اقتصاد ایران را از بین برد
وزیر امور خارجه نیز در این گردهمایی از دستاوردهای برجام برای اقتصاد ایران سخن گفت و اینكه تحریم ها، شفافیت را در اقتصاد ایران از بین برد كه گم شدن دكل نفتی و حیف و میل بیت المال توسط دلالان نفتی نمونه آنهاست.
محمدجواد ظریف با برشمردن این دستاوردها در حوزه نفت و گاز گفت: با برجام و تلاش بی نظیر مسئولان و كاركنان پرافتخار صنعت نفت كشور، تولید نفت به بیش از 4و نیم میلیون بشكه در روز رسیده و صادرات آن را كه كمتر از یك میلیون بشكه بود، به حدود 2.6 ارتقا یافته است.
به گفته ظریف، امروز دیگر درآمدهای نفتی جایی مسدود نمی شود و عواید حاصل از فروش نفت در اقتصاد كشور گردش پیدا می كند. قریب به 80 میلیارد دلار قراردادهای نفتی و گازی در حال مذاكره با شركت های بزرگ نفتی و فنی - مهندسی می باشد. در یك كلام صنعت نفت و گاز و پتروشیمی كشور دوباره به حركت در آمده است.
امروز شرایط حوزه حمل و نقل بویژه در حوزه كشتیرانی به شرایط عادی بازگشته است و مشكلات بیمه ای، استفاده از پرچم مناسب، رتبه بندی بین المللی، دسترسی به بنادر و ... همگی حل شده اند.
آنگونه كه ظریف بیان كرد، در بخش هوایی، قراردادهای خرید هواپیما با كسب تمامی مجوزها روال خود را طی می كنند. اگر چه از ورود چند فروند هواپیمای پیشرفته جدید به داخل كشور هیجان زاده نیستیم، اما این اتفاق، كه نمایانگر همكاری بزرگترین برندهای جهانی با جمهوری اسلامی است پیامدهای مهم و تاثیر گذاری در جلب اعتماد و اطمینان جهانی به سمت ایران برجای گذارده و این پیام را به جامعه جهانی داده است كه راه تجارت و همكاری با ایران باز است.
رییس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: نباید رفع محدودیت های سیستم بانكی، دسترسی بانك مركزی به وجوه مسدود شده در دوره تحریم ها، دسترسی و كنترل بانك مركزی بر منابع مالی خود در خارج از كشور، بازگشایی و فعالیت مجدد حساب های بانك مركزی نزد دیگر بانك های مركزی به خصوص اروپا، اتصاد مجدد بانك های كشور به سیستم پیام رسانی مالی موسوم به سوئیفت، ایجاد و از سرگیری روابط كارگزاری توسط بانك های تجاری كشور با سایر بانك های خارجی طرف همكاری، خروج موقت از فهرست اقدام متقابل گروه ویژه اقدام مالی FATF و .... را به عنوان تحولات بسیار مثبت طی یك سال پس از اجرایی شدن برجام از نظر دور داشت.
ظریف یادآور شد: در سایه برجام افزایش یافته به طوری كه طی چهار سال دولت یازدهم، جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه بیش از 1300 درصد افزایش داشته و به عدد 12583 میلیارد ریال رسیده است.
در كنار جذب سرمایه گذاری خارجی، توافقات بین المللی، عضویت در نهادهای بین المللی بازار سرمایه مانند سازمان بین المللی كمیسیون اوراق بهادار ( ISOCO و WFE ) توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و امضای تفاهم نامه های متعدد با سایر كشورها نیز در سایه برجام حاصل شده است. امید می رود با تداوم این مسیر، امكان تامین مالی بین المللی، پذیرش شركت ها در بورس های خارجی و اتصال به بازارهای سرمایه خارجی نیز امكان پذیر شود.

** ضرورت تشكیل كمیته ثبات برای رسیدن به رشد حقیقی در اقتصاد
عبدالناصر همتی رییس كل بیمه مركزی نیز در این آیین توسعه بازارهای مالی را در تحول اقتصاد كلان مهم دانست و گفت: اگر می خواهیم شاخص های بخش حقیقی اقتصاد دچار تحول شود باید بازارهای مالی ما متحول و كارآمد باشد.
رئیس كل بیمه مركزی با تاكید بر اینكه مشكل اصلی اقتصاد كشور این است كه این بازارها كارایی لازم را ندارند، اطلاعات به صورت دقیق منتشر نمی‌شود و بازارها به لحاظ تخصیص منابع با مشكل روبرو هستند، گفت: برای نمونه بانك ها بیشترین بازدهی سود را در بازار به خود اختصاص داده‌اند حال آنكه بورس و بیمه باید سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار داشته باشند.
وی بر تشكیل كمیته ثبات برای متعادل كردن سهم هر یك از نهادهای پول و مالی از اقتصاد كشور، كارآمد شدن تخصیص منابع و شفافیت اطلاعات تاكید كرد و گفت: برای توسعه بازار سرمایه باید بیمه ها فعال تر شوند.
وی یادآور شد كه در اكثر كشورهای پیشرفته یك سوم اوراق بلند مدت مالی را بیمه ها و صندوق هاي بازنشستگي خریداري می كنند، اما متاسفانه در كشور ما نقش بیمه ها در ارزش افزوده بازار مالي پایین است.
وی یادآور شد: اكنون بیمه‌های عمر در بازارهای مالی دنیا حرف اول را می‌زنند و لازمه آن كاهش نرخ سودبدون ریسك سپرده بانك هاست. از سوی دیگر صنعت بیمه می‌تواند زمینه امنیت اقتصادی را برای بزرگترین پروژه‌های كشور فراهم كند.

** پیشرفت ایران در حوزه كسب و كارهای نوین در سایه برجام رخ داد
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دیگر سخنران این افتتاحیه بود كه از پیشرو بودن كسب و كارهای نوین در فضای جدید اقتصاد ایران سخن به میان آورد و اینكه این رونق در سایه برجام رخ داده است.
وی گفت كه جوانان كشور به زودی در استارتاپ ها جای بسیاری از شركت های بزرگ حتی خودروسازان را خواهند گرفت زیرا برخی از این شركت ها سالی هزار درصد رشد داشته اند.
ستاری با اشاره به این كه امروز تمامی سرمایه گذاران خواهان سرمایه گذاری در استارتاپ ها هستند، اظهار داشت: اگر می خواهیم در اقتصاد پیروز باشیم باید بین پژوهش های بازار محور و دیگر پژوهش ها تفكیك قائل شد.
وی با بیان این كه در آینده به دنبال ایجاد بازاری مانند نزدك برای شركت های مالی بیمه هستیم، خاطرنشان كرد: استارتاپ ها در ایران امروز، روزی 12 میلیارد تومان درآمد دارند كه این موضوع نشان دهنده قدرت بازار فناوری در كشور است.
معاون رییس جمهوری با تاكید بر تغییر نگاه مردم به بازارهای مجازی افزود: این كه فردی 25 سال سن دارد و شركت وی 10 میلیارد می ارزد، نشان می دهد كه نظامات مالی جدیدی در كشور در حال ظهور است.
وی با اشاره به این كه رشد استارتاپ ها بسیار سریع تر از سیستم قانونگذاری ما است، گفت: در كشور 5 میلیون دانشجو و 34 میلیون جوان داریم كه اگر پابه پای آنها حركت نكنیم، نمی توانیم جهشی در اقتصاد كشور داشته باشیم.

** صدور 11 میلیون كد سهامداری كشور
رییس سازمان بورس نیز با ارایه آماری از رشد كمی و كیفی بازار سرمایه در یك سالی كه گذشت، خبر داد و گفت: تعداد كدهای سهامداری برای فعالیت در بازار سرمایه به بیش از 11 میلیون فقره رسیده و اندازه بازار سرمایه در سال 95 بدون احتساب صندوق های سرمایه گذاری با رشد 103 درصدی نسبت به چهار سال قبل به4900 هزار میلیارد ریال (490 هزار میلیارد تومان) افزایش یافته است.
شاپور محمدی تاكید كرد: اندازه بازار سرمایه با احتساب صندوق های سرمایه گذاری در سال 95 به بیش از 6 هزار میلیارد ریال رسید و اندازه صندوق های سرمایه گذاری نیز در سال 95 به 1200 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
رییس سازمان بورس بیان داشت: امسال به دلیل دستاوردهای برجام، كدهای فعال در بورس انرژی رشد 2 برابری را تجربه كرده و اكنون فرآورده های نفتی نیز با حمایت وزارت نفت در حال معامله در بورس انرژی است.
وی با بیان اینكه در نظر داریم امسال محدودیت های بازار سرمایه رفع شود، ابراز امیدواری كرد كه موضوع توقف طولانی مدت نمادهای بورسی برای همیشه حل شود تا نقد شوندگی بازار تضمین شود.
رییس سازمان بورس بیان داشت: گسترش معاملات آپشن (اختیار معامله)، رفع محدودیت دامنه نوسان و ایجاد دامنه پویا و همچنین حذف حجم مبنا از برنامه های سال 96 است.
به گزارش ایرنا، دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانك و بیمه كه صبح امروز (شنبه) در محل نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به كار كرد، مهمانان ناخوانده ای هم داشت؛ تعدادی از سهامداران شركت كنتورسازی ایران كه سال گذشته زیانده شد در مقابل سالن خلیج فارس تجمع كردند؛ آنان مشكل بوجود آمده برای این شركت را ناشی از نظارت ناكافی سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه می دانستند.
در دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانك و بیمه كه تا 29 فروردین سالجاری در نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر است،360 شركت و مجموعه اقتصادی در 16 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی حضور دارند.
اركان بورس، كارگزاری ها، شركت های تامین سرمایه، شركت های مشاور سرمایه گذاری، موسسات اعتباری و مالی، شركت های خدمات بازار سرمایه و شركتهای پذیرفته شده در بورس و بیمه ها از جمله شركت كنندگان در این نمایشگاه هستند.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2025**1579*خبرنگار: لیلا جودی**انتشار:مرضیه فاتحی