به گزارش ایرنا، روزنامه تایمز روز شنبه در گزارشی عنوان كرد كه بررسیهایش از داده های منتشر شده از 146 ایستگاه سنجش آلودگی هوا توسط وزارت محیطزیست و امور غذا و روستایی انگلیس، بیانگر آن است كه سطح آلایندگی ناشی از 'دیاكسید نیتروژن' در 26 ایستگاه بالاتر از توصیه های اتحادیه اروپا و سازمان بهداشت جهانی بوده است.
روزنامه تایمز با بیان اینكه این برای اولین بار طی یك دهه گذشته است كه سطح آلایندگی هوا در مناطق مختلف انگلیس تا این حد گسترش می یابد، نوشت: این آمارها در حالی منتشر میشود كه دولت 'ترزا می' براساس رأی دادگاه عالی انگلیس در سال گذشته میلادی وعده داد، تا 24 آوریل برنامههایش را برای بهبود وضعیت هوای این كشور منتشر كند .
این روزنامه افزود: سطح آلودگی دیاكسید نیتروژن كه با بسیاری از بیماریهای تنفسی مرتبط است، توصیه شده است كه بایستی زیر 40 میكروگرم در هر مترمربع در هوا باشد. اما این مقدار براساس دادههای وزارت بهداشت انگلیس، بهطور میانگین در سال جاری میلادی و نیز سال گذشته میلادی در منطقه تجاری 'ماریلبنرود' در قلب لندن، 82 میكروگرم در هر متر مربع بوده است.
به نوشته تایمز، میزان 'دی اكسید نیتروژن' در منطقه 'هافد یینس' در ولز واقع در غرب انگلیس نیز در سال جاری میلادی، بهطور میانگین 81 میكروگرم در هر مترمربع اعلام شده است.
تایمز نوشت: آلودگی ناشی از دیاكسید نیتروژن كه خودروهای دیزلی منشأ اصلی آن هستند، یكی از عوامل است كه سلامتی افراد را در معرض خطر جدی قرار میدهد و همین امر سبب شده است كه تقاضای عمومی برای مقابله با این خودروها فزونی یابد.
این روزنامه نوشت: صادق خان شهردار لندن پیش از این گفته است كه افزایش عوارض تا 24 پوند در روز برای خودروهایی كه آلایندگی بیشتری دارند، در این شهر به اجرا گذاشته خواهد شد.
به نوشته تایمز، شهردار لندن اعلام كرد این عوارض جدید از 23 اكتبر سال جاری میلادی برای خودروهایی كه سطح آلایندگی بالایی دارند و وارد مناطق مركزی پایتخت انگلیس میشوند، اعمال خواهد شد و خودروهایی دیزلی و بنزینی كه استاندارد یورو 4 را نداشته باشند و نوعاً ساخت آنها به قبل از سال 2006 میلادی بازمیگردد، مشمول این مالیات جدید خواهند شد.
این روزنامه افزود: انتظار میرود كه دولت انگلیس نیز عوارض جدیدی برای این خودروهای آلاینده به اجرا گذارد.
تایمز نوشت: 'جانان گریك' استاد دانشگاه 'كوئین مری' لندن و متخصص در بیماریهای زیستمحیطی و تنفسی در این خصوص میگوید: این مساله به اثبات رسیده است كه صدمات ناشی از آلودگی هوا، ارتباط مستقیم با سرطان، آسم، بیماریهای قلبی، زوال عقل و گسترش بیماریهای تنفسی در كودكان دارد.
این روزنامه افزود: دكتر گریك با اشاره به نقش خودروهای دیزلی در آلودگی هوا تأكید دارد كه 'ناوگان این خودروها بایستی در اسرع وقت از جادههای انگلیس پاك شوند'.
تایمز افزود: این استاد دانشگاه مری كوئین لندن میگوید 'هدف قرار دادن خودروهای دیزلی یكراه حل بسیار آسان برای كاهش میزان آلایندگی هوا در حال حاضر بشمار میرود . ضمن اینكه عوامل بازدارنده برای اینكه افراد به سمت خرید اینگونه خودروها نروند، وجود ندارد.
این روزنامه همچنین نوشت: انجمن سلطنتی پزشكان انگلیس چندی پیش در گزارشی اعلام كرد كه آلودگی هوا سالانه حدود 40 هزار مرگ زودرس در انگلیس را منجر میشود كه هرسال 20 میلیارد پوند برای این كشور هزینه در بردارد.
صادق خان شهردار لندن اخیرا در اظهاراتی اعلام كرد كه سالانه بیش از 9 هزار تن در لندن بر اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس میشوند.
كمیسیون اروپا نیز در بهمن ماه گذشته ضمن دادن آخرین اخطار به پنج كشور عضو اتحادیه اروپا از جمله انگلیس برای مقابله با آلودگی هوا اعلام كرد كه سالانه بیش از 400 هزار نفر در كشورهای عضو این اتحادیه به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا دچار مرگ زودرس میشوند.
كمیسیون اروپا در بیانیهای مطبوعاتی اعلام كرد: اخطارهای نهایی به كشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا به دلیل شكسته شدن مكرر محدودیت مربوط به آلودگی هوا در زمینهٔ میزان انتشار ذرات سمی دیاكسید نیتروژن در این كشورها، فرستاده شده است.
كمیسیون اروپا از پنج كشور یادشده خواسته است كه هر چه سریعتر اقدامات لازم را برای بهبود كیفیت هوا باهدف تضمین سلامتی مردم این كشورها صورت دهند.
كمیسیون اروپا به این پنج كشور، دو ماه مهلت داده است كه اقدامات لازم را برای كاهش انتشار دیاكسید نیتروژن صورت دهند و در غیر این صورت با دادگاه كیفری اروپا و جریمه سنگین مواجه خواهند شد.
براساس گزارش كمیسیون اروپا در حال حاضر در 16 منطقه انگلیس از جمله شهرهای لندن، بیرمنگام، لیدز و گلاسكو میزان انتشار دیاكسید نیتروژن بارها از حد تعیین شده فراتر رفته است.
اروپام**5**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۳
لندن - ایرنا - انتشار گزارشهایی در مورد افزایش بیسابقه سطح آلودگی ناشی از ذرات سمی 'دیاكسید نیتروژن' در انگلیس، در روز شنبه بار دیگر انگشت اتهام آلایندگی به سمت خودروهای دیزلی در این كشور نشانه رفت.