ساري – ايرنا – بوم گردي با همان بافت قديمي و خانه هاي مردم كه در اختيار گردشگران قرار مي گيرد به همان اندازه كه كانون توجه و استقبال گردشگران براي حضور و اقامت در مازندران قرار گرفته به فرصت طلايي براي اشتغالزايي و درآمدزايي جوانان تحصيلكرده اين استان نيز مبدل شده است .

در حاليكه مسئولان براي مقابله با غول بيكاري جوانان به دنبال راهكارهايي از جنس راه اندازي و حمايت از واحدها و شركت هاي صنعتي و توليدي هستند تا با چرخش چرخ هاي توليد آب و ناني با طعم اشتغالزايي براي آنان پديدار شود ، اشتغال هاي خفته آنهم نه در مناطق توسعه يافته و شهري بلكه در كنج روستاها در دل طبيعت مازندران در حال جوانه زدن است .
بوم گردي يا همان اقامتگاههاي سنتي و قديمي در روستاهاي مازندران آنچنان جايگاه و پايگاهي نزد مسافران پيدا كرده است كه نوروز امسال در همان روزهاي نخست تعطيلات تكميل شدند و به بيان ديگر كوله باري از تجربه و درآمد خوب را براي شاغلان در اين بخش به همراه داشت .
حال آنكه برخي در گير و دار بدست آوردن شغل اداري و پشت ميزي به دنبال يافتن بقول معروف پارتي هستند شغل هاي منتسب به بوم گردي اصلا نيازي به پارتي بازي ندارد و جواناني با علاقه و تبحر در حوزه گردشگري را همچنان به خود فرا مي خواند .
** بوم گردي فرصت طلايي براي پايان بيكاري
مريم نوريان جوان 28 ساله كه از پيشتازان ايجاد اقامتگاه بوم گردي در مازندران است پس از سالها دوندگي براي بدست آوردن شغل با ورود به عرصه بوم گردي اكنون علاوه بر تبديل شدن به عنوان يكي از نمونه هاي موفق ، صاحب شغلي شد و اعضاي خانواده اش نيز در اين زمينه موفق به كسب درآمد شدند .
نوريان به خبرنگار ايرنا گفت : پس از تحصيل در رشته مهندسي كامپيوتر برخلاف ديگر دوستان مهاجرت به ديگر استان ها را براي به دست آوردن شغل انتخاب نكردم .
وي كه پس از طي مراحل اخذ مجوز اقامتگاه بوم گردي از اداره كل ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي مازندران از 2 سال قبل فعاليت رسمي مجموعه خود را آغاز كرد ، افزود: 2 اتاق كاهگلي در زمين كشاورزي مان بستر اوليه براي ايجاد بوم گردي و حضور 30 مسافر شد .
اين متولي اقامتگاه بوم گردي 'افضل' واقع در سوادكوه ادامه داد: حضور اين مسافران و تجربه زندگي روستايي به همراه غذاهاي سنتي مازندراني باعث شد تا مسافران حس خوب بدور از زندگي پر هياهوي شهري و مدرن را براي لحظاتي در جوار طبيعت تجربه بكنند .
وي كه پيشتر بدنبال شغل براي خود بود اكنون به واسطه ارائه انواع خدمات بومي و سنتي به مسافران براي 15 نفر از اعضاي خانواده و روستاييان 'چالي' به صورت مستقيم و غير مستقيم اشتغالزايي كرده است .
نوريان اين اشتغال را شامل راهنمايان محلي و زنان توليد كننده انواع غذاهاي محلي و صنايع دستي اعلام كرد و افزود : با توسعه فضاي اقامتگاهي اين تعداد اشتغال افزايش خواهد يافت .
نوريان ادامه داد : با دريافت تسهيلات 300 ميليون ريالي براي ترميم و بازسازي اقامتگاه بوم گردي در روستاي 'چالي' شيرگاه اكنون خودم و ديگر اعضاي خانواده و برخي از اهالي اين روستا صاحب شغل شدند .
** بوم گردي شغل پردرآمد
بهمن آقايي كه هم اكنون مدير يكي از اقامتگاه هاي بوم گردي مطرح و مهم مازندران است سالها تحصيل دانشگاهي را در سال دوم دكتري داروسازي رها كرد و پا در وادي كار و فعاليت در گردشگري گذاشته است .
وي با فعاليتش در بخش بوم گردي پيش از مبتلا شدن به درد بيكاري بعد از فارغ التحصيلي از دانشگاه و پيوستن به جمع بازماندگان از شغل اداري و كارمندي ، راه خود را براي بدست آوردن شغل در فعاليتي بغير از رشته اي كه تحصيل مي كرد يافت .
آقايي كه ترك تحصيل از رشته دكتري داروسازي را سرآغازي براي پرش و تعالي در شغل دانست ، مي گويد : بخاطر جذابيت و تنوع فعاليت در بخش بوم گردي زمان زيادي از وقت روزانه ام صرف اين كار مي شد .
وي افزود : با توجه به اين وضعيت و همچنين شرايط مناسب اشتغالي در اين حوزه ، تصميم به انصراف از تحصيل در رشته داروسازي را عملي كردم .
مدير مجموعه بوم گردي هاي اسپرز( سنگريزه هاي سفيد ) كه تعداد اقامتگاه هاي بوم گردي زير مجموعه اش را 40خانه اعلام كرد ، ادامه داد: هم اكنون 250 نفر از اهالي منطقه لفور سوادكوه شمالي بواسطه وجود و فعاليت اين بوم گردي ها مشغول به كار شدند .
وي با اشاره به اينكه اكثر افراد شاغل در اقامتگاه هاي بوم گردي اسپرز را تحصيلكردگان دانشگاهي تشكيل مي دهند ، گفت : اين افراد كه خود از ساكنان روستاهاي منطقه هستند در قالب راهنمايان محلي با اين مجموعه ها همكاري مي كنند .
آقايي همچنين از دامداران جنگل نشين نيز به عنوان ديگر افرادي كه در بوم گردي هاي منطقه فعاليت مي كنند نام برد و افزود : 27 خانوار با ترميم و بهسازي منازلشان در اين زمينه فعاليت مي كنند .
وي با اشاره به اينكه نوروز امسال مسافران زيادي در اقامتگاه هاي بوم گردي اسپرز اقامت كردند ، ادامه داد : استقبال براي سكونت و اقامت در اين فضاها باعث شد تا مسافران زيادي با پاسخ خالي نبودن اقامتگاهي براي سكونتشان مواجه شوند .
اين مدير اقامتگاه هاي بوم گردي اسپرز بدون اينكه آماري از چرخش مالي اقامتگاه هاي بوم گردي زير مجموعه اش ارائه بكند ، گفت : فقط در همين اندازه مي توانم ذكر بكنم كه ميزان درآمد كسب شده در اين عرصه خيلي بيشتر از فعاليتم در صورت تكميل دكتراي داروسازي و كار در اين رشته بود .
وي همچنين ميزان درآمد ماهانه هر يك از افرادي كه در اقامتگاه بوم گردي اسپرز فعاليت مي كنند را حدود 10 ميليون ريال اعلام كرد .
** 54 اقامتگاه بوم گردي در مازندران
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران به خبرنگار ايرنا گفت : 54 اقامتگاه بوم گردي داراي مجوز در استان فعاليت مي كنند كه يك هزار و 865 نفر شب اقامت مسافران ظرفيت اقامتگاهي اين فضاها است .
مهران حسني افزود : حضور خانواده ها در خانه هاي قديمي به دور از قيل و قال هاي شهري به همراه منوي غذاهاي سنتي ، مسافرتي خوشايند و مطلوب را براي افراد رقم مي زند كه اين باعث مي شود تا مسافران براي حضور دوباره در بوم گردي راغب باشند .
معاون گردشگري مازندران گفت : در بررسي اسكان مسافران در بوم گردي هاي استان نشان مي دهد اكثر آنان پس از يك بار حضور و اقامت در بوم ها ، دوباره اين فضاها را در سفر به مازندران براي اقامت انتخاب مي كنند .
** ايجاد 30 فضاي بوم گردي جديد در مازندران
معاون ميراث فرهنگي مازندران همچنين گفت كه در كميته برنامه ريزي اقامتگاههاي بوم گردي مازندران ايجاد 30 بوم جديد مصوب شده است كه اقدامات لازم براي راه اندازي آنها انجام خواهد شد.
وي افزود : پرداخت تسهيلات يك ميليارد ريالي صندوق كارآفريني و اميد با كارمزد چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله فرصت مناسبي را براي ايجاد فضاهاي بوم گردي جديد در استان فراهم آورده است .
حسني گفت : تاكنون تعدادي از متوليان اقامتگاههاي بوم گردي با دريافت اين تسهيلات ، بستر لازم را براي گسترش فضاهاي زير مجموعه اشان فراهم كرده اند.
** بوم گردي ظرفيت اشتغال نوظهور در مازندران
وي كه از بوم گردي با پتانسيل بالا براي اشتغال افراد بيكار بويژه تحصيلكردگان دانشگاهي نام برد ، ادامه داد : با پرداخت تسهيلات يك ميليارد ريالي با كارمزد چهار درصد و ايجاد يك واحد بوم گردي براي افراد زيادي اشتغال ايجاد مي شود .
معاون گردشگري مازندران گفت : به ازاي ايجاد يك بوم گردي براي چهار تا ده نفر فقط به صورت مستقيم شغل ايجاد مي شود در حاليكه با احتساب اشتغال غير مستقيم اين آمار افزايش مي يابد .
وي با اشاره به اينكه در سال هاي اخير به اين بخش از ظرفيت اشتغال توجه شده است ، ادامه داد :بالفعل شدن اين ظرفيت خوب اشتغالزايي موجود در مازندران مي تواند در كاستن نرخ بيكاري استان تاثير بسزايي بگذارد .
مازندران بيش از سه هزار آبادي و روستا دارد و كارشناسان حوزه گردشگري استان معتقدند در حاليكه ايجاد يك شغل پايدار در بخش صنعت نيازمند رقمي حدود 200 ميليون تومان سرمايه اوليه است ، اين فرصت شغلي در بخش گردشگري با سرمايه اي حدود 50 ميليون تومان محقق مي شود .
خبرنگار : فاطمه قنبري قاديكلايي ** انتشاردهنده : سيد محسن حسن نيا
2096/1899